Gå til innhold

Sikre perioder.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 24 år, har fast partner men ønsker ikke å bli gravid enda.

Har blitt anbefalt av legen min til å ikke bruke p-piller, eller andre hormonpåvirkende prevensjonsmidler siden familien/slekta mi har vært belastet av blodpropp.

Både jeg og typen min synes at den beste sexen er når han kan komme inni meg.

Han har sprutet inni meg før, men bare rett etter, og rett før mens.

Er det noen som har erfaringer med sex i sikre perioder, tenker da spesiellt på risiko for å bli gravid.

Har meget regelmessig mens.

Takker for svar.........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå er det vel sånn at det ikke finnes sikre perioder.

Sperm kan overleve lenge inne i kroppen vår (7 dager?) og hvis man da har sex uken etter mens kan de overleve til eggløsning. Egget bruker også noen dager på vei ut så selv om du hadde eggløsning for et par dager siden kan du likevel bli gravid.

Jeg gambler litt selv. Har slutta på p-piller fordi jeg ikke tåler dem. Jeg skal sette inn en spiral snart, for da slipper jeg bekymringene og stresset med kondom. Kanskje det kan være et alternativ for deg?

Skrevet

..belasta av blodpropp skriver du...

Men, blodpropp er man vel mer tilbøyelig å få hvis man har gått på p-piller i x-antall år, røyker, lever usunt, er sofagris og er over 30 år...?

Prøv andre merker p-piller i stedet for å satse på sikre perioder.

Skrevet

Hvis du vil satse på sikre perioder ville jeg iallfall brukt Persona eller noe tilsvarende. Jeg har brukt Persona i ca. 10 år, og det funker kjempefint. Ikke blitt gravid enda iallfall ;-)

Skrevet
..belasta av blodpropp skriver du...

Men, blodpropp er man vel mer tilbøyelig å få hvis man har gått på p-piller i x-antall år, røyker, lever usunt, er sofagris og er over 30 år...?

Prøv andre merker p-piller i stedet for å satse på sikre perioder.

Dersom man i familien er disponert for å få blodpropp skal man ikke bruke p-piller. Det står jo i alle vedlegg og i p-pille eskene. Iallefall i de p-pillene jeg har brukt.

Men sikre perioder finnes ikke. Og spiral anbefales vel ikke til kvinner som ikke har født før? Men hva med lady-comp? Litt dyr, men vet om mange som er kjempefornøyd med den investeringen.

Skrevet

Jeg har praktisert 'sikre' perioder i tjue år og det fungerer utmerket. Jeg er aldri blitt ufrivillig gravid, men dessto mer gravid da det var målet. MEN det krever innsats i starten til du er godt kjent med kroppen din. Dette med å bli godt kjent med kroppen din, er forresten en hyggelig bivirkning av naturmetoden.

Kjøp deg gjerne en bok om emnet. Det gjorde jeg. Du må starte med å måle temperaturen din hver morgen før du står opp i et halvt års tid. Når temperaturen går opp og holder seg høyere i et par dager, har eggløsningen inntruffet. Egget lever kun et par dager, så tre dager etter dette er det safe. Legg til et par dager for å ha margin. Fram til mensen er det nå fritt fram.

Tiden etter første mensdag er usikker. Målingene skal hjelpe deg til å finne din korteste periode. Denne tar du utgangspunkt i. Sædceller kan leve opptil 5 dager, legg til to dager sikkerhetsmargin, og regn sju dager bakover fra eggløsning. Da finner du seneste trygge tidspunkt etter start på mensen. For de fleste gjelder minst sju dager tut og kjør etter mensstart.

I tillegg til temperaturmålingene skal du følge med på skjedesekretet. Når du har mye utflod og den er glatt og gjennomsiktig, har du eggløsning og må avstå eller bruke kondom. Når den er gul- eller hvitaktig og seig, og ikke kan strekkes mellom to fingre, så nærmer det seg eggløsning og du bør være forsiktig og bruke kondom. Er det derimot tørt, er det greit. For å øke sikkerheten, legger naturmetoden opp til at du avstår fra sex to dager om gangen, slik at ikke sekret ifm sex gir et feil bilde.

Kjenn også etter hvordan du ellers har det. Plages du av PMS, kan dette brukes til å være mer sikker på at eggløsningen har funnet sted og det er fritt fram.

Som sagt, i begynnelsen er det mye styr, men etter hvert som du kjenner din egen kropp, er nøye målinger ikke lenger så nødvendig. Jeg har som regel god peiling på hvor jeg befinner meg i syklusen bare ut fra sekret, telling av dager og hvordan jeg føler meg. Er jeg i det minste tvil, avstår jeg fra at han kommer i meg. Er du i tvil, bruk kondom.

Jeg har holdt på med dette siden jeg var 21. Nå er jeg 43. Det fungerer faktisk, hva folk nå enn måtte mene!

Skrevet
Jeg har praktisert 'sikre' perioder i tjue år og det fungerer utmerket. Jeg er aldri blitt ufrivillig gravid, men dessto mer gravid da det var målet. MEN det krever innsats i starten til du er godt kjent med kroppen din. Dette med å bli godt kjent med kroppen din, er forresten en hyggelig bivirkning av naturmetoden.

Kjøp deg gjerne en bok om emnet. Det gjorde jeg. Du må starte med å måle temperaturen din hver morgen før du står opp i et halvt års tid. Når temperaturen går opp og holder seg høyere i et par dager, har eggløsningen inntruffet. Egget lever kun et par dager, så tre dager etter dette er det safe. Legg til et par dager for å ha margin. Fram til mensen er det nå fritt fram.

Tiden etter første mensdag er usikker. Målingene skal hjelpe deg til å finne din korteste periode. Denne tar du utgangspunkt i. Sædceller kan leve opptil 5 dager, legg til to dager sikkerhetsmargin, og regn sju dager bakover fra eggløsning. Da finner du seneste trygge tidspunkt etter start på mensen. For de fleste gjelder minst sju dager tut og kjør etter mensstart.

I tillegg til temperaturmålingene skal du følge med på skjedesekretet. Når du har mye utflod og den er glatt og gjennomsiktig, har du eggløsning og må avstå eller bruke kondom. Når den er gul- eller hvitaktig og seig, og ikke kan strekkes mellom to fingre, så nærmer det seg eggløsning og du bør være forsiktig og bruke kondom. Er det derimot tørt, er det greit. For å øke sikkerheten, legger naturmetoden opp til at du avstår fra sex to dager om gangen, slik at ikke sekret ifm sex gir et feil bilde.

Kjenn også etter hvordan du ellers har det. Plages du av PMS, kan dette brukes til å være mer sikker på at eggløsningen har funnet sted og det er fritt fram.

Som sagt, i begynnelsen er det mye styr, men etter hvert som du kjenner din egen kropp, er nøye målinger ikke lenger så nødvendig. Jeg har som regel god peiling på hvor jeg befinner meg i syklusen bare ut fra sekret, telling av dager og hvordan jeg føler meg. Er jeg i det minste tvil, avstår jeg fra at han kommer i meg. Er du i tvil, bruk kondom.

Jeg har holdt på med dette siden jeg var 21. Nå er jeg 43. Det fungerer faktisk, hva folk nå enn måtte mene!

Skriver under på den (med litt endring av alder ;)), og anbefaler www.ovusoft.com

som et greit utgangspunkt om du ikke har muligeten til å grave frem en bok med det første :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...