Gå til innhold

Hva kan jeg hjelpe med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nabogutten er stor for alderen, og han er litt vill av seg. Leker med fyrstikker og liker å erte på seg hvem sem helst. Jevnaldrene er nok litt redde for han. Sliter med å holde på venner. Somregel mister han venner, enten fordi dem blir skremte eller fordi foreldrene til vennene sier nei.

Har hørt at han stjeler røyk og penger hjemme. Tror har begynt å vanke i feil miljø etter hvert. Har hatt han på besøk hos meg men det er slitsomt, må liksom passe på hele tiden. Han finner på noen rampestreker, og jeg føler at han kan stjele....

I det siste har jeg pratet med han på msn, og han bønnfaller meg om jeg kan kjøpe alkohol til han. Det skal være til en annen som han skal skylde dette til.

Jeg kommer absolutt ikke til å kjøpe noe alkohol, men vil gjerne hjelpe han på en god måte. Men hva kan jeg gjøre? Jeg vil nødig fortelle alt jeg vet til foreldrene, da vil jo han miste all tillitt til meg :forvirret:

Han har skrev nettopp til meg at han ville ta selvmord (regner med at det var bare for å få meg til å kjøpe alkohol), og det var skremmede :overrasket:

Blir litt satt ut jeg etter dette ......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville meldt til barnevernet. Bryt den tilliten. Han er på feil vei her og er bare 12 år. Skal han reddes må jobben starte nå, ikke når han er 16 og bruker amfetamin.

Tom trussel om selvmord, eller kanskje det ikke bare er en trussel. Han har det nok ikke godt med seg selv.

Du kan melde anonymt til barnevernet.

Skrevet

Har du prøvd å prate med gutten? Fortell han at du er bekymra for han, og prøv å finne ut hva slags miljø han vanker i. Spør han rett om det er seriøst folk som truer ham?

Hva slags forhold har han til foreldrene sine? Kanskje du kan ta en prat med dem?

Skrevet
Har du prøvd å prate med gutten? Fortell han at du er bekymra for han, og prøv å finne ut hva slags miljø han vanker i. Spør han rett om det er seriøst folk som truer ham?

Hva slags forhold har han til foreldrene sine? Kanskje du kan ta en prat med dem?

Har prøvd å prate med gutten, men kommer liksom ikke helt frem. Han lever i sin egen lille verden med tull og tøys. :forvirret:

Har prøvd å forklart han at hvis han klarer å få tak i alkohol så vil problemet bare bli større osv, men til lite nytte. Faktisk har jeg på følelsen at han bruker det som unnskyldning fordi han selv vil ha alkohol.

Foreldrene er mye borte pga at dem driver egen business, men jeg tror ikke han har det vondt hjemme. Han har en storebror og en lillebror som er helt ordinære. Faktisk er lillebroren og positiv liten kar, som jeg også har fått besøk av.

Jeg har sagt det til han at han kan snakke med meg og jeg skal hjelpe til, men da er det ikke snakk om "kjøpe alkohol"-hjelp.

Jeg har faktisk fått utrolig god kontakt med den ene tidligere kameraten som sa stopp. Kameraten synes det gikk litt for langt. Det er historier fra kameraten som gjør meg beskymret. Det at dem tok å lurte rundt for å finne ting å ta, og lekte med flammer. Smakte røyk o.l. Heldigvis virker det som om jeg har klart å få kameraten på rett hold :)

Skrevet

Kanskje du kan kontakte helsesøster og høre hva du skal gjøre?

Skrevet

Jeg ville først og fremst tatt kontakt med foreldrene. De kan umulig ha noen ide om hva som foregår ellers ville de sikkert tatt tak i det.

Skrevet
Jeg ville først og fremst tatt kontakt med foreldrene. De kan umulig ha noen ide om hva som foregår ellers ville de sikkert tatt tak i det.

Det finnes nok av foreldre som ikke prioriterer ungene sine, og knapt bryr seg.

Skrevet

Det svaret der kom så altfor kjapt synes jeg...

Skrevet

Men man skal selvfølgelig ikke gå ut ifra at det er tilfelle, og derfor kontakte feks. barnevernet før man kontakter foreldrene. ;)

Skrevet

Jeg vet at foreldrene bryr seg, men det er vel heller det at dem har mistet litt av kontrollen. Kan jo ikke bare låse en 12-åring inne på rommet sitt og dermed er alt løst liksom :forvirret:

Pratet med gutten på msn i går kveld og jeg spurte om han hadde lyst til å komme til meg en tur. Han svarte ja, og vi skulle prates på msn først. Så nå sitter jeg her og venter.... :sjenert:

Skrevet

For å ikke involvere mine egne unger, har jeg de gangene det har vært aktuellt kontaktet helsesøster eller sosiallærer på skolen. Det har fungert svært godt.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Gi informasjonen videre.

Særlig at kameraten har trukket seg unna er grunn til bekymring, for ikke å snakke om at du tror at han bruker selvmordstrussel for å manipulere deg til å kjøpe alkohol, og trolig lyver om hva han skal bruke den til. Ild-leker nå kan være eksperimenter med ildpåsettelse senere, og tyveri?

Det er mulig at han avreagerer noe fælt som han har opplevd, eller at han opplever å ikke få nok omsorg og grensesetting hjemmefra i en turbulent tid, det er også mulig at han blir mobbet og truet av andre barn med mafiametoder for å skaffe dem alkohol. Slikt skjer.

Et annet inntrykk er at dette kan være en personlighetsforstyrrelse (en psykopat kan oppføre seg akkurat sånn i tidlige tenår), det kan være ADHD med dårlig impulskontroll og vanskeligheter med å vurdere situasjoner, eller det kan være andre utviklingsforstyrrelser som gjør samspill med andre vanskelig.

Uansett: Det er noe som er helt galt her når en 12-åring blir sånn, en omsorgsfull nabo kan ikke fylle det behovet han har, han trenger et proft apparat, jo før, jo heller.

Foreldrene må jo få beskjed, hvis du ikke vil snakke med dem eller tror at de ikke vil tro på deg eller kan/vil følge opp, så er helsesøster en mulighet (sosiallærere kan være flinke, men her jeg bor, er de for slappe med å sende barn videre). Barnevernet er trolig bedre. Du kan snakke med dem anonymt, si at du er bekymret for et barn (anonymt) og legge fram beskrivelsen. Da kan de gi råd og innspill, evt råde deg til å melde saken formelt (du kan fortsatt være anonym). Fremtidsutsiktene for denne ungen hvis han ikke får riktig hjelp er så alvorlige at det kanskje er best å sikre at fagfolk blir kontaktet, og ikke overlate det til foreldre som kanskje ikke klarer å se alvoret siden det gjelder eget barn, eller vegrer seg for å få hjelp utenfra.

Skrevet

Det jeg ikke forstår er at skolen ikke har gjort noe. Har hørt fra medelever at han absolutt ikke konsentrerer seg på skolen, og har en gi f..n-holdning. I tillegg sier han det rett ut at han ikke bryr seg om skolearbeid i timen. Kjenner flere fra klassen hans og alle sier det samme.

Hvis lærere overser dette er det ufattelig lite forståelse blant lærerne. Det lille jeg har fått med meg, ser jeg klart at han er litt på feil sidespor.

Men så er jeg jo en nabo som egentligt ikke har noe jeg skulle sagt :tristbla:

Egentligt er det besteforeldrene jeg er nabo med, og ikke foreldrene. Men han er ofte rundt her likevel, siden foreldrene bor i nabostrøket. Har bare ikke lyst til å lage noe stort ut av dette heller, men likevel føler jeg at jeg må..... :forvirret:

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er ikke noen vits for gutten at du ser ham, hvis du ikke gjør noe.

Skrevet
Det svaret der kom så altfor kjapt synes jeg...

Jeg leste setningen og svarte. Hvor lang tid trenger du på å svare når noen sier noe til deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...