Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. desember 2006 #1 Skrevet 2. desember 2006 I løpet av kort tid har vi blitt foreldre for første gang og har stiftet gjeld sammen, så nå er det på tide å få ut fingeren og skrive samboerkontrakt, gjensidig testamente osv. I tillegg skal vi ta en gjennomgang på livsforsikringer. Vet at det finnes maler for samboerkotrakter på nettet og kommer nok til å ta utgangspunkt i en slik, men har hørt at det er en del fallgruver vi bør unngå bl.a når det gjelder hvor mye som går direkte til vesla om en av oss faller fra (jf overformynderiet). Vi tenker at det er sannsynligvis verdt å ta en time hos advokat for å få hjelp til dette, men er det noen som har gjort det og mener de faktisk fikk hjelp utover det en klarer å finne ut av selv på nett o.l.? I så fall, noen som har en advokati Oslo som driver med slike ting og ikke koster skjorta?
Gjest Gjesta Skrevet 2. desember 2006 #2 Skrevet 2. desember 2006 Litt på siden, for jeg har ingen referanse til rimelig advokat i Oslo Men det er vel flere økonomiske eksperter som har skrevet ting om dette hvis du leter på nett. Jeg syns akkurat det du nevner er veldig problematisk, for jeg tenker i allefall at jeg vil at han jeg lever sammen med skal arve og forvalte mitt hvis jeg dør først. Altså at han skal arve mest mulig bortsett fra barns pliktdel. Samtidig ønsker jeg jo at dette skal gå rett til våre barn den gangen han dør og ikke fordeles videre til en eventuelt ny kone og eventuelt nye barn! Man har vel uansett mulighet til å sitte i uskiftet bo så lenge man ikke gifter seg eller får nye barn, vet ikke om samboere har den muligheten? Og for meg dekker det opp for litt av min "bekymring". Jeg tenker i allefall at jeg ikke har lyst til at det jeg måtte etterlate meg skal gå til en eventuelt ny kone/barn på bekostning av mine barns arv, men at jeg heller ikke har lyst til at han skal måtte skifte boet før han eventuelt får en ny samboer/kone. Men er veldig usikker i disse tingene, kan for lite om lover og muligheter. Gjeldsforsikring/livsforsikring er i alle fall en fin ting og gir den igjennlevende en god start på en trasig livssituasjon. Skal følge med i denne tråden og se om jeg blir noe klokere! Syns dette er ting man bør tenke over og ha en bevisst holdning til.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. desember 2006 #3 Skrevet 2. desember 2006 Man har vel uansett mulighet til å sitte i uskiftet bo så lenge man ikke gifter seg eller får nye barn, vet ikke om samboere har den muligheten? ← Etter hva jeg har klart å lese meg til, så er det akkurat dette en ikke kan når en er samboere, mens gifte kan. Hvis jeg faller fra og vesla arver alt etter meg, så vil overformynderiet komme inn og forvalte hennes penger, mens samboeren min i verste fall må kjøpe henne ut for min andel av leiligheten hvis de skal fortsette å bo her. Det ønsker jeg ikke. Da er det bedre at han arver mesteparten og dermed har midler til å ta vare på henne. Så får det heller være at jeg ikke har kontroll på hva som skjer med de pengene videre.
Gjest Gjesta Skrevet 2. desember 2006 #4 Skrevet 2. desember 2006 Etter hva jeg har klart å lese meg til, så er det akkurat dette en ikke kan når en er samboere, mens gifte kan. Hvis jeg faller fra og vesla arver alt etter meg, så vil overformynderiet komme inn og forvalte hennes penger, mens samboeren min i verste fall må kjøpe henne ut for min andel av leiligheten hvis de skal fortsette å bo her. Det ønsker jeg ikke. Da er det bedre at han arver mesteparten og dermed har midler til å ta vare på henne. Så får det heller være at jeg ikke har kontroll på hva som skjer med de pengene videre. ← Skjønner. ang overformynderiet: Jeg vil tro at overformynderiet vil se det som "til hennes beste" at hennes del av leilighetsverdien kan bli stående i leiligheten hun og pappan skal bo i. Fast eiendom er jo ansett som den beste forrentning av kapital, og jeg kan ikke tro at overformynderiet vil selge en leilighet for at de skal la pengene bli mindre verdt gjennom inflasjon i en bank, eller investere i mindre sikre ting enn fast eiendom. Jeg kan heller ikke tro at overformynderiet vil mene det er til det beste for henne at hun og pappan blir satt på gaten. Overformyndere bruker å være fornuftige mennesker Men dette er jo noe alle må finne ut av, viktig er det å tenke igjennom og være bevisst på i allefall! (håper du får flere innspill i denne tråden, tenker som sagt litt på dette selv og er ikke sikker på hva jeg mener).
brumma* Skrevet 2. desember 2006 #5 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Samboere kan ikke sitte i uskifte nei. (Men det kan nevnes at det er foreslått nye arveregler som vil gi samboere med barn rett til uskifte.) Jeg er sikker på at dere kan få til en god ordning ved å skrive en utfyllende samboerkontrakt og testament. Endret 2. desember 2006 av brumma*
Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. desember 2006 #6 Skrevet 2. desember 2006 (endret) @Embla: Du har nok rett i at i de aller fleste tilfeller vil ikke overformynderiet forlange at leiligheten selges. Men dette har en ingen garanti for, og i nedgangstider kan dette bli et problem. Ergo ønsker vi å omgå dette hvis vi kan. Å kunne sitte i uskiftet bo hadde jo løst hele problemet, men da må vi altså gifte oss, noe vi primært ikke ønsker. Vi får se hva advokaten sier. Endret 2. desember 2006 av Dalwhinnie
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #7 Skrevet 3. desember 2006 her står det litt: samboeravtale Et alternativ er jo jusbuss, men dette er jo såpass viktig at jeg kanskje ville oppsøkt en advokat for dette. Koster ikke så mye heller, siden det ikke vil ta så lang tid. Det lønner seg å oppsøke advokat en gang for mye enn en gang for lite !
Gjest Turi Skrevet 4. desember 2006 #8 Skrevet 4. desember 2006 Vi lette lenge i dette sammensuriet av samboerregler. Så giftet vi oss. Ferdig med problemet. Du kan ikke sitte i uskiftet bo som samboer. Samboer er heller ikke livsarving, så uten testamente vil datteren deres arve hele deg, dvs. halve boet i utgangspunktet om dere ikke har samboerkontrakt. Skiftet gjøres ved dødsfall, og det er slett ikke alltid slik at overformynderiet tar de hensyn som nevnes over og er "fornuftige". Fornuftig i denne sammenheng, trenger heller ikke henge på greip i en nødsituasjon for en enke/enkemann. Fornuftig på lang sikt kan være noe helt annet enn fornuftig på kort sikt. Det dere trenger er a. samboerkontrakt. Denne kan dere lage selv - signere begge og oppdatere fortløpende. Trenger ikke advokat, gode maler på nett. b. testamente. Dette bør gjennomgås av advokat for å unngå typiske formfeil som kan gjøre det ugyldig. Dere kan testamentere 1/3 av formue til hverandre, resten går til datteren deres (inntil 1 mill) uansett, dersom dere ikke får flere barn da. c. gjensidig livsforsikring. Du forsikrer ham, han forsikrer deg. Slik går ikke en evt forsikringssum inn i boet etter den avdøde, og fordeles på deg og barnet. Selv om dette er gjort, kan du etter dagens regler ikke forhandle deg til å sitte i uskiftet bo som samboer. Boet SKAL gjøres opp. Om overformynderiet krever boligen solgt, kommer vel an på både beløp som skal settes sperret, og andre hensyn, men jeg ville ikke gamblet på at de IKKE gjorde det. Livsforsikringen bør dekke det du må "betale" din datter om mannen din dør, samt nok til at dere kan leve rimelig greit videre med en inntekt. ... og det er sååå mye lettere å gifte seg. Ære være romantikk, men slik er Norge i dag.
Solskinnsbolla Skrevet 4. desember 2006 #9 Skrevet 4. desember 2006 Leste i VG(papirutgaven) lørdag(altså) igår om akkurat det du lurer på her! men kanskje de har den korte, greie oversikten jeg leste på nettsida dems?...
Gjest Dalwhinnie Skrevet 4. desember 2006 #10 Skrevet 4. desember 2006 Takk for godt svar, Sissan Det er i disse baner jeg har tenkt at vi bør gjøre det. Velger nok uansett å få advokathjelp slik at vi vet at vi har sikret oss så godt det lar seg gjøre, og så blir det en runde med forsikringsselskapet.
MiniMjau Skrevet 4. desember 2006 #11 Skrevet 4. desember 2006 jeg skal også bli samboer snart.. men har aldri hørt om uskiftet bo? hva er det? Vi kjøper en leilighet sammen og står begge som eiere, betjener gjelden likt, men har forskjellig andel av egenkapital skutt inn. Skal ordne samboerkontrakt og testamente.... Er det noe mer da vi må gjøre?
Annabell Skrevet 4. desember 2006 #12 Skrevet 4. desember 2006 jeg skal også bli samboer snart.. men har aldri hørt om uskiftet bo? hva er det? Vi kjøper en leilighet sammen og står begge som eiere, betjener gjelden likt, men har forskjellig andel av egenkapital skutt inn. Skal ordne samboerkontrakt og testamente.... Er det noe mer da vi må gjøre? ← Uskiftet bo er en rett som er forbeholdt ektepar. Hvis den ene faller fra kan den andre da sitte i uskiftet bo, dvs. ikke gjøre opp boet med eventuelt andre arvinger. Forutsetningen er at den gjenlevende ikke gifter seg på nytt og at avdøde ikke har særkullsbarn, de kan kreve boet skiftet. Hvis den gjenlevende gifter seg på nytt må boet gjøres opp. Uskiftet bo er veldig vanlig, spesielt blant gamle par med felles arvinger. Man utsetter da skiftet av boet til den lengstlevende er død.
Gjest Turi Skrevet 4. desember 2006 #13 Skrevet 4. desember 2006 jeg skal også bli samboer snart.. men har aldri hørt om uskiftet bo? hva er det? Vi kjøper en leilighet sammen og står begge som eiere, betjener gjelden likt, men har forskjellig andel av egenkapital skutt inn. Skal ordne samboerkontrakt og testamente.... Er det noe mer da vi må gjøre? ← Så lenge dere ikke har barn - felles eller særkullsbarn, er dette ikke noe problem. Opprett testamente der dere gjensidig testamenterer hele deres formue til den andre parten, så blir det ikke noe skifte med andre. Har dere ikke testamente, er arvtakeren hver deres familie. Om samboen faller fra må du da betale hans familie halvparten av det dere eide sammen (eller annen deling om dere har samboeravtale). Har dere høyere gjeld enn formue (eller egentlig uansett) bør dere tegne livsforsikringer samtidig som dere tar opp lån, slik at ikke den som sitter igjen arver den andres gjeld om noe skjer.
Gjest loren Skrevet 4. desember 2006 #14 Skrevet 4. desember 2006 Jeg vil bare få anbefale en advokat... Familiens Advokat / Nordre Aker advokatfirma. Dyktig og veldig ålreit mann
Donpedro Skrevet 4. desember 2006 #15 Skrevet 4. desember 2006 En advokat med spesialfelt familie og arverett er ikke dumtå invistere noen kronasjer i, når så mye penger står på spill. Hva betaler man ikke for håndtverkere? Finnes stanardavtaler til salgs hos Norli osv til 70-80 kr, der er det diverse valg man kan ta mht om man har særkullsbarn/ felles barn/ ingen barn osv. Ellers er vel livsforsikirng lurt for samboere, har jeg hørt rykter om, slik at barnet kan arve og den andre overta hus med pengene man får av forsikirngen.
Gjest Gjesta Skrevet 5. desember 2006 #16 Skrevet 5. desember 2006 Ellers er vel livsforsikirng lurt for samboere, har jeg hørt rykter om, slik at barnet kan arve og den andre overta hus med pengene man får av forsikirngen. ← Vi tok felles livsforsikring når vi flyttet sammen, men har ende ikke opprettet testamente. Nå gifter vi oss til sommeren, så da vil ting forandre seg litt. Men jeg ble litt overrasket når jeg hørte at familien likevel har rett på halve formuen til den døde så lenge vi ikke har barn. (Noe jeg også håper vi snart får gjort noe med...) Men jeg synes det er veldig godt å vite at skulle noe skje med meg så har min kjære mulighet til å betale ut min del av hjemmet vårt. Jeg er ganske sikker på at min familie ikke ville lagt krav på han der, men det er nå et faktum at mange skifter personlighet når det er snakk om arv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå