Litt Lost Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Kan dere hjelpe meg å ta en avgjørelse? Vurderer å bytte barnehage, men klarer ikke bestemme oss. Hva ville dere gjort i min situasjon? Dette er saken: Jeg har min jente i en barnehage som ligger 15 minutters kjøring fra hjemmet, men det er alltid rush og dermed tar det 20-30 minutter å komme dit. Hun fikk ikke plass i den barnehagen vi egentlig ønsket til henne. Hun har ett barnehage år igjen etter dette, før hun skal videre i skolen. Her er for å beholde barnehagen hun nå går i: * vi er utrolig fornøyd med personalet og opplegget de kjører i bhg * hun har fått en tilhørighet i bhg, kjenner alle * vil ikke gi henne flere brudd i livet * hun vil kunne hjelpe lillesøsteren å falle på plass når hun begynner til neste høst, og søsteren vil kjenne barnehagen i og med at hun er med hver dag og henter storesøster, dermed vil hun kjenne ansiktene til de ansatte Mot å beholde barnehage: * lang reisetid som minker tid hjemme * kjenner ingen når hun skal begynne på skolen som 6-åring Her er for å bytte barnehage: * mindre reisetid, noe som vil gjøre at vi får mer tid med barna hjemme både før og etter bhg (over en time ekstra hver dag), dette er det største argumentet for å bytte * hun vil bli kjent med barn hun skal begynne på skole og i klasse med Mot å bytte barnehage: * ny overgang for både storesøster og lillesøster * vet ikke hvordan bhg fungerer, har dårlig erfaring med leder på telefon - hun har vært både kvass og uhøflig * er ikke sikret at begge barna får plass. Får storesøster plass gjør det ikke noe, da kan vi si den fra oss uten at det gjør noe. Får lillesøster plass, har hun kanskje mistet sin plass til å gå i storesøsters barnehage. Uaktuelt å ha dem i to forskjellige barnehager. Jeg nevnte at jeg ikke vil gi storesøster flere brudd. Dette kan jeg utdype litt for den biten gjør det ekstra vanskelig å bytte barnehage. Hun var ett år gammel da hun begynte hos dagmamma, etter et halvt år sa dagmamma opp og vi fant en ny, den nye sa opp etter bare en mnd (begge to pga livskriser), den tredje dagmamman var stabil og hun var der til hun var 3,5 år. Men da hun var to flyttet jeg pga jobb og hun så meg bare i helgene. 3,5 år flyttet hun og pappan etter og hun begynte i barnepark, deretter i bhg da hun ble 4. Hun har dermed hatt 5 dagtilbud til nå, hun har levd uten meg i en periode og hun har nettopp fått en lillesøster som gjør at hun måtte finne en ny rolle i familien. Lillesøster vil kunne takle et skifte av barnehage når hun er 2 år. Hun er også et helt annet vesen, mer utadvendt og nysgjerrig på verden enn hva storesøster hva på denne alderen. Storesøster er fremdeles sjenert og bruker lang tid på å gjøre seg kjent med nye mennesker og omgivelser (derfor jeg ikke ønsker gi henne ny bhg, samtidig som det hadde vært bra å begynne på skole og kjent noen av barna fra før). Liker ikke tanken på å ikke være hjemme før 16.30. Kanskje et luksusproblem, kanskje det er slik for de aller fleste familier? Har lagt inn søknad på begge to i bhg i nærheten. Har hele tiden vurdert å trekke søknadene og omprioritere for lillesøster, men klarer ikke bestemme meg. Og nå er halve tiden gått før søknadsfristen er.
Kayli Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Skjønner at dere har et dilemma her, ja. Slik jeg ser det er det tyngste argumentet for å bytte barnehage at datteren deres da vil bli kjent med kommende skolekamerater. Likevel, med de argumentene dere har, tror jeg ikke at jeg ville ha byttet. Du sier at hun har hatt mange skifte, og at hun (og dere) trives med den barnehagen og det personalet dere nå har. Dette synes jeg er viktig. Det er jo ikke sikkert dere blir like fornøyde med den andre barnehagen. Dere kan jo velge å beholde den plassen dere har, og heller gjøre noe aktivt for at datteren deres skal bli kjent med kommende klassekamerater utenom barnehagetida. Ta kontakt med skolen, gjør dem kjent med problemstillingen, så kan sikkert de hjelpe dere med dette. Her jeg bor er det f.eks. vanlig at barna besøker skolen sin noen ganger før skolestart, gjerne i vårhalvåret. Dette gjøres i regi av barnehage og skole. Hvis dette er vanlig hos dere kan dere følge deres datter dit de aktuelle dagene. Da vil hun sannsynligvis få noen kjenninger. Kanskje dere kjenner til noen som skal begynne på samme skole? Inviter dem hjem eller avtal å la barna møtes. Unger blir fort kjent med hverandre. Jeg må understreke at dette er en hypotetisk problemstilling for meg, da vi kun har en barnehage i vår kommune. Den og de tre skolene samarbeider aktivt for å gjøre overgangen barnehage-skole så myk som mulig. Jeg ønsker dere lykke til i alle fall!
Gjest Mayamor Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Ville ikke byttet fordi jenten vil likevell bli kjent med klassekamerater når den tid kommer. Nå får hun god tid i denne barnehagen hvor hun er trygg og kjenner mange. Men det er ikke lett det her. Lykke til.
liv Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 (endret) Ville ikke byttet barnehage, men hva med om hun f.eks er med på allidrett eller annen aktivitet for de små så hun blir litt kjent med barna hun kommer til å gå i klasse med? Endret 30. november 2006 av liv
Gjest Turi Skrevet 1. desember 2006 #5 Skrevet 1. desember 2006 Det viktigste er vel når du tror eldstedatteren er best rustet til å bli kjent med nye - nå som 5åring eller neste år som 6åring. For i løpet av den perioden må hun bytte omgangskrets, og det kan være veldig tøft for et sjenert barn som bruker tid på å forholde seg til nye. Bare du kan svare på om hun blir sterkere av å være i den samme barnehagen ett år til. Blir hun det - la henne bli der. Har hun et godt sosialt miljø med de andre barna der hun er? Bedømmer du den alternative barnehagen ut fra noen telefonsamtaler med styrer, der du ikke føler deg ivaretatt? Da ville jeg snakket med foreldrene til noen av barna som går der og hørt med dem. Kanskje er det et fantastisk miljø der. Stakkars jenta di - hun har slitt ser det ut til. Men pass på så du ikke gjør henne en bjørnetjeneste når du nå vil stabilisere. Flytter du henne i år, er alt annet som før - hverdagenes innhold, forventningene, etc. Hun kan bruke tid på å bli kjent med de nye barna uten å være usikker på hva som forventes av henne fra andre. Neste år er det annerledes, nytt sted, nye forventninger, nye regler og rutiner, nye voksne og voksenkrav. Det kan bli tøft da om hun også samtidig ikke kjenner noen barn og skal finne seg til rette i en barnegruppe der mange andre kjenner hverandre fra før, siden hun er sjenert som person. Om det blir løsningen, ville jeg jobbet MYE for å finne i allefall to-tre barn som begynner i samme klasse og som hun kan bli kjent med nå. Kanskje er det flere i kullet som er i deres situasjon?
Litt Lost Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 1. desember 2006 Alle her svarer det ikke er så lurt å bytte barnehage. Og det er godt å få det bekreftet. Vi får bare ta ett år ekstra med rush. Det er greit nå når jeg er hjemme, da kan jeg kjøre før rushet begynner, men da blir jeg møtt med gråt og motvilje, for hun vil ikke hjem. I forhold til en aktivitet på fritiden, så går hun på dans. Men umulig å si om det er barn der som hun skal gå på skole med. Jeg får høre med de andre foreldrene over jul. I barnehagen leker hun godt med alle. Er 3 jenter hun leker mest med, men noen dager er det litt konflikter, småkjekling. Da leker hun like godt med andre, hun liker også å sitte litt å pusle med ting for seg selv. Ene dagen var hun så oppgitt fordi hun ville ha alenetid, mens de andre jentene maste om å få henne med i leken. Så hun er godt inkludert. Ene dagen jeg hentet henne bakset hun rundt på gulvet med ene gutten som er eldre henne. Hun er omsorgsfull for de yngre og passer godt på den yngste som er under ett år. Avskjeden er fortsatt litt vrien. Kan bli mye gråt. Men samtidig så gråter hun når jeg skal hente henne - for da vil hun ikke hjem. Da har jeg bestemt meg. Bytter ikke barnehage. Takk for all hjelp
Gjest Gjesta Skrevet 1. desember 2006 #7 Skrevet 1. desember 2006 *hvisker* jeg ville heller ikke byttet
Henna Skrevet 1. desember 2006 #8 Skrevet 1. desember 2006 Vil bare tilføye at jeg har akkurat gått gjennom samme problematikken selv. Ta barnet ut av barnehagen siste året og la han begynne i en ny på det stedet vi har flyttet (hvor han skal begynne på skole neste år) eller la han bli. Kom frem til det samme som deg, bytter ikke barnehage da barnet trives så godt og man vil nok bli kjent med andre da man begynner på skolen. Snakket endel med ansatte i barnehagen og de mente at det beste vil være å la han være. Så får jeg også heller kjøre litt ekstra hver dag frem til skolestart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå