Gå til innhold

Tannpuss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår får flaske med mme før han skal legge seg hver kveld og blir som regel veldig trøtt når han spiser, men når vi siden går for å pusse tennene så vokner han helt igjen.

Er det veldig dumt å pusse tennene etter middagen litt tidligere på kvelden, og ikke etter at han har fått flaske?

Han får siden flaske igjen v midnatt, så det føles litt bortkastet å bruke 45 min ekstra på legging fordi han våkner ved tannpussen tidligere på kvelden.

Hvordan gjør dere andre som gir flaske på kvelden?

Tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ta litt tannkrem på fingeren din og lirke den inn i munnen? Polere litt over tennene og ta en grundigere en etter frokosten. Men hvorfor skal han ha mat ved midnatt? Hvor gammel er han?

Skrevet

Og går det an å ta kveldsmaten litt tidligere? Da er han ikke så trøtt at han sovner ved flaska.

Skrevet

Hei

Han er 11 måneder og selv om helsestasjonen sier at han ikke trenger flaske om natten så er vår erfaring den motsatte. Hvis han ikke får så våkner han v midnatt og selv om vi klarer å få han til å sovne raskt så våkner han igjen etter 15-30 min og så har vi det gående resten av natten. Prøvde i to hele uker for en måned siden. Etter at vi har begynt å plukke han opp og gi flaske før vi legger oss (han spiser i søvne) så sover han hele natten og det er mye verdt for alle sammen.

Nå har vi begynt å kutte ned på mengden sakte men sikker, og håper at vi skal få avviklet nattflasken i løpet av en måned eller to.

men inntil da får desverre tannhygienen lide... :forvirret:

(heldigvis får han ikke saft, søtt pålegg, yoghurt etc, så mor har ikke alt for dårlig samvittighet)

tingeling

Skrevet

Barn på 11 mnd trenger ikke nattmat mer.. Jeg ville ha tatt den kampen. Bruk Ferbers (?) metode.

Det vanligste er at barna vil ha kosen, men det kan også hende han får for lite grøt/brødskiver på kvelden.

Og - tennene lider hvis de ikke blir pusset morgen og kveld. Selv om han ikke får søte ting.. Men hvorfor får han ikke joghurt? Sunt for fordøyelsen.

Skrevet

Jeg ville definitivt ikke ha droppa tannpussen før leggetid.

Skrevet

Hvor sent får han middagen? Hvis han f.eks får middag kl 17, så MME kl 19, så kan det være for lite fyll i magen hans når han skal legge seg. Da tror jeg det er lurt å gi ham et måltid som metter mer og fyller skikkelig opp før han legger seg. Da kan det til og med hende at han sover natten igjennom. Men kan du gi ham et mettende måltid en halvtime/time før han legger seg, så burde det være bra. Og da sovner han ikke ved flaska.

Skrevet
Barn på 11 mnd trenger ikke nattmat mer.. Jeg ville ha tatt den kampen. Bruk Ferbers (?) metode.

Det vanligste er at barna vil ha kosen, men det kan også hende han får for lite grøt/brødskiver på kvelden.

Og - tennene lider hvis de ikke blir pusset morgen og kveld. Selv om han ikke får søte ting.. Men hvorfor får han ikke joghurt? Sunt for fordøyelsen.

Ferber er ikke aktuelt. Og jeg er ganske sikker på at det ikke handler om kos, han sover hele natten hvis han får flaske, men ikke hvis han bare får vann eller trøst - da sover han et kvarter og så våkner han igjen, og igjen og igjen.

Tror rett og slett ikke at han får nok i løpet av dagen, men klarer ikke å få i ham mer heller. han får grøt eller middagsglass kl 18 , blir det noe senere så orker han ikke. Spiser seg mett da. Regner forsåvidt med at dette er en overgangsperiode.

Youhurt får han ikke pga masse sukker. Fordøyelsen er det ingenting i veien med ;)

En av grunnene til at det er verre for tennene med mat om natten enn om dagen er jo at man produserer mindre spytt om natten, men når barnet bruker smokk så må det jo bli en del mer spytt enn uten?

Vet at det ikke er noen god løsning, men det føles som å velge mellom pest og kolera :forvirret:

Tingeling

Skrevet

Men da står du egentlig tilbake med å ta tannkrem på fingeren din og pusse over. Det er iallfall bedre enn ingenting...

Skrevet
Men da står du egentlig tilbake med å ta tannkrem på fingeren din og pusse over. Det er iallfall bedre enn ingenting...

skal prøve det :)

(blir jo uansett ikke rare tannpussen -av de fire tennene- når han insisterer på å suge på tannbøsten...)

Skrevet

Dersom du skal gjøre dette, kan du vel like greit bruke den tannkosten som er til å sette på fingeren. Det vil nok ikke gjøre store forskjellen for gutten, men utgjør nok endel for tennene ;)

Får han grøt eller middag en gang om dagen, eller misforsto jeg? Isåfall kan du kanskje prøve med grøt tidligere på dagen i tillegg?

Skrevet
Dersom du skal gjøre dette, kan du vel like greit bruke den tannkosten som er til å sette på fingeren. Det vil nok ikke gjøre store forskjellen for gutten, men utgjør nok endel for tennene  ;)

Enig i at det er det beste med tannkost, men her var det for å minimere sjansen for at gutten våkner. Og jeg tror nok det er større sjanse for at en tannkost vekker ham enn at en finger med tannkrem gjør det, for å si det sånn ;)

Skrevet
Ferber er ikke aktuelt. Og jeg er ganske sikker på at det ikke handler om kos, han sover hele natten hvis han får flaske, men ikke hvis han bare får vann eller trøst - da sover han et kvarter og så våkner han igjen, og igjen og igjen.

Tror rett og slett ikke at han får nok i løpet av dagen, men klarer ikke å få i ham mer heller. han får grøt eller middagsglass kl 18 , blir det noe senere så orker han ikke. Spiser seg mett da. Regner forsåvidt med at dette er en overgangsperiode.

Youhurt får han ikke pga masse sukker. Fordøyelsen er det ingenting i veien med ;)

En av grunnene til at det er verre for tennene med mat om natten enn om dagen er jo at man produserer mindre spytt om natten, men når barnet bruker smokk så må det jo bli en del mer spytt enn uten?

Vet at det ikke er noen god løsning, men det føles som å velge mellom pest og kolera  :forvirret:

Tingeling

Jeg vil tro det er melken som er kosen hans jeg! Ettersom vann ikke hjelper så er han ikke tørst. Og trøst i andre formen enn melk hjelper ikke... han koser seg vel med melken og er vant med å få dette ved midnatt.

Gi ham solid kveldsmat. Fortsett med å trappe ned på melkemengden på natten. På den måten tilvenner du ihvertfall kroppen hans med å ikke ha behov for mat på det tidspunktet på døgnet.

Jeg vet at det ikke er lett å venne barn av med dette og det er forferdelig når en 1-åring ikke vil sove midt på natta... Har hatt et slikt barn selv (nå er han heldigvis 15 år) som sto i senga og ropte "mek mek" midt på natta.... Vi trappet ned på mengden og krysset fingrene, men han ropte "mek mek" fordet.... Vi ga ham ikke noe (for ordentlig kveldsmat hadde han fått), han gråt og var sint, men etter et par uker sov han heldigvis natten igjennom...

Tennene til gutten min gikk det heldigvis bra med. Vi pusset morgen og kveld mens han var våken og han fikk fluor.

Lykke til, jeg vet det ikke er lett. :)

Skrevet
Jeg vil tro det er melken som er kosen hans jeg! Ettersom vann ikke hjelper så er han ikke tørst. Og trøst i andre formen enn melk hjelper ikke... han koser seg vel med melken og er vant med å få dette ved midnatt.

Lykke til, jeg vet det ikke er lett.  :)

Mulig, men jeg tror faktisk han er sulten, og litt tørst. Han drikker masse hvis han får vann, sovner, og våkner så igjen etter 15-30 min.

Skal prøve m tannbørste på fingeren , men uten tannkrem. problemet er at han synes det er så gøy å pusse tennene at han blir oppspilt ;)

I kveld har jeg halvert melkemengden i håp om at han skal være mer sulten om dagen.

tingeling

Skrevet
Mulig, men jeg tror faktisk han er sulten, og litt tørst. Han drikker masse hvis han får vann, sovner, og våkner så igjen etter 15-30 min.

Skal prøve m tannbørste på fingeren , men uten tannkrem. problemet er at han synes det er så gøy å pusse tennene at han blir oppspilt  ;)

I kveld har jeg halvert melkemengden i håp om at han skal være mer sulten om dagen.

tingeling

Tannkost på fingeren? Uten tannkrem? :overrasket: Hvis du ikek skal bruke tannkrem, så kan du nesten bare la være :)

Skrevet

Han trenger nok ikke mat om natta nå som han nærmer seg året. Det handler nok om behov for kos og ikke minst om vane. Han er vant til å våkne jevnlig og han er vant til å få mat når han våkner. Jeg ville tatt opp kampen for å venne han av med det. Så slipper du å bekymre deg for tannpussen overhodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...