Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 Jeg skal lage thailandsk oksehalesuppe på Pulverheksas anbefaling. Skal gange oppskrifta med tre, og har nå brunet tre kg oksehaler. Jeg lurer på om alle smaksingredienser skal ganges? 3 sitroner og lime og 9 chili høres litt voldsomt ut...? Lurer også på at frøene i chilien skal brukes uten at de siles fra senere. Blir de noe gode, da?
Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Plis a. Jeg står ved kjøkkenbenken!
Snøkule Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Vet ikke hvordan det blir med de andre ingrediensene, men vet at man ikke skal doble væskemengden selvom man dobler oppskriften... Og med den teorien i bakhodet er det noe som sier meg at man nok kan la vær å nazi-doble alt annet også...
Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. desember 2006 #4 Skrevet 1. desember 2006 Okei, nå tar jeg det på gefühlen... Legger på litt ekstra, men tredobler ikke.
Gjest Silmarill Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 (endret) Prøv deg litt forsiktig fram med chillien da Hedda, den KAN ødelegge hvis det blir for mye. 9stk chillie er ganske mye da Forresten så står det jo at du kan andre antall porsjoner det skal være da, helt øverst av oppskriften Utgangspunkte var til 4 og du vil ha til 12. Da blir det sånn: 3 kg oksehale 6 ss olje 3 stk. hakket løk 15 båt hakket hvitløk 9 stk. rød chili med frø, hakket 3 stk. sitron (kun saften) 3 stk. lime (kun saften) 4 ½ ss sukker 3 stk. stilk, knust sitrongress 3 boks hakkede hermetiske tomater 9 ss tomatpuré 4 ½ l kjøttbuljong (utblandet) eller kjøttkraft 60 g frisk ingefær 3 stk. grønn squash i strimler 3 stk. rød paprika i strimler 6 ss hakket, frisk koriander Ville fortsatt ha prøvd meg fram når det gjelder chillien da Endret 1. desember 2006 av Silmarill
Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. desember 2006 #7 Skrevet 1. desember 2006 Suppa står og putrer nå. Har tatt 4 chili og 10 hvitløk, 2 lime og sitron, litt mindre vann. Blir spennende å smake, ja...
Gjest glamourgirl Skrevet 1. desember 2006 #9 Skrevet 1. desember 2006 Dere er så søte! Du må fortelle hvordan suppa ble!
pulverheksa Skrevet 2. desember 2006 #10 Skrevet 2. desember 2006 Hvordan gikk det? Når jeg dobler denne oppskriften, dobler jeg ikke chili, sitron, lime og ingefær. Jeg gjør som du og tar i 4-5 chili til og begynne med og smaker meg frem. Smaker meg også frem med mengden sitron og lime. Suppa må ikke bli for syrlig. Du kan ha i mer sitron og lime på slutten hvis du syns den blir for tam.
pulverheksa Skrevet 2. desember 2006 #11 Skrevet 2. desember 2006 Jeg tar ut frøene i chilien, suppa skal være sterk, men ikke så sterk at håret ramler av...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå