Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såvidt jeg vet så kan en spise pinnekjøtt og ribbe, men unngå rakfisk og røkte pålegg.

Hva med lutefisk? Skeptisk på det der med luten. Er det helt ok å spise?

Og jeg er storspiser av sylteagurk, rødbeter og sølvløk! i jula. Leste noe om at en burde være forsiktig med rødbeter pga nitrater i laken. Hmm, bør man være forsiktig med slike sursterke ting, eller? Det er jo ikke akkurat nøytralt dette. ;)

Skrevet

Well, jfr legen min sa han at rakfisk burde man være litt sånn forsiktig med. Rakfisk er jo ..ja, "råtten" fisk da. Urghh....

Men utover det, så kan du spise de andre matsorter uten å være redd for hverken det ene eller det andre. Men, røkt pålegg? Har jeg ikke hørt skal være "farlig".

Skrevet

Røkt pålegg er ikke stekt, og kan derfor inholde tosmoplasmarose (vet ikke om d var helt riktig..) Men det er liten sjans for at det er det i norske produkter - da det er veldig strenge regler og kontroller av maten her.

Ang sylteagurker så er det mange som får dilla på dette - min kjære svigermor spiste nesten bare det når ho var gravid - så det regner jeg med at du kan spise ja!

Spør legen om du er i tvil.

Selv spiser jeg det meste - har jeg ikke hatt disse sykdommene eller bakteriene til nå så hva er oddsen for at jeg skal få det nå i løpet av 9 mnd...

Skrevet (endret)

ikke bare toksoplasmose, men også listeria

Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming.

Toxoplasma er en parasitt som forekommer i tarmkanalen hos katter. Mennesker kan bli smittet på to forskjellige måter:

Ved direkte eller indirekte kontakt med avføring fra katter. Direkte smitte fra katteavføring, eller indirekte smitte gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra katter, for eksempel uvaskede grønnsaker eller frukt.

Kjøtt: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar. Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt..

Fisk: Gravide bør ikke spise raket fisk - for eksempel rakørret - fordi spesielle forhold ved produksjonsmetoden gir økt risiko for Listeria.

Listeria kan også finnes i små mengder i gravet eller røkt fisk. Hvis bakterien får anledning til å vokse, for eksempel i vakumpakket vare med lang holdbarhetstid, så kan bakterienivået bli for høyt. Spis derfor ferskest mulig gravet og røkt fisk.

Ost: Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor. I Norge har vi lite upasteurisert ost i omsetning.

Endret av Mirage
Skrevet

Sylteagurker og rødbeter kan jeg ikke tro er farlige. Selv tåler jeg ikke mat som kommer på glass (usj ;))

Når det gjelder røkt mat har jeg kun spist røkt skinke et par ganger, og det var mest fordi jeg ikke tenkte over at det ikke var kokt/stekt.

Vanligvis går det bra med gravide og mat vil jeg tro :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...