silvius Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Jeg skal kjøpe en bok til min niese på 10 år til jul. Men jeg er litt i tvil om hva jeg skal kjøpe. Hun har ingen spesielle interesser, er "en helt vanlig" 10-åring. Hun leser ikke så mye, men jeg har inntykk av at det er en interesse som kan utvikles hos henne. Hun trenger bare få anledning og noen bøker skrevet til hennes alder. Hun leser litt seint, men har veldig god forståelse for det hun leser. Jeg ser for meg at det blir en ikke så alt for tjukk bok, men noe mer enn de små eventyrbøkene/fortellingene som bokklubber ofte sender ut. Har du et tips eller en bok du kan anbefale?
Gjest Fruktfat Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 anne+jørgen=sant. der er også hovedpersonen(e) rundt ti år, om jeg ikke husker feil. jeg syne sihvertfall at den var fin da jeg var på den alderen
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Bøkene om Svein og Rotta er populære her i huset, likedan bøkene om Harry Potter, og Narnia. Bøkene om Svein og Rotta er nok mer lettlest enn de andre, og er del av Leseløvebøkene. Disse er lettleste, ikke for lange, og er veldig populære blant barna selv.
Vannmelon Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Elevene mine er ti år, og de sluker bøker av type "Kafémysteriet", "New York-mysteriet" og flere i samme serie.
Gjest Nattblomst Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 (endret) Naya Nuki- jenta som rømte av Kennet Thomasma. En indianerlegende i bokform. Slukte den flere ganger da jeg var i 10årsalderen... Endret 30. november 2006 av Miss Foxy
Gjest Meep Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Vil anbefale animorphs-bøkene. Sci-fi-aktige, spennende, og ikke så veldig tjukke. Om hun liker dem så er det er serie på omkring 50 bøker ++, så har du noe å gi henne til jul og bursdag mange år fremover Jeg likte hvertfall veldig godt disse bøkene da jeg var mindre, men husker ikke helt hvor gammel jeg var.
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 anne+jørgen=sant. der er også hovedpersonen(e) rundt ti år, om jeg ikke husker feil. jeg syne sihvertfall at den var fin da jeg var på den alderen ← Å ja! Jeg husker jeg elsket den boka. Leste den flere ganger.
Gjest Fruktfat Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Å ja! Jeg husker jeg elsket den boka. Leste den flere ganger. ← husker jeg kjente meg SÅ igjen med forelskelser og at foreldre ikke skjønner at det GÅR an å være kjempeforelsket selv om man bare er ti år!
silvius Skrevet 30. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 30. november 2006 Så mange gode anbefalinger! Her er det jo bare å velge og vrake! Har jo gavetips i mange år fremover her! Særlig Meep's animorphs-bøker Tusen takk for gode tips!
kamela Skrevet 4. desember 2006 #10 Skrevet 4. desember 2006 (endret) Animorphs-bøkene er slukt av poden min på 11. Fikk de første til jul i fjor, og er nå på 49. Vil ellers anbefale Phenomena-bøkene, den serien skal også være veldig bra, poden har lest alle og håper på en oppfølger. Endret 4. desember 2006 av kamela
thapara Skrevet 4. desember 2006 #11 Skrevet 4. desember 2006 Klaus Hagerup og Jostein Gaarder tror jeg er ansvarlige for min enorme leselyst i dag, etter at jeg fikk disse i 8-12 års alderen! Bibbi Bokkens magiske bibliotek er skrevet av dem begge, og er kjempespennende (og ganske tynn, med stor skrift!) Ellers.. I I et speil, i en gåte er handlingen lagt til jul, noe som er koselig å lese rundt jul! Denne er litt lenger, men veldig lettlest! (Kanskje en bok det er kjekt å ha noen voksne å snakke med unerveis, så kanskje du kan sniklese den først?) I landet der tiden var borte er også veldig nydelig! Markus og Diana er jo også en flott inngansport til en serie gode barnebøker! Kaninene synger i mørket! (og stort sett alle de andre bøkene de har skrevet!) Alle disse bøkene er fantasifulle, og gir ungen noe litt mer enn 'hun liker han'. - Og om hun faller for de, kan du gi henne julemysteriet til bursdag (så hun kan lese den i adventen neste år), og kabalmysteriet til neste jul!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå