Gjest Chrizzy Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 (endret) Hvorfor i all verden kan ikke barnevernet pålegge folk å ta urin/blodprøver, ved mistanke om narkotika misbruk? Jeg kan ikke skjønne hvem denne loven beskytter og hvorfor vi har den????????????????????????????? Endret 2. desember 2006 av Chrizzy
Gjest Eir Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Kan de ikke? Jeg vet hvertfall om flere som går på pisseprøver i regi av barnevernet, både barn og foreldre. (Og pisseprøver er jo mer effektive enn blodprøver for å påvise bruk av narkotika.)
Gjest Chrizzy Skrevet 2. desember 2006 #3 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Kan de ikke? Jeg vet hvertfall om flere som går på pisseprøver i regi av barnevernet, både barn og foreldre. (Og pisseprøver er jo mer effektive enn blodprøver for å påvise bruk av narkotika.) ← Nei de kan ikke det, de kan ikke pålegge noen. Jeg mente egentli urinprøver faktisk, vet ikke hvorfor det ble blod. Nå står det begge deler. Endret 2. desember 2006 av Chrizzy
Far til 2 Skrevet 2. desember 2006 #4 Skrevet 2. desember 2006 "Barnevernet" kan ikke definere loven. De er kun en instans som skal påse at barn ikke utsettes for overgrep eller situasjoner som kan være skadelig på sikt. Riktignok er de sansynligvis sterkt involvert i å påvirke "Lov om barnevernstjenester", men hvem som skal kunne pålegge urinprøve tror jeg er forbeholdt domstolene (og Fylkesmannen). Sannsynligvis vil du kunne få mer informasjon om dette temaet om du kontakter et Familievernkontor. Forøvrig er jeg enig med deg i at loven ikke ivaretar barna men de voksne (om det er det du mener). Slik har det dessverre vært i lang tid, og politikere/rådgivere er dessverre for feige til å ha fokuset på barna ettersom barn ikke reagerer på samme måte som voksne (før det er for sent).
Gjest Chrizzy Skrevet 2. desember 2006 #5 Skrevet 2. desember 2006 Forøvrig er jeg enig med deg i at loven ikke ivaretar barna men de voksne (om det er det du mener). Ja, akkurat i denne saken er det det jeg mener/tror, om noen ikke skulle komme med et argument som overbeviser meg om noe annet. Har tenkt masse frem og tilbake, men finner ingen god nok grunn...
Gjest niomi Skrevet 2. desember 2006 #6 Skrevet 2. desember 2006 Politiet er de eneste som kan pålegge sånt. Når det er kommet dittil, vil som regel politiet allerede ha kontakt med dette barnet, og da vil vel barnevern og politi ha samarbeid om barnet. Dersom problemet er voksne, så kan sikkert barnevernet gå til domsstol og få dom på tisseprøver/blodprøver, vil jeg tro...
Litt Lost Skrevet 2. desember 2006 #7 Skrevet 2. desember 2006 Barnevernet kan ikke pålegge dette nei. Men de kan kjøpe seg til det, dvs gi en motivasjon - enten i form av goder eller i form av "trusler". Ungdommer kan kjøpes ved at de får noe de interesserer seg i, gjerne delta i motorsport, eller de kan få snowboardutstyr. Eller de kan trues med at en er så bekymret og har sterke mistanker om tunge stoffer og at en vil føre sak for Fylkesnemnda dersom de ikke får beviser for at tunge stoffer ikke er inni bildet. Med foreldre har en gjerne så sterke mistanker at det er snakk om omsorgsovertakelse og en får dem til å gå på urinprøver slik at de kan bevise sin renhet. Ofte sammen med andre tiltak, tilsyn, institusjon, miljøarbeider. Jeg kaller det trusler. Men det er vel ikke helt slik det foregår. Barnevernet trenger et brekkjern, men samtidig er det ikke tomme trusler, de må vel mene det. I noen tilfeller kan man bare be om det. Noen får med på det, fordi de vet de er rene. Andre nekter og er gjerne ikke så rene. Får man ikke urinprøver og ikke har noe annet å fare med, må man bare vente og la tiden jobbe for en samtidig som en har tett oppfølging av familien.
liv Skrevet 2. desember 2006 #8 Skrevet 2. desember 2006 Det eneste barnevernet kan pålegge av tiltak i hjemmet så vidt jeg husker er barnehageplass, hjemmebesøk - både meldte og uanmeldte og veiledning. Mulig jeg har glemt noe men det er lenge siden jeg har hatt om det her og jeg er ikke hjemme der jeg har jussboka.
Kylling Skrevet 2. desember 2006 #9 Skrevet 2. desember 2006 Barnevernet samarbeider ofte med politiet der det er mistanke om narkotikamisbruk, og politiet kan pålegge at foreldre avgir urinprøve til barnevernet.
Litt Lost Skrevet 3. desember 2006 #10 Skrevet 3. desember 2006 Det eneste barnevernet kan pålegge av tiltak i hjemmet så vidt jeg husker er barnehageplass, hjemmebesøk - både meldte og uanmeldte og veiledning. Mulig jeg har glemt noe men det er lenge siden jeg har hatt om det her og jeg er ikke hjemme der jeg har jussboka. ← Nei, de kan ikke pålegge veiledning. Bhg kan pålegges, men da via fylkesmannen. Tilsyn i hjemmet kan også pålegges via fylkesmannen. Hjemmebesøk kan vel bare gjøres mot familiens vilje dersom det er i en undersøkelsesfase?
Gjest Leiababe Skrevet 3. desember 2006 #11 Skrevet 3. desember 2006 Er barnet plassert på institusjon etter § 4-24 eller § 4-26(tvang) kan institusjonen kreve urinprøver hvis fylkesnemnda har bestemt det.
Gjest Eir Skrevet 3. desember 2006 #12 Skrevet 3. desember 2006 Barnevernet kan ikke pålegge dette nei. Men de kan kjøpe seg til det, dvs gi en motivasjon - enten i form av goder eller i form av "trusler". Med foreldre har en gjerne så sterke mistanker at det er snakk om omsorgsovertakelse og en får dem til å gå på urinprøver slik at de kan bevise sin renhet. Ofte sammen med andre tiltak, tilsyn, institusjon, miljøarbeider. ← Dersom de har mulighet til dette synes jeg loven er god nok. Det er jo bare i så alvorlige tilfeller at omsorgsovertagelse ol er aktuelt at urinprøver er det også.
Gjest lazuli Skrevet 3. desember 2006 #13 Skrevet 3. desember 2006 Dette er komplekst, men kort sagt kan ikke barnevernet alene pålegge noen å avgi urinprøve. I en undersøkelsesfase kan det være vanskelig å finne ut hva som er problemet. Har man mistanke om at det er rus i bildet vil man forsøke å få vedkommende til å ta en urinprøve. Når undersøkelsesfasen er over og det er funnet ut at det skal settes inn hjelpetiltak kan et av disse være underlagt kriterie om at det avgis urinprøve. Man avgir som regel urinprøver for å unngå at barnevernet går videre med saken. Lov om foreldre og barn fastslår at barna er foreldrenes ansvar. Klarer ikke foreldrene dette griper det offentlige inn for å hjelpe barnet etter lov om barneverntjenester. Dette betyr i praksis like ofte å hjelpe foreldrene slik at de blir i stand til å ta det ansvaret de har. Motsetter foreldrene seg å avgi urinprøve har barnevernet et "ris bak speilet" som kan være å fremme sak om omsorgsovertakelse hos fylkesnemda. Fylkesnemda kan sette kriterier som er hensiktsmessige i forhold til den individuelle saken for at barnet skal bli boende hos foreldrene. Dette kan være at det feks skal leveres urinprøver, at barnet skal leveres i barnehagen osv. Når det gjelder ungdom kan "riset bak speilet" være at de må flytte på institusjon om de ikke slutter å ruse seg.
Tiit Skrevet 3. desember 2006 #14 Skrevet 3. desember 2006 "Barnevernet" kan ikke definere loven. De er kun en instans som skal påse at barn ikke utsettes for overgrep eller situasjoner som kan være skadelig på sikt. Riktignok er de sansynligvis sterkt involvert i å påvirke "Lov om barnevernstjenester", men hvem som skal kunne pålegge urinprøve tror jeg er forbeholdt domstolene (og Fylkesmannen). Sannsynligvis vil du kunne få mer informasjon om dette temaet om du kontakter et Familievernkontor. Forøvrig er jeg enig med deg i at loven ikke ivaretar barna men de voksne (om det er det du mener). Slik har det dessverre vært i lang tid, og politikere/rådgivere er dessverre for feige til å ha fokuset på barna ettersom barn ikke reagerer på samme måte som voksne (før det er for sent). ← ... kremt.. hyggelig å se at du har forstått at barnevernet ikke definerer loven. Det er ikke mulig for barnevernet å pålegge urinprøver. Man kan motivere, legge tilrette, anbefale og "true" (klargjøre konsekvenser) Dersom bekymringen for rusbruk er sterk, og det er objektive forhold som kan sannsynliggjøre at rusmisbruk er en del av problematikken enten til foreldre eller ungdom, kan det være grunn for at saken legges frem for fylkesnemnda for at de skal gjøre vedtak om omsorgsovertakelse (barn)eller instituasjonsplassering (ungdom) I institusjon kan et av tiltakene overfor ungdom være stikkprøver på rus. Dersom ungdom eller foreldre til mindre barn mener at de er rene, vil de nok helst avlegge disse prøvene. Dersom de ikke samtykker til det, vil nok bekymringen hos barnevernetjenesten vokse. Fylkesnemnda kan ikke pålegge urinprøver, og selvsagt ikke fylkesmannen som bare er klageinstans på administrative vedtak fra kommunen. Jeg forstår ikke hvorfor Familievernkontoret skulle være rette instans å spørre til råds i forhold til urinprøvetaking ved mistanke om rus?
Gjest Gjesten Skrevet 3. desember 2006 #15 Skrevet 3. desember 2006 Ei jeg vet av må levere urinprøve hver uke for å bevise at hun holder seg ren slik at hun kan beholde babyen sin... Jeg mener nå personlig det at om man må levere urinprøver er allerede situasjonen så prekør at jeg hadde ikke villet forlate barnet i den forvaringen..... Barnevernet skulle hatt mye mere makt!!!
Far til 2 Skrevet 3. desember 2006 #16 Skrevet 3. desember 2006 ... ... Jeg forstår ikke hvorfor Familievernkontoret skulle være rette instans å spørre til råds i forhold til urinprøvetaking ved mistanke om rus? ← Nå vet vi tilfeldigvis at "barnevernet" har taushetsplikt, og selv har jeg opplevd at "barnevernet" unngår å besvare på spørsmål om nødvendig bevisførsel ved omsorg/samvær. ALLE signaler som vi har fått i dette forumet de siste 12 månder tyder på at "barnevernet" ikke vil besvare dette spørsmålet. Samtidig vet vi at politiets oppgave ikke har direkte relasjoner til f.eks. samværsproblematikk og narkotikamisbruk. Så lenge disse to instansene ikke vil/kan svare på hva som bør gjøres ANTAR jeg (beklager tidligere feilformulering ) at familierådgivningskontoret er eneste instans som kan svare på dette. Når det er sagt må jeg også nevne at barnevernsvakten faktisk har vist 1900 ganger større vilje til å ta tak i de akutte problemene enn det "barnevernet" har gjort over en 4 års periode ("barnevernet undersøkte ikke engang status). Men for barnets skyld håper jeg jo at det ikke skal være nødvendig med utrykning fra barnevernsvakten da dette KAN virke skremmende (med politi og evt. tvang i en situasjon som er sårbar for et lite barn).
Paradokset Skrevet 4. desember 2006 #17 Skrevet 4. desember 2006 Barnevernet skulle hatt mye mere makt!!! ← Jeg synes det er skummelt å gi en etat som barnevernet for mye makt. Uansett hvor gode hensikter man måtte ha så er det alltid fare for å begå feil - derfor vil rettsvesenet fungere "korrigerende". Det er betryggende at de faktisk må gå gjenom rettsvesenet for å foreta såpass radikale inngrep som blodprøve/urinprøve.
Milo Minderbinder Skrevet 5. desember 2006 #18 Skrevet 5. desember 2006 Barnevernet har ikke kompetanse til å selv forholde seg til urinprøver, men om jeg ikke tar feil har de kompetanse til å sette i sving et apparat som kan. Slike inngrep må i alle tilfeller kvalitetssikres av rettsapparatet. Dog er det vel slik at barnas beste prioriteres meget sterkt, og vil vel måtte desimere følelsen foreldrene har av å ha rettigheter.
Tiit Skrevet 5. desember 2006 #19 Skrevet 5. desember 2006 Viser til mitt tidligere svar, og tilføyer: Dersom foreldre eller ungdom samtykker til urintesting, kan barneverntjenesten gjøre skriftlig avtale med vedkommende og legen i forhold til testing. Barneverntjenesten kan dekke utgifter til testing, og få tilsendt prøvesvar. Dette kan være i en undersøkelsesfase, eller som et tiltak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå