Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2006 #1 Skrevet 1. desember 2006 Jeg var sikker på at jeg hadde en oppskrift på dette, men jeg finner den ikke. Noen som har en god en å dele?
Gjest piaf Skrevet 1. desember 2006 #2 Skrevet 1. desember 2006 Vet ikke om det er det du er ute etter, men jeg lager romesco, en kald saus/dip av bl.a. grillet paprika, ristede mandler, rå hvitløk, chili og safran. Si fra om du vil ha en mer presis oppskrift/beskrivelse, så kan jeg legge den inn senere.
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2006 #3 Skrevet 1. desember 2006 Det høres litt annerledes ut enn det jeg tenkte på, men det høres også veldig godt ut, så jeg tar gjerne imot oppskrift!
Gjest piaf Skrevet 2. desember 2006 #4 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Her er oppskriften jeg bruker, sånn ca. Den er basert på en oppskrift fra kokeboken Moro av Sam og Sam Clark (men jeg har endret og forenklet den en del). Jeg har ikke sett safran i andre oppskrifter på romesco, men det anbefales virkelig, essensielt både for farge og smak! Målene er forresten omtrentlige, her må man smake seg fram. Romesco 100 g skoldede mandler, ristet i pannen til de er gyldne 3-4 grillede, røde paprika uten skinn 1/2 rød chili, eller litt cayenne, etter smak 1-2 rå hvitløksfedd, knust til mos med litt havsalt ca 4-5 ss olivenolje ca 1 ss rødvinseddik en liten klype safrantråder (0,25 g?), bløtt opp i litt varmt/nykokt vann 3-4 soltørkede tomater i olje, hakket 1/2 ts røkt paprikapulver salt, pepper sitronsaft Bland i foodprocessor, tynn ut med vann til ønsket konsistens og smak til med mer salt, pepper og sitronsaft om nødvendig. Kjempegodt til stekt/grillet fisk, eller feks lam eller kylling, til grønnsaker (feks grillet asparges!), eller bare på brød som en liten forrett. Endret 2. desember 2006 av piaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå