Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg et par oppdateringer til min mac. En av dem mener jeg kalles "Efi-firmware". Hva i allverden er det for noe? Selve oppdateringen gikk greit men da jeg skulle starte igjen så kom ikke oversiktsbildet til aMSN opp slik det pleier å gjøre.

Det fungerte fint å sende og å motta, men jeg fikk altså ikke opp bildet som viser hvilke kontakter som er pålogget. Det er litt ugreit å være uten.... Prøvde å avinstallere aMSN for så å installere det igjen uten at det hjalp. Er det noen som har noen idé om hva som skjedde og om det finnes noen grei måte å løse problemet på? (Foreløpig jukser jeg og har lagt inn messenger for mac - men liker aMSN bedre.)

Har med vilje lagt inn en litt kryptisk tittel på innlegget her, siden lillesky en gang foreslo at vi burde ha en tråd for mac-tips. Dette kan jo være starten på en sånn tråd :) ?

Skrevet

Efi-firmware-oppdateringen lurer jeg på om kan ha vært noe som retter på problemer når maskina går inn og ut av dvale. Mener det var det, jeg fikk den for noen dager siden. Søk evt på nettet.

Jeg vet ikke hvorfor du har problemer med aMSN, jeg bruker ikke den... men jeg har innimellom hatt problemer med noen programmer (særlig de som opprinnelig er til Windows?) sånn mellom oppdateringer av OS X. Kanskje det er noe sånt :klø:

Skrevet

aMSN funket helt fint til den oppdateringa kom, men trøster meg med at hvis der virkelig er en sammenheng så kommer vel folkene bak aMSN til å fikse bug'en for da er ikke jeg alene om å ha den. Tror forøvrig ikke den er spesielt laget for Windows - men ting kan jo gå galt for det.

Skrevet

Hmm.. jeg har ikke fått noen oppdatering i det siste, men har heller aldri opplevd at ting ikke har funket etter en oppdatering...

Du kan jo søke på google eller mac1-forumet?

Ellers synes jeg mac-tråd er veldig bra initiativ! :klappe:

(Ellers så anbefaler jeg Adium veldig! Kan leke masse med å endre skins og bilder + lyder osv! :hoppe: )

Skrevet

Har vært på mac1, men de er litt trege med svarene i kveld. Adium prøvde jeg en tid, men ble ikke helt venner med den. Det ble noe krøll med smileyene. Men mulig den fortjener et nytt forsøk nå når jeg er blitt mer vant til selve macen.

Skrevet
Har vært på mac1, men de er litt trege med svarene i kveld. Adium prøvde jeg en tid, men ble ikke helt venner med den. Det ble noe krøll med smileyene. Men mulig den fortjener et nytt forsøk nå når jeg er blitt mer vant til selve macen.

Det synes jeg absolutt! :blunke: Man kan jo laste ned ulike smileys også! Jeg feks har små søte blå engle-kaniner som hopper og spretter rundt og er helt adorable! :ler:

Og så kan man laste ned msn-smiley'sene, så man vet hva avsender mener med de kryptiske tegnene. Alt finner man på Adium Xtras, som du finner under Preferences. Mye moro! :ler:

Skrevet

Jamen, MSN smileyene kommer helt av seg selv i aMSN ;) .

*gir meg ikke så lett*

Skrevet

De mest brukte gjør jo også det i Adium, men hvis du vil ha HELE pakken, så må du legge den inn. Og da kan du variere hvilke typer smileys du vil bruke! Kanskje du en dag vil bruke små rever, eller små kanin-engler, ringenes herre figurer, eller ZELDA! :ler:

Skrevet

Hvem søren er Zelda? :klø:

Nå kupper jeg forresten min egen tråd her. Siden det var på tide å få på nisselua i går så måtte jeg ha kloa i et tegneprogram. Etter tips inne på mac1 så endte jeg med å laste ned Seashore og det fungerer helt utmerket. Omtreng som Paint i windows, bare med litt flere billedredigeringsfunksjoner - og det er freeware.

Skrevet

Oj, det må jeg sjekke ut! Har lett etter noe sånt, men de jeg fant var ekstremt basale, men så var de jo beregnet på barn også da... :sjenert::ler: Slitsomt å bruke photoshop hele tiden! :lol:

Zelda!!! Det er jo den lille figuren, dataspillet til Nintendo for mange herrens år siden! Nå har jeg riktignok aldri hatt dataspill, men mannen min har gitt meg grundig innføring! (Og nå går han rundt og lystig plystrer på Zelda-melodien, haha)

Skrevet

Hva er aMSN?

Jeg har bare messenger for mac jeg.

Skrevet

JuleTweek da!! Du må jo ha Adium!! :ler:

Cata: fått noe svar på hva som kan ha skjedd på mac1 enda eller?

Skrevet
Hva er aMSN?

Jeg har bare messenger for mac jeg.

aMSN er en chatteklient som virker mot MSN men som har litt fler muligheter enn MSN for mac. Blant annet støtter den webcam. Det bruker jeg riktignok ikke, men den gir også bedre oversikt over smileyer og det bruker jeg til tider en del. Dessuten har den faneark sånn at du slipper flere åpne vinduer dersom du snakker med flere samtidig.

Niks, de er bemerkelsesverdig tause på mac1 når det gjelder denne saken. Ikke et eneste svar til nå.

Skrevet
JuleTweek da!! Du må jo ha Adium!! :ler:

Hva er adium?

aMSN er en chatteklient som virker mot MSN men som har litt fler muligheter enn MSN for mac. Blant annet støtter den webcam. Det bruker jeg riktignok ikke, men den gir også bedre oversikt over smileyer og det bruker jeg til tider en del. Dessuten har den faneark sånn at du slipper flere åpne vinduer dersom du snakker med flere samtidig.

Ja, for den nå er jo det samme som eldgammel msn. Greit nok, har ikke så mye og si for det ser pent ut, men web-cam er jo gøy å bruke iblandt

Gjest Kaffomann
Skrevet
Prøvde å avinstallere aMSN for så å installere det igjen uten at det hjalp.

Du må nok slette/rename profilmappa til amsn. Da begynner du helt på nytt og alt av innstillinger blir slettet.

http://www.mozilla.org/support/firefox/profile

Over er hvor du finner firefox-mappa, men amsn-profilmappa ligger nok også på samme stedet.

Skrevet

Javel.... Men hvor er "samme stedet"? For det første så tolker jeg den siden du linket til sånn at jeg må inn i filstrukturen og rote - og det gjør jeg ikke så lenge jeg ikke vet hva jeg driver på med. For det annet så aner jeg ikke hvordan jeg skal komme meg inn i filstrukturen her om jeg så skulle ha prøvd.

Jeg slettet alle de modulene jeg installerte og det sies at det skal holde på en mac.

Gjest Kaffomann
Skrevet

~/Library/Application Support/Firefox/Profiles/xxxxxxxx.default/

Blir da

~/Library/Application Support/amsn/o.s.v...

~ er det samme som /home/brukernavnet. Er vel et home-ikon i Mac hvor du går rett til ~. Der finner du mappen "Library" og så "Applicaton Support", o.s.v, o.s.v.

Skrevet
:ler: Takk. Jo, jeg skjønte forsåvidt det. Det jeg ikke skjønner er hvor jeg skal komme meg inn og få skrevet eller lett opp den tekststrengen der. Finner ingen mappe som kalles library, skjønner du og det er sikkert ikke så rart siden jeg har "norsk" mac. Men jeg finner ikke noen som kalles bibliotek heller, så jeg er litt ute og sykler her jeg sitter.
Skrevet

Ah, søkefunksjon er en fin bil....:rodme: . Fant i allfall en mappe som heter Application support som lå i en godt bortgjemt bibliotekmappe. Det må være den jeg skal ha tak i, antar jeg. Men neimen om det lå noen aMSN mappe der inne.

Gjest Kaffomann
Skrevet

Skyter i blinde, men den ligger ikke under en skjult mappe? Hvordan man viser skjulte mapper i Mac, aner jeg ikke.

Hvis du åpner terminalen og skriver:

ls ~/Library/Application Support/

...får du opp noe amsn da? Dette er ikke en farlig kommando, den bare lister opp innholdet i mappen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...