Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Hvordan løser dere den økonomiske biten rundt bryllupet? Får dere penger? Låner dere penger spesielt til bryllupet? Eller sparere dere? Hvis dere sparer, hvor mange år regner dere med? Og til slutt hvor mye regner dere med å bruke på bryllupet??
Gjest Madam Felle Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Vi sparte i ca 1 1/2 år, og brukte ca 67000.
Susan Sto Helit Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Vi hadde litt penger på konto begge to, og prioriterte bryllup når vi fikk skatte og feriepenger. (Nå var vi heldige og fikk penger av foreldre også, men de hadde vi ikke regnet med. Hadde klart å betale samme bryllupet uten de pengene.)
Arkana Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Vi betaler selv (bortsett fra min kjole som Mamma gjerne vil betale). Vi har egentlig ikke spart noe særlig spesielt til bryllupet, men har godt med penger på konto fra før. Det kunne i allefall ikke falle meg inn å ta opp lån for et bryllup. Vi skal uansett ha et lite bryllup (kun nærmeste familie = 10 stk, borgerlig vielse og middagen på en god restaurant) så vi regner ikke med at det blir så dyrt, men vi har ikke satt opp noe budsjett. Jeg tipper det vil koste ca 15 000 (evt bryllupsreise kommer utenom).
Mirabella83 Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 (endret) Vi er nokså unge begge to. Han har nettopp kommet ut i jobb etter endt studietid og jeg studerer fortsatt. Derfor har vi ikke særlig mye penger. Men vi har begge foreldre som har sagt seg villig til å hjelpe oss, selv om vi slett ikke har bedt om penger. Forskjellen blir bare at vi nå får råd til litt ekstra og ikke bare det man MÅ ha med. Litt bedre mat foreksempel. Men vi har ikke avklart hvor mye de skal hjelpe oss med enda. Så foreløpig planlegger vi ut i fra hva vi max kan tillate oss på egen regning. Endret 30. november 2006 av Mirabella83
Malama Skrevet 1. desember 2006 #6 Skrevet 1. desember 2006 (endret) Vi planlegger å betale alt selv, med sparepenger. Vi har ikke planlagt noe spesielt "spare til bryllup"-opplegg, vi bare hadde sparepenger som vi har spart uten et bestemt mål, og fortsetter å spare frem mot den store dagen. Vi regner med at det vil komme på sikkert ca 100.000 (stort bryllup med rundt 100 gjester) utenom bryllupsreise (ferie skulle vi uansett hatt.) Å låne penger ville jeg ikke gjort, og vi baserer oss ikke på å få noe av foreldre, selv om det har kommet signaler om at vi kanskje får noe tilskudd da, men vi forventer det ikke og klarer å dekke det selv. Prioriteringer. Vi har spart og spart lenge, og velger å bruke det på en real bryllupsfest. Litt ekstrajobbing, litt skattepenger, overtidslønn etc. Endret 1. desember 2006 av Malama
Gummi Tarzan Skrevet 1. desember 2006 #7 Skrevet 1. desember 2006 Vi har snille foreldre som deler utgiftene til festen 50/50 mellom seg (cirka 100 000). Kjole, fotograf, ringer, invitasjoner etc. betaler vi selv (estimert utgift 30 000). Da lander vi vel på 130 000 utenom bryllupsreise. Mye penger gitt, men forhåpetligvis verdt hvert eneste øre
flickan Skrevet 1. desember 2006 #8 Skrevet 1. desember 2006 Regner med at prislappen ender på 80 000-90 000, og har da spart noe selv og fått en del av foreldre. Å ta opp lån for å feire bryllup er uakuelt.
Lilli1979 Skrevet 1. desember 2006 #9 Skrevet 1. desember 2006 Vi deler alt på tre... også spanderer broren min bryllupsreise på oss Ser ut til å komme på rundt 60 000. Vi har begge valgt å betale for høy skatteprosent i år- sånn at vi vet vi har noen penger å bruke på bryllup neste år.
Gifteklar:) Skrevet 1. desember 2006 #10 Skrevet 1. desember 2006 Tror vårt bryllup ender på 60 000 - 70 000 kr... Vi prøver å sette til side litt hver måned fram mot bryllupet (21.07.2007), og kommer til å bruke litt feriepenger/skattepenger. Jeg er student, han har full jobb, så det sier seg selv at han får til å spare mer enn jeg. Foreldrene mine betaler kjolen (6000 kr) og kanskje lokale (2500). Foreldrene hans vil gi oss 15 000 kr til bryllupet i tillegg til gave. Er svært takknemlig for alt dette, hadde ikke akkurat forventet det
Marianne78 Skrevet 1. desember 2006 #11 Skrevet 1. desember 2006 Vi regner med bryllupet kommer på ca 120.000 + bryllupsreise. Og vi betaler alt selv.
Gjest Ballerina Skrevet 1. desember 2006 #12 Skrevet 1. desember 2006 Vi betaler 1/3 selv (det har vi allerede i sparepenger), så tar våre foreldre og deler resten mellom seg. Håper på å klare det til ca. 80000, så det blir jo ikke såååå galt, men tror ikke vi hadde klart det uten hjelp fra våre foreldre...
Majabeth Skrevet 1. desember 2006 #13 Skrevet 1. desember 2006 Regner med å bruke ca 80000,- og det betaler vi selv. Jeg har ekstrajobb noen kvelder i uka, og vi sparer som bare det ellers.
Hedda-78 Skrevet 1. desember 2006 #14 Skrevet 1. desember 2006 Har ikke noe budsjett enda, men antar at det blir ca 60-70 000. Betaler alt selv, av sparepenger vi har fra før.
Gjest Landra Skrevet 1. desember 2006 #15 Skrevet 1. desember 2006 Hei! Når vi gifter oss kommer vi til å bruke rundt 100.000 kr. Har ikke spart noe enda, men det trenger vi ikke heller. Skal IKKE ta noe lån. Vil helst ikke at familien skal bidra til bryllupet, men de kan gi en ekstra gave hvis de vil. Skal invitere rundt 60 til middag og skal ikke ha kaffe gjester (men er ikke imot dette). Vi har bestemt å invitere familie og venner som er i livet vårt og som vi treffer og snakker med ofte. Har faktisk nevnt at dette er vår plan. Selv om jeg trodde at noen i familien vår skulle reagere har dette gått greit. Må si jeg gleder meg veldig selv om vi ikke er forlovet enda!
Snuppa11 Skrevet 1. desember 2006 #16 Skrevet 1. desember 2006 Vi regner med å bruke ca kr 100 000 + bryllupsreise og skal betale alt selv. Sparer 4000 per mnd pluss feriepenger, og jobb-bonuser. Syns det er litt tøft å spare så mye for en dag, men håper jo at det er verdt det
marsy Skrevet 2. desember 2006 #17 Skrevet 2. desember 2006 (endret) Regner med å havne på ca 60-70 000. Da får vi dekt 1/3 fra foreldrene våre (noe de selv har foreslått, ikke noe vi har krevd) Har brukt en del av årets feriepenger på f.eks. kjole. Prøver også å kjøpe ting underveis, for å spre kostnadene utover. Neste års feriepenger går nok til bryllup også... Summen dekker vielse, leie av lokale, klær, ringer, blomster, sminke/frisør, mat og drikke for ca 40 stk, flybilletter og 3 netter på hotell (vi gifter oss utenfor norge) Hadde aldri tatt opp lån, og hadde heller ikke valgt å ha et så dyrt bryllup at vi ikke hadde hatt penger å leve for i forkant og etterkant av dagen. Man må tilpasse bryllupsbudsjettet etter sin egen lommebok! Endret 2. desember 2006 av marsy
Gjest Neffi Skrevet 2. desember 2006 #18 Skrevet 2. desember 2006 Vi kommer til å betale alt selv. Ikke noe lån - ingenting fra foreldre -, men fra penger vi allerede har. Vi har god ökonomi nå, begge i full jobb og ingen barn. Bryllupet kommer til å bli ganske dyrt men vi gleder oss faktisk til å bruke hver eneste krone - fordi det er verdt hver eneste krone! Bryllupet varer ikke kun en dag, men for resten av livet i form av et ekteskap og eviglange minner Vi föler oss veldig heldige som kan ha et bryllup akkurat som vi önsker!
Gjest nimbus Skrevet 2. desember 2006 #19 Skrevet 2. desember 2006 Vi skal gifte oss i utlandet, delvis på grunn av økonomi... men så fant jeg den perfekte kjole - mer enn dobbelt så dyr som planlagt. Ringene vi får laget i platina koster en liten formue, forloveden vi ha en boss dress, reisen (det blir jo bryllupsreise samtidig) koster en god del, og vi kan ikke være kjipe og spare penger på middagen til gjestene som bruker tusenvis av kroner på å være med oss på dagen vår... Og så er det fotograf, transport, selve vielsen, evt frisør... Så "økonomibryllupet" vårt blir på over 120 000. Uuuups... og det med under 20 gjester. Men det er verdt det, det er en gang i livet, de ringene skal vi ha på oss hver dag resten av livet, og den dagen skal bli perfekt. Vi hadde ikke noe oppspart, og får ingen hjelp fra foreldre (har ikke spurt - siden vi ikke har valgt økonomiske løsninger på noe som helst ville det blitt for dumt), men forloveden er på utenlandstjeneste og tjener bra for tiden, og jeg jobber masse overtid, så det går. Åh, som jeg gleder meg! :-D
Gjest gjesta Skrevet 4. desember 2006 #20 Skrevet 4. desember 2006 Tusen takk for svar alle sammen Ble litt overrasket over at så mange hadde så mye sparepenger i bakhånd, men all ære til dere Hadde nok vært lettere for oss å spare også om jeg ikke hadde vært utenlandsstudent som har måttet låne ekstra på topp av studielånet. Vi regner med å bruke ca kr 100 000 + bryllupsreise og skal betale alt selv. Sparer 4000 per mnd pluss feriepenger, og jobb-bonuser. Syns det er litt tøft å spare så mye for en dag, men håper jo at det er verdt det ← Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Er egentlig slik at jo mer vi snakker om bryllupet og budsjett/sparing jo mindre lyst får jeg på bryllupet. Men det er nok verdt det håper jeg, er uansett denne ene sjansen vi har til å samle familiene til fest. Lykke til med bryllupsplanleggingen alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå