tingeling Skrevet 2. desember 2006 #1 Skrevet 2. desember 2006 Ser så ofte foreldre som kler av seg selv, men lar babyen i vognen beholde utedress og skinn/voksipose på inne på kjøpesentre, butikker og kafeer. Eller enda verre: kler av seg selv og legger egne ytterklær over vognen slik at barnet får de også. Barna blir i beste fall grinete og i verste fall overopphetet. Slik jeg ser det grenser det til barnemishandling når foreldre tusler rundt i butikker eller sitter på kafé med halvstekt baby pakket godt ned i vognen. Skjønner ikke hva folk tenker på, spebarn kan i verste fall dø hvis de blir for varme Tingeling
Scorpion Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 Så ymt forsiktig frampå at kanskje barnet har det litt vel varmt. Verre er det vel ikke??
Salt'n Skrevet 4. desember 2006 #3 Skrevet 4. desember 2006 (endret) Tror Tingeling har rett i det hun sier, det er nok mange foreldre som er litt kort-tenkte der. Spesielt nå i førjulstida med masse stress. Her må nok alle være sitt ansvar bevist og tenk på nurket i vogna neste gang de er inne på butikker og kjøpesenter. Endret 4. desember 2006 av Salt'n
Gjest Emera Skrevet 4. desember 2006 #4 Skrevet 4. desember 2006 Ja, det er helt sikkert at man ikke tenker på det, rett og slett. Kanskje det ville være en idé at det hang noen (gjerne humoristiske) påminnelsesplakater rundt om i kjøpesentrene om akkurat dette...
*Emma* Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 På Panduro på Ski Storsenter henger det faktisk lapp. Det står noe sånt som at "Her er det 27C husk å kle av små barn som ligger i varme vogner" eller noe sånt....
Rannva Skrevet 4. desember 2006 #6 Skrevet 4. desember 2006 Så rart, dette har jeg lest om men faktisk ikke sett. Nå i det siste har jeg sett ekstra godt etter, men heller ikke i førjulshandelen har jeg sett påkledde barn inne på kjøpesenteret. Er det virkelig vanlig??
Salt'n Skrevet 4. desember 2006 #7 Skrevet 4. desember 2006 Skummel sak dette, det er alt for mange som kler barna sine inn alt for godt. Det er langt flere barn som faktisk dør av heteslag enn av kulde... Digresjon dette også...
Lisemor Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 Synes det er skremmende å se hvor få foreldre som kler av sine barn på kjøpesentere og i butikker. Tenker ikke foreldre?
Grooo Skrevet 6. desember 2006 #9 Skrevet 6. desember 2006 Så rart, dette har jeg lest om men faktisk ikke sett. Nå i det siste har jeg sett ekstra godt etter, men heller ikke i førjulshandelen har jeg sett påkledde barn inne på kjøpesenteret. Er det virkelig vanlig?? ← Vi gikk rundt på Ski Storsenter i går og pratet faktisk om dette, det var virkelig mange der med baby i skinnpose og gjerne tykk jakke og lue på. Helt utrolig!
kipa81 Skrevet 6. desember 2006 #10 Skrevet 6. desember 2006 HELT ENIG I DETTE!!! Jobber i butikk på et senter, og jeg får helt vondt av alle påkledde barn som i tillegg er stappet ned i skinnposer! Er selv mamma til en gutt på halvannet, og vi har som fast regel å ihvetfall ta av lue og jakke, selv om vi bare skal kjapt inn i en butikk. På senter tar vi av til inneklær og åpner posen helt eller fjerner den! Jeg har faktisk noen ganger sagt litt høyt til barnet mens moren kikker i butikken: "Stakkar, er du varm du, lille venn?" Noen ganger blir en overdådig pelslue fjernet, andre ganger ser bare mammaen på meg og smiler!! Er det virkelig så få opplyste foreldere?? Tydeligvis mange som går omkring stolte over at barnet er så rolig under handlerture, sannheten er vel heller at den lille er overopphetet!!!??? Blir provosert!!! Tenk hvor varm man blir selv når man kommer inn på et senter!!!!!!!!!!
Salt'n Skrevet 6. desember 2006 #11 Skrevet 6. desember 2006 Huff, huff, får vondt inni meg når jeg leser om at dere har sett så mange påkledde barn i vogner. Burde absolutt ha stått plakater inne på kjøpesenter for å opplyse foreldre, Tror rett og slett de ikke tenker på det. Jeg har iallefall blitt mye mer obs på mitt eget barn etter denne pollen kom opp.
melina Skrevet 6. desember 2006 #12 Skrevet 6. desember 2006 Ser også dette til stadighet, og blir like irritert hver gang.. Små barn som sitter i varme poser og med jakke og lue på, ikke bra
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #13 Skrevet 6. desember 2006 Vi gikk rundt på Ski Storsenter i går og pratet faktisk om dette, det var virkelig mange der med baby i skinnpose og gjerne tykk jakke og lue på. Helt utrolig! ← Hvis det var så ille som du sier, så sa du vel ifra til dem? Når foreldre er så tankeløse, så har andre et ansvar for å si fra.
Snøkule Skrevet 6. desember 2006 #14 Skrevet 6. desember 2006 Blir fort varmt i vognen ja, men det er lett å glemme seg da Det har faktisk skjedd meg en del ganger når jeg kommer inn et sted, lett stressa og forvirra, og kler av meg selv først, og så kler av barnet etterpå. Kanskje ikke med en gang etterpå, men noen minutter senere. Man oppdager det jo alltid. Kan jo hende at det var noe sånt som var grunnen til noen av de som gikk rundt på Ski Storsenter. Ting er jo ikke alltid bare slik de ser ut til ved første øyekast...
Gjest Gjesta Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 (endret) Kan jo hende at det var noe sånt som var grunnen til noen av de som gikk rundt på Ski Storsenter. Ting er jo ikke alltid bare slik de ser ut til ved første øyekast...← Godt poeng og viktig å huske. Vi ser ofte det vi vil se. Jeg tror nok det finnes eksempler på mødre som lar sine barn ligge og koke nedi vogna, men jeg tror også at det er et fåtall. Og i de tilfellene vil jeg tro andre synes synet er så ekstremt at de varsler moren, slik de ville gjort ved enhver annen form for ubevisst mishandling. Endret 7. desember 2006 av Forumtroll
Tante M Skrevet 7. desember 2006 #16 Skrevet 7. desember 2006 Har lest denne tråden, og synes den er noe ekstrem. Jeg er selvsagt enig i at man skal kle av barna inne på en butikk, men i herrens navn, mishandling er det vel kanskje ikke, snarere tankeløshet som kanskje kan rettes på dersom man blir tilsnakket? Jeg åpner selv posen til mitt barn når jeg er inne på en butikk, men tar ikke ofte av luen. Har en sånn lett liten en. Dette gjør jeg ikke fordi jeg ofte synes det kan være trekk i forretningene og er redd for at barnet får øreverk. Mishandler jeg av denne grunn barnet mitt da? Ikke har jeg tykk jakke på heller, men en lett en som jeg alltid knepper opp. Vi forsøker så godt vi kan, vi nybakte foreldre, så får det være opp til de perfekte å gjøre alt riktig......
Litt Lost Skrevet 7. desember 2006 #17 Skrevet 7. desember 2006 Jeg irriterer meg over det samme, men på våren. Mor og far har kledd av seg, far går bare i t-skjorte, det er sol og fint- og ungen ligger i ullpose! Greit at babyer er små, men de må da ikke beskyttes i varmt vær og solskinn...? ← Enkelte tror at ull er en så fantastisk greie at den lufter så godt at man kan pakke ungene inn i det enten det er 30 minus eller 30 pluss. Og enkelte tror at man kan stenge varmen ute for små barn og dermed pakker dem inn i pustende ull. Jeg kunne ikke tenke meg å ligge pakket inn i en ullpose når solen skinner.
Gjest Gjesta Skrevet 7. desember 2006 #18 Skrevet 7. desember 2006 (endret) , men i herrens navn, mishandling er det vel kanskje ikke, snarere tankeløshet ← Det er fortsatt mishandling, maltreatment, mistreatment, feil behandling. Ikke i betydningen at man denger løs på barna, men at man handler galt, og som jeg skrev: ubevisst. Tankeløshet kaller du det, gjerne det. Dét er også straffbart i sin ytterste konsekvens. Det er mer enn tankeløst om noen setter seg på café, setter vogna i hjørnet og lar barnet sove der borte fullt påkledd inne i lammeskinnposen sin. Men disse håper jeg for Guds skyld er i fåtall. Og jeg forventer at enhver voksenperson som ser slikt PROMPTE sier fra til forelderen. Endret 7. desember 2006 av Forumtroll
tingeling Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #19 Skrevet 7. desember 2006 Det er fortsatt mishandling, maltreatment, mistreatment, feil behandling. Ikke i betydningen at man denger løs på barna, men at man handler galt, og som jeg skrev: ubevisst. Tankeløshet kaller du det, gjerne det. Dét er også straffbart i sin ytterste konsekvens. Det er mer enn tankeløst om noen setter seg på café, setter vogna i hjørnet og lar barnet sove der borte fullt påkledd inne i lammeskinnposen sin. Men disse håper jeg for Guds skyld er i fåtall. Og jeg forventer at enhver voksenperson som ser slikt PROMPTE sier fra til forelderen. ← skjønner at jeg må bli tøffere. neste gang skal jeg si ifra. (sist jeg var på zara så jeg et barn på rundt året som satt i reima dress og skinnpose og lue inne i butikken. moren shoppet og koste seg. barnet begynte selvsagt å sutre og moren reagerte med å gi en kjeks )
Gjest Gjesta Skrevet 7. desember 2006 #20 Skrevet 7. desember 2006 skjønner at jeg må bli tøffere. neste gang skal jeg si ifra. (sist jeg var på zara så jeg et barn på rundt året som satt i reima dress og skinnpose og lue inne i butikken. moren shoppet og koste seg. barnet begynte selvsagt å sutre og moren reagerte med å gi en kjeks ) ← Flott! Et opphetet og sikkert tørst barn bør selvsagt få en tørr kjeks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå