Gå til innhold

Klippe klør på katt

Lilith

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som vet om et sted i Oslo hvor man kan få klippet klørne til katt?

Tusen takk for svar!

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill

Vel, en hvilken som helst veterinær gjør det men det koster skjorta.

Du kan jo gjøre det selv, bare pass på at du kun klipper tuppen. Klipp aldri langt inn mot nerven som du ser som ett hvitt skille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man klippe neglene på en katt da? Jeg har hatt katt hele livet, men har aldri gjort det. Den biffen ordner de selv. Har en utekatt jeg da, så det er vel kanskje annerledes med innekatter? Vi har et klorebrett inne til vår som hun bruker flittig. Dessuten kvesser hun klørne på alt av treverk ute, f.eks. plankebiter og kubikkassa vi har ved i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt katter hele livet - men har aldri klippet klørne deres ....

Ikke badet dem heller som jeg leser at noen gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Utekatter får kvesset klørne bedre enn innekatter. Utekatter kvesser dem gjerne mot trær og grovere ting. Innekatter kvesser dem på klorebrett (soffaer, tapeter, stolrygger også :sur: )

Jeg vet at før man evt. skal stille ut katter så må klørne klippes hvis nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ferskvannsblekksprut

Jeg vurderer å få min innepuselus sine klippet :frustrert: hun er så dramaqueen og skal lage texas ut av en hver situasjon! "åh noen bærer meg, nå må jeg stå og tråkkelåkke litt på dem og klore ekstra hardt" Buhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal ikke klippe klørne på utekatter, siden de trenger klørne til å klatre med og forsvare seg hvis det blir nødvendig. Men for innekatter er det faktisk nødvendig å klippe klørne, da de ikke blir tilstrekkelig slitt ned. De kan faktisk vokse seg for lange, og vokse seg inn i poten, særlig gjelder dette "tommel"-kloe på forpotene.

det er veldig lett å klippe klør på katter som har lyse klør og som er vant med å bli håndtert. I første omgang ville jeg brukt tid på å vende katten til å bli håndtert: sett den på fanget (som man holder et barn), og press klørne ut. Dette må katten vende seg til før man tar fram klosaksa. Når man skal klippe ser man lett hvor man skal klippe når klørne er lyse, nerven ser man nemlig gjennom.

Men hvis man er usikker kan det være greit å la en veterinær gjøre det første gang. Feks når man skal til veterinær for å ta vaksine. Da koster det ingenting ekstra å få klippet klørne (som regel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipper også klørne på mine katter, de er mye mer inne enn ute, så de er vel nesten for innekatter å regne. De liker seg veldig godt i sofaen nemlig.

til saken: det kan være greit å være to når klørene skal klippes. En holder katten og koser litt med den, her i huset er det også godsnakking :ler: , mens den andre klemmer kloen ut og klipper. Smertefritt og tar kun få minutter. Her i huset klippes de etter behov og når de klippes er de som nåler ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg har verdens greieste og lateste katt, han har aldri fanget noe i hele sitt liv (bare småspist på det andre har kassert), og han er utekatt. Men lange, skarpe klør har han uansett - og det er faktisk veldig ubehagelig når han skal kooooose, dvs kloooooore klooooore i fanget og gjerne rundt ved øret mitt. Så han får klørne klipt. Men som sagt er han verdens greieste og lateste, så å klippe klørne hans tar omtrent 30 sek, og han bare maler hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg har forsøkt å klippe klørne hans selv, men det funker ikke. Han biter og klorer og er helt umulig. Og det er ikke meg, for på den andre pusen min går det helt fint å klippe selv.

Derfor vil jeg gjerne få noen proffe til å ta klørne til umuliusen min, for å spare både meg og møblementet for skader. Men av svarene her, ser det ut som jeg må ty til veterinæren for å få det gjort ...

Tar fremdeles gjerne imot svar om noen vet om en salong i Oslo hvor de tar seg av slike ting! :)

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...