Sagitarius 78 Skrevet 2. desember 2006 #1 Skrevet 2. desember 2006 Min sambo røyker ca 20 om dagen og har gjort det siden han var ungdom. Jeg irriterermeg over dette. Jeg har selv røyket, men aldri vært "avhengig". Har røyket endel i perioder men aldri hatt problemer med å slutte. Har alltid syns det har vært deilig å trent og er opptatt v å holde meg i form. Det har riktignok sklidd litt ut de siste årene, men trening er som terapi for meg, og jeg er opptatt av den helsemessige gevinsten av å trene. Minn mann er håndverker og røyker altså. Da jeg møtte han for 4 år siden hadde han lyst til åslutte å røyke. Han forsøkte da (han var jo så forelsket også), og klarte det i flere uker. så skled det litt ut etterhvert. Etter to år ble vi gravide og han lovet meg at han ville slutte og røyke innen vårt barn ble født. Han ville så gjerne og bedyret hele verden om det. Han hadde riktignok litt stressmomenter på den tida, og klarte ikke å slutte likevel. Siden da har jeg "mast" litt på han, og prøvd å få han til å slutte og begynne å trene litt. Og jeg prøvd flere metoder. Og har prøvd å forklare at det er fordi jeg er glad i han. Uten hell. Istedet har han blit mer og mer irritert over at jeg snakker om dette. Han sier til sitt forsvar at han føler seg i god form. Han får også mye fysisk aktivitet gjennom jobben sin og ser ikke poenget med å trene utenom dette. Han er mye sliten etter jobb, det kan jeg forstå siden det er tøft å være håndverker. Men jeg mener at han gjør det ikke noe bedre for seg sjøl med å røyke 20 om dagen Han har en stygg hoste , som jeg hører flere(mange) ganger i timen hver dag. Jeg er bekymret for helsen hans. Det har også vært kreft i familien hans, og jeg er livredd for at han skal få det og. (han er vokst opp med røyk hjemme, jeg er ikke, det har sikert noe med saken å gjøre..) Hva kan jeg gjøre? Han vil slutte sier han, men jeg skal ikke si noe om det, for da maser jeg. Men han gjør ingenting med det selv. Selv i dårlige økonomiske tider har han ikke klart å kutte ned. Da har det vært penger til mat og røyk til han. ((GRR) Det finnes jo så mange tilbud hvis man bare vil. Hva skal jeg gjøre? icon_eek.gif
Gjest Hilde79 Skrevet 2. desember 2006 #2 Skrevet 2. desember 2006 Jeg forstår at du er bekymret, røyking er no fæle greier. Jeg har selv vært røyker og klarte å slutte da jeg merket at kroppen min begynte å streike. Men dette var noe jeg kom frem til selv. Ingen andre kunne slutte for meg. Jeg fant det ut selv og mamma hadde slutta å mase på meg for lenge siden. Med andre ord, jeg forstår at samboeren din blir irritert og at "masinga" di har motsatt hensikt. Dessverre, men det er ofte slik. Jeg har ingen konkrete råd om hva du kan gjøre, den eneste som kan gjøre noe er din samboer. Jeg kan bare ønske lykke til. Mest til din samboer Det høres ut som om han har lyst, men når man har prøvd og feilet tidligere, så føler man seg mislykket og da er det lett å komme i forsvarsposisjon. La ham være i fred en stund
Gjest Eir Skrevet 2. desember 2006 #3 Skrevet 2. desember 2006 Du kan ikke gjøre så mye, dersom han skal greie å slutte må avgjørelsen komme fra han selv. Masing blir bare irriterende, og løser ingenting. Han vil jo slutte selv også, så du må nesten bare vente til han finner riktig tid. Og støtt han så godt du kan når han bestemmer seg for å slutte. Jeg er litt i samme situasjon selv, og det er litt irriterende i blant, både med hensyn til helse og penger, men jeg har nå tross alt valgt en mann som røyker, så da må jeg vente til han er klar for å slutte.
Annie Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 EN ting er i allefall sikkert! Det nytter IKKE å mase. Sambo og jeg røyker og forsøkte å slutte for et par år siden. Mislykket, men vi prøvde virkelig. At han ikke klarer å trappe ned i dårlig økonomiske tider kan jeg også skjønne. Dessverre....
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #5 Skrevet 3. desember 2006 Masingen din virker nok mot sin hensikt. Du kan ikke få han til å slutte. Skal han greie å slutte å røyke må han ville det selv!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå