Gå til innhold

Katten min "syt"er så fælt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår har de siste to-tre ukene "klagd" vedlig..

Hun skal ut tidlig om morningen, inn igjen etter 5 minutter, og så ut igjen. Sånn fortsetter hun hele dagen...

Hvis hun er inne ei lta stund, utenom når hun sover, går hun rundt på stuegolvet og "syter" hele tiden... Har snakket med en dyrlege, men siden det ikke virker som hun har det vondt, sa han at vi skulle drøye det litt..

I går fikk vi vite at nabokatten flyttet for omtrent 3 uker siden. Kan det rett og slett være at Taran vår savner den andre katten?

Videoannonse
Annonse
Gjest beekeeper
Skrevet

Synes det høres ut som løpetid jeg da...

Skrevet

Hmm.. hun er sterilisert, glemte jeg å si i det første innlegget...

Trodde ikke hun fikk det når hun var det? (selv om det selvfølgelig kan hende jeg bare er lite opplyst :P)

Skrevet (endret)

Det kan være det at hun savner den andre katten, og det kan like gjerne være det at det nærmer seg vinteren. Mine katter blir også veldig rastløse og frustrerte med en gang kulda kommer, fordi det er for kaldt å være ute, og for kjedelig å være inne. Da løper de ut og inn slik du beskriver, og sutrer og maser litt ekstra når de er inne. Så dersom hun i tillegg savner den andre katten er nok det forklaringen. Gi henne litt ekstra kos og oppmerksomhet når hun er inne, så går det seg nok til i løpet av noen uker. (Og nei, steriliserte katter får ikke løpetid.)

Endret av Eir
Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Min er også koko, men det er hele året. Nå har hun funnet seg en ny stol i ganga hun har begynt å ligge i, og skal alltid brøle når noen går forbi. Som om hun sier "jeg får lov å ligge her altså, bare prøv å flytte meg!!"

Pluss når hun kommer inn, mjau følg meg til maten, mjau se meg spise, mjau kos meg!

Søtt, men fy så slit!

Skrevet

Takk for svar :)

Taran er også sånn; "se på at jeg spiser, se på at jeg ligger midt på golvet, koooos meg" ;P Veldig søtt, men litt vel slitsomt kl 05:33, 3 mminutter etter at klokka har ringt :P

Skrevet
Det kan være det at hun savner den andre katten, og det kan like gjerne være det at det nærmer seg vinteren. Mine katter blir også veldig rastløse og frustrerte med en gang kulda kommer, fordi det er for kaldt å være ute, og for kjedelig å være inne. Da løper de ut og inn slik du beskriver, og sutrer og maser litt ekstra når de er inne. Så dersom hun i tillegg savner den andre katten er nok det forklaringen. Gi henne litt ekstra kos og oppmerksomhet når hun er inne, så går det seg nok til i løpet av noen uker. (Og nei, steriliserte katter får ikke løpetid.)

Min katt er også sånn. Gå ut, er ute noen minutt kommer inn og vandrer rundt på gulvet og kjeder seg. Har en del drittver her nå, så hun orker ikke vere ute lenge heller, og inn er det bare å sove. Tror hun har blitt litt lei av det nå, hehe. Prøv å lek litt med henne! :)

Skrevet
Pluss når hun kommer inn, mjau følg meg til maten, mjau se meg spise, mjau kos meg!

Nå ble jeg litt forvirret. Utfra en annen tråd her trodde jeg du hadde innekatt?

Skrevet
Hmm.. hun er sterilisert, glemte jeg å si i det første innlegget...

Trodde ikke hun fikk det når hun var det? (selv om det selvfølgelig kan hende jeg bare er lite opplyst :P)

Dette kan høres ut som flisespikkeri, men jeg regner med katten er kastrert? For en katt som kun er sterilisert har fortsatt løpetid. En kastrert katt derimmot har ikke hormonproduksjon. Og det er faktisk veterinærer som utfører steriliseringsinngrep, dvs at katten vil fortsette å ha løpetid.

Hvis ikke kan det godt hende katten savner kompisen sin. Dyr kan også oppleve sorg. Vi hadde to søsken, og da den ene døde ble den andre veldig forandret i adferden. Han ble imidlertid mer fraværende i adferden sin. Men akkurat som for oss mennesker kan dyr reagere ulikt på sorg.

Hva med å få en katt til som selskap til den du har? Det er veldig hyggelig å ha flere katter samtidig, og de får så mye glede av hverandre :)

Skrevet
Nå ble jeg litt forvirret. Utfra en annen tråd her trodde jeg du hadde innekatt?

Ja, jeg regner henne som innekatt å være når hun kun er ute 5 min hver dag og bare sitter på trappa.

Gjest Vilja :-)
Skrevet
Min er også koko, men det er hele året. Nå har hun funnet seg en ny stol i ganga hun har begynt å ligge i, og skal alltid brøle når noen går forbi. Som om hun sier "jeg får lov å ligge her altså, bare prøv å flytte meg!!"

Søtt, men fy så slit!

:hoho: Lenge siden jeg har ledd såpass av en beskrivelse av en katts gjøren og laden! Høres ut som litt av en kattepersonlighet. Heldig eier, du!

Skrevet
:hoho: Lenge siden jeg har ledd såpass av en beskrivelse av en katts gjøren og laden! Høres ut som litt av en kattepersonlighet. Heldig eier, du!

Høhø! Prøv å bo sammen med kreket så ler du ikke mer :P

Nå har hun faktisk løpt og gjemt seg hele dagen! Begynner nesten å bli bekymret..

Skrevet
Dette kan høres ut som flisespikkeri, men jeg regner med katten er kastrert? For en katt som kun er sterilisert har fortsatt løpetid. En kastrert katt derimmot har ikke hormonproduksjon. Og det er faktisk veterinærer som utfører steriliseringsinngrep, dvs at katten vil fortsette å ha løpetid.

Hvis ikke kan det godt hende katten savner kompisen sin. Dyr kan også oppleve sorg. Vi hadde to søsken, og da den ene døde ble den andre veldig forandret i adferden. Han ble imidlertid mer fraværende i adferden sin. Men akkurat som for oss mennesker kan dyr reagere ulikt på sorg.

Hva med å få en katt til som selskap til den du har? Det er veldig hyggelig å ha flere katter samtidig, og de får så mye glede av hverandre :)

Helt ærlig, det vet jeg ikke, men det jeg vet er at dyrlegen fjerna alt i en operasjon. Om dte kalles sterilisering eller kastrering er jeg ikke sikker på.. (dumme meg trodde sterilisering var på hunnkatter og kastrering på hannkatter av en eller annen grunn..)

Vi har nok ikke plass til en katt til akkurat nå, selv om vi kanskje burde for Taran sin del.. Også tør jeg ikke ta sjansen på å skaffe en til når Taran har blitt så "bortskjemt" som hun er.. Et vennepar av oss har to som de fikk samtidig (ikke søsken) som går kjempegodt sammen... men mamma og pappa fikk en katt til to år etter den første, og det ble full krig...

Skrevet (endret)
Helt ærlig, det vet jeg ikke, men det jeg vet er at dyrlegen fjerna alt i en operasjon. Om dte kalles sterilisering eller kastrering er jeg ikke sikker på.. (dumme meg trodde sterilisering var på hunnkatter og kastrering på hannkatter av en eller annen grunn..)

Vi har nok ikke plass til en katt til akkurat nå, selv om vi kanskje burde for Taran sin del.. Også tør jeg ikke ta sjansen på å skaffe en til når Taran har blitt så "bortskjemt" som hun er.. Et vennepar av oss har to som de fikk samtidig (ikke søsken) som går kjempegodt sammen... men mamma og pappa fikk en katt til to år etter den første, og det ble full krig...

Hvis dyrlegen fjernet alt (dvs eggstokker og ev livmor), så er katten kastrert! Så det er utelukket med løpetid på henne da.

(kan oppklare dette med kastrering/sterilisering: både hunnkatter og hannkatter kan steriliseres og kastreres (slik som hos oss mennesker), men det er ikke det samme. når de er sterilisert er hormonproduksjon den samme, men katten er ikke fruktbar mer. Ved kastrering fjernes også hormonproduksjon)

Det er helt vanlig at det tar tid før to katter går overnes. Men hvis katten din allerede er vant med andre katter, og du skaffer en annen katt som er vant med andre katter er sannsynligheten for at det vil gå seg til større. Det er jo noen katter som har bodd hele livet alene, og de blir så sære at det vanskelig lar seg gjøre med selskap. Og en katt til tar jo ikke noe større plass, for kattene pleier jo uansett å legge seg i en klump i samme stolen uansett :ler:;)

Endret av ikke innlogget
Skrevet

Katten min blir veldig masete og flyr ut og inn når det blåser ute. Siden jeg bor på vestlandet, blir det en del av det...

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Sånn er kattene mine også nå.. Slitsomt..

Skrevet
:ler: Godt å høre at det ikke bare er min katte som oppfører seg sånn. :sjarmor:
Gjest Miss Guided
Skrevet

Katten min prøver seg også med litt masing tidlig på morgenen, eller sent natt for mitt vedkommende. Da mjauer hun og skraper på en bokhylle, hun har visst funnet ut at jeg ikke liker den lyden. :) Den siste uken derimot har jeg bitt tennene sammen og holdt ut, ikke gitt etter og da har hun lagt seg ned og ligget i ro til jeg har stått opp. Og så må hun vente til jeg er ferdig på badet og deretter slipper jeg henne ut, hun har blitt en tålmodig kattefrøken på en uke.

Ellers er hun en ut og inn-katt, hver gang vi åpner ytterdøren kommer hun fykende inn, rett på kjøleskapet hvor hun begynner å "skrape" med labbene i den tro at det da vanker mat på henne, matvraket mitt.

Herlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...