Gå til innhold

barnslig utforsking nedentil, eller...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 10 har så smått begynt å "utforske" seg selv, og hva som finnes nedentil. Hun og hennes bror på 7 år sover på samme rom, og en kveld tror jeg at jeg tok dem i å utforske litt sammen. Altså at hun fikk broren til å kjenne på henne nedentil. For meg virker det som om hun er i en utforskingfase, for hun leker "sånn" type lek med andre barn også, og de fniser og ler mye i forbindelse med dette. Men hva skal jeg gjøre med dette? Har ikke oppdaget henne og broren mer enn den ene gangen, som er en stund siden nå. Hun er ikke typen til å "bruke" ham til dette, altså. Er det noe som trenger å belysest stort hjemme, eller er det bare uskyldige "barnefakter", altså litt barnslig utforsking, som vil gå over av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror iallefall det er viktig at du ikke hyser det ned. Jeg tror ikke du trenger å si noe enda for barna får nødvendig opplæring på skolen. Men dersom jenta kommer og spør så skal du naturligvis svare så godt du kan :)

Skrevet

ikke lag no historie ut av det, men om anledningen byr seg kan du jo prate med en og en om at de bestemmer over tissen sin, ingen kan røre om de ikke vil osv.

dette har vi alle drivi i hemelighet med trur jeg

Skrevet
ikke lag no historie ut av det, men om anledningen byr seg kan du jo prate med en og en om at de bestemmer over tissen sin, ingen kan røre om de ikke vil osv.

dette har vi alle drivi i hemelighet med trur jeg

Og det samme ift det å ta på andre, enten det er andre barn eller i verste fall voksne. (lommemannen fikk jo barna til å ta på seg for eks.). Men hvordan man sier noe sånt på en måte som ikke gjør seksualitet flaut/ enda mer spennende/ traumatisk etc vet jeg ikke :sjenert:

Kanskje du kan snakke med helsesøster? Det er jo helt vanlig for barn å utforske, men det må ikke bli slik at lillebror blir presset til noe han ikke vil (eller omvendt)

Tingeling

Skrevet

Hm... tror jeg ville tatt kontakt med en helsesøster og spurt henne/han hvordan gripe dette ann... De har sikkert erfaring med slikt...Skal ikke skremme barne eller no' sånt heller...;)

Sannsynligvis er det vel bare, som du selv sier, en fase, men jeg må si jeg aldri selv har utforsket kroppen min med lillebroren min som er 4 år yngre enn meg, da vi var yngre...:riste:

Skrevet

Si heller mindre enn for mye ihvertfall. Selv småting kan være med på å prege seksuallivet deres senere og sex bør jo ikke forbindes med skam eller flauhet.

På min jobb har vi endel barn som kysser hverandre på munnen osv, og en kollega av meg løp bort og sa: "sånt gjør vi ikke her!"

Det blir jo feil, for da blir de flaue og føler at de gjør noe galt.

Når det er sagt ville jeg vel kanskje ikke vært så happy om mine barn sammen utforsket kroppene sine, så du kan jo kanskje si at det er helt lov å utforske, men at man kan gjøre det når man er alene eller noe?

Skrevet

Du bør lære ungene at fysisk utforskning bedrives kun på egenhånd

Gjest Perfekt biff
Skrevet

Jeg er ikke mor, men vet at alle barn leker litt med tissen sin og andres i den alderen. De fleste blir jo ikke "tatt" og får derfor ikke noen snakk. Men skriver under på å kontakte helsesøster.

En liten historie kan jeg jo legge til:

I barnehagen dreiv jeg, noen jenter og gutter og luktet på tissen til hverandre har jeg blitt fortalt :overrasket::ler:

Skrevet

Tror ikke det er noe farlig. Men det kan være lurt å be henne holde broren unna.

Selv om hun ikke bruker ham bevisst, har hun en maktovertak på ham ved at hun er eldre. Det kan du jo ikke forklare så hun forstår det.

Det enkleste er nok å si at du ikke ønsker at de skal leke slik sammen, og så svare på de spørsmålene hun har rundt det.

Husk å bare svare på det hun spør om, ikke på det du som voksen ville spurt om.

Og husk at en 10åring ofte vet mer om dette enn vi ønsker å tenke på. Ihvertfall visste jeg mye mer som 10åring enn jeg tror barna rundt meg vet på samme alder. Vil helst ikke tenke på det :ler:;)

Skrevet

Hei, trådstarter her. Takk for svar! Jeg har snakka med henne om dette, for hun merka jo at jeg 'ferska' dem den gangen. Hun sa at de ikke hadde gjort noe sånt flere ganger enn den ene, og at det ikke var noe godt. De skulle bare kjenne hvordan det kjentes ut, forklarte hun. De leker sammen som vanlig, og minstemann har ikke vist noen tegn på endret oppførsel i forhold til sin storesøster. Så jeg har ikke kontaktet helsesøster i forbindelse med dette, og heller ikke snakket noe mer om det hjemme. Foreløpig vil jeg ikke det heller, for jeg vil jo ikke at hun skal få følelsen av at dette er det samme som misbruk eller lignende. Da vil hun gjerne føle skyldfølelse og skam i forbindelse med dette senere i seksuallivet, og det er jo ikke målet.

Gjest Primula
Skrevet

Synes det høres veldig fornuftig ut Catrine.

Skrevet

Jeg ville tatt en samtale med hver av dem, hver for seg. Ikke nødvendigvis om utforsking og seksualitet. Men om gode og dårlige hemligheter. At noen hemligheter er gode og de er ok, men om noe ikke føles rett som andre gjør og de sier at det skal være hemlig, så skal man fortelle det til noen voksne. Og legge vekt på at de voksne ikke vil bli sinte og ingenting farlig vil skje om hemligheten kommer ut.

Jeg ville ikke tatt for gitt at det var uskyldig utforsking. Dette sier jeg ikke spesielt om dette tilfellet, men generelt. For man vet aldri om hvor uskyldig det er eller hvor frivillig det er.

En dame nærmere 30 år fikk barn og gikk inn i dyp depresjon. Kroppen hennes husket plutselig at hun i barnehagealder var med i en krok med noen gutter, disse guttene puttet legoklosser inn i tissen hennes. Etter lang terapi kunne hun huske det som kroppen husket. Fødselen trigget noe og førte henne inn i sjokk.

Noen voksne ville kanskje se på dette som uskyldig utforsking...

Jeg skal la mine barn utforske så mye de vil. Men jeg har allerede snakket med min 4åring om hvor viktig det er at hun vet at hennes kropp er bare hennes. Og ingen skal få henne til å ha hemligheter som hun synes er vonde, da skal mamma vite og ingen skal bli sint, ingenting galt vil skje om hun forteller det osv.

Skrevet

jeg fikk grisekjeft av min mor når hun oppdaget enhver form for utforskning da jeg var liten. Har ikke fått en eneste traume eller varige men av det, men mener det er feil allikevel. men synes kanskje man ikke bare bør godta alt... jeg vet ikke, jeg har ikke barn selv :o

Skrevet

Jeg synes jenten er for stor til å holde på med utforskning nå. Det burde kommet for lenge siden. Når en jente er 10 er det jo like rundt hjørnet at menstruasjonen kommer så dette burde hun ha funnet ut av for lengst.

Det er veldig rart hvordan folk ser "mildere" på dette fordi det er jenten som er eldst. Hadde det vært gutten som var eldst hadde det blitt hurlumhei.

Skrevet
Jeg synes jenten er for stor til å holde på med utforskning nå. Det burde kommet for lenge siden. Når en jente er 10 er det jo like rundt hjørnet at menstruasjonen kommer så dette burde hun ha funnet ut av for lengst.

Så i din verden er ikke folk forskjellige?

Skrevet

Hei, trådstarter igjen her. Om jenta er for stor til å utforske var vel en av grunnene til at jeg skrev dette innlegget. Men jeg har som sagt snakket med hun, og i mine ører virker det ikke som hun vet akkurat hva sex/seksualliv er, men hun har skjønt at det er noe 'spesielt' med kjønnsorganer. Og jeg mener det er litt forskjell på det.

Hun kom desverre til å overhøre en samtale mellom meg og en venninne om dette temaet, og jenta kom til meg etterpå og lurte. Lurte på om dette var sånn som når gamle menn var 'slemme' med små barn, og om hun ville få straff for dette, fengsel og politi var ord hun brukte. Da syntes jeg litt synd på henne, for dette var altså noe hun forstod, kan hende hun har fanget opp noe fra tv/nyheter. Virket for meg som hun grublet litt på dette, var engstelig. Ikke for å forsvare det hun gjorde mot broren, men det virket for meg som også hun var blitt et slags 'offer' i denne saken, om man kan kalle det det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...