Gå til innhold

Bryllup og økonomi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi hadde i utgangspunktet klart å betale alt selv. Vi hadde begge en del sparepenger og han tjener godt. Men det hadde nok betydd å utsette å kjøpe hus. Vi setter derfor veldig pris på støtte fra familien. Foreldrene mine har sagt at de skal betale for maten (det er jo liksom tradisjonen), og at vi gjerne må invitere flere enn de 50 vi først hadde satt oss råd til. Besteforeldrene hans har sagt at de vil betale for lokalet, og moren hans har hintet om at hun vil bidre til bryllupsreisen. Kjolen kjøper jeg meg pengene jeg arvet etter Farmor, så føler jeg at hun får bidra hun også. Føler meg utrolig heldig som har så gavemild familie/svigerfamilie. Synes det er kjempekoselig at de vil bidra så mye. Synes også at de er koselig at de betaler for spesefike ting, heller enn at de bare bidrar med penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde aldri falt meg inn å låne penger til et bryllup. Men nå har ikke vi så store bryllupsplaner heller. Tar det stille og rolig i utlandet og det kommer vel på mellom 20-30 000kr med reise, opphold, klær etc.

Her bruker vi sparepenger, vi har gjennom noen år satt av feriepenger og skattepenger, hadde aldri tenkt på hva vi skulle bruke dem til, men nå kommer de jo godt med. Vi har også fått noe arv som vi bruker, tror nok hun vi har fått arven fra vil sette enormt stor pris på at vi bruker det til nettopp bryllup.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg regner med at vi må ta opp et ekstra lån for å få drømmebryllupet i boks. Vi kommer begge fra familier hvor det ikke er så romslig økonomi at de kan hjelpe til med penger. Vi skal begynne å spare i Februar/Mars, men får nok ikke lagt av mer enn 40.000, så de siste 60.000 blir tatt gjennom lån.

Er det noen andre her som har lånt penger til bryllup?? Er det mulig å få et gunstig lån i banken, eller er forbrukslån eneste mulighet??

Skrevet

Dersom dere har et huslån som er delvis nedbetalt (eller verdien har steget en del siden lånet ble tatt opp) kan dere antakelig låne rimligere ved å refinanisere huslpånet enn forbrukslån, men om dere ikke har noe å ta som sikkerhet (huslån har jo huset som sikkerhet/pant) så er nok et "bryllupslån" definitivt et forbrukslån ja.

Gjest Scaphoid
Skrevet (endret)

Vi har tatt høyde for 100 000 i budsjettet, men håper vi kommer godt under dette. Bryllupsreisen kommer utenom, den tar vi i november samme år.

Vi kommer til å betale alt selv og kommer ikke til å låne noe. Planlegger å spare i 2 år til bryllupet.

Til Maja83, snakk med banken. Vet ikke om de gir gunstigere lån enn forbrukslån til bryllup, men jeg fikk i allefall et gunstig "ekstra-studielån" til mine studier i utlandet. Så kan jo hende at det finnes muligheter.

Glemte å si at jeg har noen til å stille sikkerhet for å få så gode betingelser.

Endret av Scaphoid
Skrevet

Takk for det, Scaphoid. Banken burde jo kunne tilby noe relativt gunstig med tanke på at lånebeløpet er så lite :)

Gjest Scaphoid
Skrevet (endret)

...

Endret av Scaphoid
Skrevet

Vi brukte ca 130000 på bryllupet og ca 70000 på bryllupsreise. Sparte ca 1 år og betalte alt selv. Tok ikke opp lån, det kunne aldri falle oss inn, men vi jobbet masse ekstra.

Skrevet

Da vi giftet oss delte vi utgiftene på tre. mine foreldre, han foreldre og oss da. vi sparte ikke så veldig lenge, kanskje 6 måneder siden vi ikke skulle betale alt selv. det ble ca. 32 000 kr på hver av parene. bryllupet kom da på rundt 90 000 kr. forslaget om å dele utgiftene slik var våre foreldres ide. bryllupsreisen betalte vi selv, så det var ikke inkludert.

Skrevet

Vi kommer til å bruke oppsparte midler til bryllupet, men bryllupsreisen vil vi ta på boliglånet. Verditaksten er gått opp en mill så vi kan med god margin holde oss innenfor samme % belåning med 50 000 til en ferie.

Vanligvis holder jeg meg unna både forbrukslån og ekstralån ellers, men vi har knapt vært på ferie sammen de 7 årene vi har vært sammen- jeg har reist med andre fordi han har prioritert anderledes og hatt en vanskeligere jobb å få fri fra. Derfor har jeg hele tiden sagt at skal vi gifte oss og bruke såpass med kr på en fest, skal vi ha en herlig bryllupsreise etterpå og.

Skrevet

Meg og min forlovede kommer fra familier som har det veldig bra økonomisk, så når de har bestemt seg for å dele på utgiftene er det helt greit for oss! Vi sparer til hus for tiden, så det kan jo hende litt huspenger går i bryllupet.. Vi får se hva som skjer etterhvert som det nærmer seg :)

Skrevet

Du verden, det er visst bare jeg og min kjære som er virkelig uetablerte her...!

Men så er vi nokså unge, og av den litt gammeldagse sorten, vi bestemte oss for å gifte oss før vi flytter sammen..

Vi hadde faktisk så godt som ingen oppsparte midler selv, foreldrene våre tar seg av alt. Men jeg har inntrykk av at de synes det er veldig hyggelig, i hvert fall er de ganske så helhjertet med i planleggingen :ler:

I tillegg har begge bestemødrene til min kjære gitt oss 10 000 kr hver.

Tror nok hele budsjettet ligger på en 40 - 50 000 kr, men jeg tror at vi foreløpig har vært veldig flinke til å spare inn her og der, enda det kommer nesten 80 gjester!

Brudgommens bror er fotograf, kona til han som skal holde talen i vielsen er blomsterdekoratør og lager buketten, og et par vi kjenner tar seg av koldtbordet (hun er også baker og lager bryllupskaken), venner og familie har troppet opp og tilbudt seg å lage all mulig slags mat, som roastbiff, gravlaks og gratinerte poteter og kaker i hauger og lass, og slekt fra midt-norge tar med seg krabbe, hjortestek og laks.

(vi er ekstremt heldige sånn sett!)

Invitasjoner og bordkort er det jeg som lager.

Brudekjolen min kjøpte jeg fra en nettside som selger klær i middelalder/1800-tallsstil, det samme gjelder brudgommens jakke. Tilsammen kom det på et par-tre tusen kr.

Cd'er og musikalske venner står for musikken.

Det blir et ordentlig økonomi-bryllup, men jeg tror faktisk at det blir veldig bra! :)

Skrevet

Litt OT Psiv, men kan jeg få linken til der du kjøpte kjole? :)

Skrevet

Vi regner med å bruke mellom 60 og 70 000. Vi håper på litt mindre. Men mine foreldre skal hjelpe til med å kjøpe inn alkohol, bordkortene blir laget av søster til forlover. Hun lager heklede sommerfugler. Så jeg kjøper da bare garnet. Invitasjoner har jeg laget ferdig på dataen. Har kjøpt inn ark. Middagen er det eneste som vil koste litt... ca 25 000 men det er inkludert kokk, og servitører!!!

Skrevet

Vi gifter oss "på ferie" så vi har ikke eget bryllupsbudsjett. Alt ligger i sammebudsjettet: fly, hotell og lommepenger til 4 personer + bryllupet for 15 dager. Totalt er dette budsjettet på 120.000kr

Vi har fått en sum av mine foreldre. Resten betaler vi selv. Har spart endel og det meste av skattepenger, feriepenger,jule og bursdagsgaver har gått i "reise/bryllups" potten.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi får 50%++ av mine foreldre. Blant annet fordi jeg har en veldig stor familie som skal bes. (Hadde nok kuttet HARDT på gjestene derfra hvis jeg skulle betalt alt selv...)

Moren hans betaler antagelig rundt 25%.

I tillegg hjelper de til med baking og ligende.

Resten betaler vi selv. Regner med et budsjett på rundt 100 000, vi har vel snart 50 000 oppspart. Så det skulle vel gå i orden :)

Ville nok tatt et mye enklere bryllup hvis vi måtte lånt penger.

Skrevet

Vi får 20 000kr fra hver side av familien, og betaler rundt 40 000kr selv. Jeg setter av 3000kr i mnd, og han prøver å sette av 500-1000kr i mnd. I tillegg sparer vi av julegaver og bursdagsgaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...