honey21 Skrevet 1. desember 2006 #1 Del Skrevet 1. desember 2006 Å nei, jeg visste at denne følelsen kom til å komme en dag. Jeg har et år igjen før jeg er ferdig med bachelorgrad i statsvitenskap på UiO. I tillegg har jeg nettopp begynt i fast jobb (turnus, så jeg får fortsatt studert) som jeg har bundet meg til i minst to år. Men nå får jeg en følelse av at jeg kanskje holder på med HELT FEIL ting! Helt siden jeg var 7 år ville jeg studere medisin, og jeg leste absolutt alt av legebøker og anatomi fra den alderen. Deretter forsvant interessen litt, men nå har den kommet tilbake igjen. Jeg har ikke nok poeng til å komme inn på medisinstudiet, men jeg kommer inn på sykepleierstudiet på HiO. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hadde gledet meg til å bli ferdig med bachelorgraden min og jeg har jo også fast jobb, så jeg tenkte at livet mitt var på rett vei liksom. Men de siste ukene har jeg innsett at jeg kanskje holder på med helt feil ting. Blir 22 år om en uke, så det er i hvertfall ikke for sent å begynne på noe nytt, men allikevel........ Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppen Skrevet 1. desember 2006 #2 Del Skrevet 1. desember 2006 Når du bare har 1 år igjen,er det ikke smart å ta det? så har du en bachelorgrad i statsvitenskap. Om du synes dette er helt helt feil så kan du jo begynne på sykepleier etter d? det gjør jo ikke noe at du har for mye utdanning;) men på den annen side skjønner jeg deg å..om dette overhodet ikke er noe for deg er det sikkert ikke så moro å gå enda 1 år ,og studere noe du ikke er intr i.. hmm dette var kanskje ikke no svar? hehe.. men..jg har også tenkt tanken,studerer førskolelærer..og var veldig i tvil om jeg ville studere sykepleier.. men jg har nå holdt meg til studiet,og er gla for d:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 1. desember 2006 #3 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg er enig i at det kan være smart å gjøre ferdig den utdannelsen du har begynt på, så du har flere alternativer. Dessuten kan det jo vise seg når du starter på en ny utdannelse at gresset ikke var så mye grønnere på den andre siden... Nå vil jeg også si at det er litt bakvendt å begynne på sykepleie hvis det egentlig har vært medisin du har drømt om. Greit nok at begge er utdannelser innen helse og sykdom, der man behandler pasienter, men du risikerer jo stadig vekk å tenke at det var lege du skulle ha blitt når du en dag blir sykepleier. Personlig har jeg det litt som deg. Jeg holder på med doktorgrad i et humanistisk fag som virkelig interesserer meg, men likevel tar jeg meg ofte i å tenke at jeg skulle blitt biolog eller veterinær. Jeg ville gjort meg ferdig med bachelorgraden du holder på med, og brukt året til å vurdere om du etterpå vil starte en ny utdannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shanka Skrevet 2. desember 2006 #4 Del Skrevet 2. desember 2006 jeg anbefaler sykepleie! Veldig interessant studiet! mange muligheter etter endt studiet. Ingen dag er lik! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest joje Skrevet 2. desember 2006 #5 Del Skrevet 2. desember 2006 jeg anbefaler sykepleie! Veldig interessant studiet! mange muligheter etter endt studiet. Ingen dag er lik! ← Litt off-topic, men kan du gå nærmere inn på alle mulighetene man har etter endt studie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk. Grønn Skrevet 2. desember 2006 #6 Del Skrevet 2. desember 2006 Nå vil jeg også si at det er litt bakvendt å begynne på sykepleie hvis det egentlig har vært medisin du har drømt om. Greit nok at begge er utdannelser innen helse og sykdom, der man behandler pasienter, men du risikerer jo stadig vekk å tenke at det var lege du skulle ha blitt når du en dag blir sykepleier. ← Men når hun en dag blir sykepleier, så er det jo fortsatt ikke for sent! Det finnes mange muligheter til videreutdanning/etterutdanning, og hvis det er heeelt feil, så kan man alltids ta et nytt studie. Vet godt at det er mange ting som taler i mot å studere til evig tid, men vi må ikke være for redde for å gjøre noe med drømmene våre Men som de andre sier: det er lurt å gjøre seg ferdig med bachelorgraden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk. Grønn Skrevet 2. desember 2006 #7 Del Skrevet 2. desember 2006 Litt off-topic, men kan du gå nærmere inn på alle mulighetene man har etter endt studie? ← Man har mange muligheter for videreutdanning: operasjon, intensiv, anestesi, pediatri, geriatri, onkologi (kreft), psykiatri, helsesøster eller jordmor. Man kan også ta sykepleievitenskap som mastergrad, og gå videre på doktorgrad hvis det frister. På Sykepleierforbundets hjemmeside finner du mye informasjon. Se f.eks. den lange listen under "faggrupper" til venstre på forsiden deres (Ja, jeg er selv sykepleierstudent, hihi ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 2. desember 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 2. desember 2006 Takk for mange svar og ulike synspunkter Men dere som kjenner til sykepleierstudiet, kan dere fortelle litt om hvordan det er? Eller dere som allerede er sykepleiere kan jo også svare. Hvor gamle er de fleste som går/gikk der? Dere som er sykepleiere i dag, hva vil du si hovedoppgavene på en vanlig dag vil være? Skulle ønske jeg kunne være sykepleier for en dag slik at jeg kunne se hvordan det er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk. Grønn Skrevet 2. desember 2006 #9 Del Skrevet 2. desember 2006 Takk for mange svar og ulike synspunkter Men dere som kjenner til sykepleierstudiet, kan dere fortelle litt om hvordan det er? Eller dere som allerede er sykepleiere kan jo også svare. Hvor gamle er de fleste som går/gikk der? Dere som er sykepleiere i dag, hva vil du si hovedoppgavene på en vanlig dag vil være? Skulle ønske jeg kunne være sykepleier for en dag slik at jeg kunne se hvordan det er ← Jeg er snart ferdig med mitt første semester og har fått bekreftet for meg selv at jeg har valgt riktig :-) Vi er alt fra 19 - 54 år på studiet, men de fleste er ca. 19 - 25 år, så vidt jeg kan se. Hvis du går inn på denne linken, så finner du mye som har blitt skrevet om sykepleieyrket og -studiet her på forumet. Håper det er til hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Estragon Skrevet 3. desember 2006 #10 Del Skrevet 3. desember 2006 Kjenner flere som studerer medisin og som allerede har en og to utdanninger allerede. Selv holder jeg på med dr.grad i humanistiske fag, men har vært innom andre fag på veien og det har jeg aldri angra på, selv om det ikke var den strakeste veien. Synes du skal vurdere medisinstudiet seriøst dersom det er grunnen til at du vurderer helsefag. Kjenner også medisinstudenter som prøvde sykepleierstudiet, men som hoppet av og tok medisin i stedet. De var rett og slett motivert av andre ting og interessert i et tyngre og lengre akademisk studium. (Til alle sykepleiere og sykepleierstudenter her på forumet: dette var altså IKKE ment som et angrep på yrket deres, bare en observasjon ) Hvis du er motivert kan du bruke litt tid på å ta opp VGS fag og forbedre karakteren for å komme inn på medisin, eller vurdere å ta medisinstudiet i utlandet. Masse muligheter, og du har god tid på deg. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 4. desember 2006 #11 Del Skrevet 4. desember 2006 Du er fortsatt ung, så det er da ikke for seint å velge en annen yrkesveg! Sier som de andre her, bli ferdig med bachelorgraden din, så kan du se om du vil velge å begynne på sykepleien etterpå. Selv holder jeg på med studier for å endre yrkesretning, og blir ferdig når jeg er 30. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 4. desember 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 4. desember 2006 Jeg er en person som hater å tvile på ting. Hvis jeg velger å bare holde meg til statsvitenskap og jobbe relatert til dette i 50 år, kan det jo hende den følelsen om at jeg "kunne" ha vært lege kommer til å forfølge meg resten av livet. Og livet er jo så kort! Alt går så fort Uansett har jeg ikke sjans til å komme inn på medisinstudiet. Når jeg er ferdig med bachelorgraden min har jeg 63 poeng (uten alderspoeng) tror jeg. Mangler fortsatt over 10 poeng. Jeg kan evt. jobbe på et sykehjem i to år for å få disse 10 poengene (relevant praksis), men jeg vet ikke om jeg har lyst til det... Og selv om jeg kan bli sykepleier er det som Estragon sier at det kanskje ikke vil være det riktige valget ift. mine interesser. Jeg kan i teorien søke meg til utlandet (gjerne Danmark, hvis jeg kommer inn), men da må jeg si farvel til sambo som jeg har vært sammen med i over tre år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 4. desember 2006 #13 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Medisinstudiet har jo litt andre poengregler, hvis du setter deg inn i dem så har du kanskje sjangs allikevel..? Alderspoeng får du ikke. Men du har 12 poeng nå som du har tatt 2 år (120 stp) av en utdanning som ikke er profesjonsutdanning (da måtte du isåfall fullført først for å få poeng). Du kan ikke få både 12 poeng for studier og 10 poeng for relevant praksis. Dessuten får du opptil 10 poeng ekstra for realfag og fordypningsfag. Med andre ord; du kan få max karakterpoeng + 22 poeng. Endret 4. desember 2006 av lil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nokia Skrevet 5. desember 2006 #14 Del Skrevet 5. desember 2006 Alle kan ta feil studievalg - men hvis det virkelig er lege du ønsker å bli, så blir det vel veldig feil å ta sykepleien? Da har du "kastet bort" enda tre år på å bli noe du egentlig ikke ønsker? Uansett ville jeg valgt å gjøre ferdig det studiet du allerede holder på med, det er lurt både mht cv og videre valg. Så har du et år på deg til å tenke gjennom ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Orinoco Skrevet 6. desember 2006 #15 Del Skrevet 6. desember 2006 Husk at ny forskrift for opptak til høgere utdanning er på høringsrunde nå, det vil mest sannsynlig endre reglene for opptak til medisin. Dette vil gjelde fra studieåret 2008/2009. Du kan lese mer på: http://odin.dep.no/kd/norsk/dok/hoering/pa...011/dok-bn.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 6. desember 2006 Takk for linken. Jeg har lest gjennom det som står der, men det øker ikke mine sjanser for å komme inn, dessverre. Etter masse research har jeg funnet ut at min drøm er uoppnåelig. Det er bokstavelig talt umulig for meg å komme opp i 73 poeng og høyere. Må evt. til Danmark hvor de har flere studieplasser og lavere opptakskrav, men det passer ikke med livet mitt ellers å flytte dit Da må jeg dra fra alt jeg har, og det vet jeg ikke om jeg kan. Og det stemmer det dere andre skriver at sykepleien kanskje ikke passer for meg, så jeg legger bort den tanken. Det finnes jo andre ting å studere innenfor medisin/naturvitenskap, men vet ikke om det passer meg liksom. Jaja.... livet er kjipt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk. Grønn Skrevet 6. desember 2006 #17 Del Skrevet 6. desember 2006 Hva med privatskoler? - Medisin ved Bjørknes - Medisin ved Atlantis Medisinske Høgskole (scroll nedover på siden) - Encefalon Høgskole i grunnmedisin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ane85 Skrevet 6. desember 2006 #18 Del Skrevet 6. desember 2006 Husk at ny forskrift for opptak til høgere utdanning er på høringsrunde nå, det vil mest sannsynlig endre reglene for opptak til medisin. Dette vil gjelde fra studieåret 2008/2009. Du kan lese mer på: http://odin.dep.no/kd/norsk/dok/hoering/pa...011/dok-bn.html ← Står det noe i skrivene der om konkrete endringer i opptaket på medisin? (hvis du har lest igjennom det, da) =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #19 Del Skrevet 6. desember 2006 Hva med privatskoler? - Medisin ved Bjørknes - Medisin ved Atlantis Medisinske Høgskole (scroll nedover på siden) - Encefalon Høgskole i grunnmedisin ← Jepp, har sett på disse, men de tilbyr bare grunnfag på et år. Man blir ikke lege Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #20 Del Skrevet 6. desember 2006 Står det noe i skrivene der om konkrete endringer i opptaket på medisin? (hvis du har lest igjennom det, da) =) ← Om jeg ikke husker feil eller misforstod var det noen småendringer i antall poeng man kan få for realfag. Ingen substansielle endringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå