Chelsea Skrevet 30. november 2006 #1 Del Skrevet 30. november 2006 Noen som har den perfekte oppskrift på hummus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 30. november 2006 #2 Del Skrevet 30. november 2006 Nei. Men jeg gjør dette: En boks hermetiske kikerter moses sammen med en teskje tahini, olivenolje, sitronsaft, hvitløk salt og pepper. Men det er liksom noe som mangeler for å få den gode smaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 30. november 2006 #3 Del Skrevet 30. november 2006 Enig, det er ikke så lett å få til en skikkelig bra hummus! Lagde forøvrig en variant her om dagen, som funket ganske bra. Mannen min spiser den på høykant i allefall, og det er målestokken min! Da brukte jeg i stedet for tahini, valnøtter. Moste alt til en splættete masse, og slet med å få til den gode smaken. Følte det manglet noe friskt, men hadde allerede brukt en del sitronsaft. Så prøvde meg frem med frisk, revet ingefør, noe som funket veldig bra i denne gården! Om noen ellers har noen fine triks og hemmeligheter er de hjertelig velkomne på mitt kjøkken også! :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanor Skrevet 30. november 2006 #4 Del Skrevet 30. november 2006 Oppskriften min er perfekt for meg hvertfall, men det er ikke sikkert den er det for alle... 1 boks med kikerter (laken skal også være med) 1 ss lys tahini 2 fedd hvitløk 2 ss fersk sitronsaft 1 ss olivenolje Smakes til med chilipulver, salt og pepper. (Hemmeligheten ligger i chilipulveret) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 30. november 2006 #5 Del Skrevet 30. november 2006 Etter min mening blir det ikke god hummus uten spisskummen, den magiske ingrediensen som er uunnværlig i de fleste sammenhenger den opptrer. Min oppskrift, etter hukommelsen: 1 boks kikerter (jeg siler laken fra og skyller kikertene) 4 ss god olivenolje saften av 1/2 sitron, eller etter smak 2 fedd hvitløk, most til puré med litt havsalt 1 ts spisskummen 1 ts sterkt paprikapulver (dvs med chili, fås i innvandrerbutikk) 1-2 ss lys tahini 2-3 ss matyoghurt salt og pepper Bland alt unntatt yoghurten i foodprocessor, rør inn yoghurt til slutt, og smak til med mer salt, pepper og sitronsaft om nødvendig. Jeg liker å spise hummus på varme pitabrød skåret i trekanter, gjerne med ristede pinjekjerner på toppen, samt marinerte oliven og god rødvin ved siden av. *lyst på* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 30. november 2006 #6 Del Skrevet 30. november 2006 Etter min mening blir det ikke god hummus uten spisskummen, den magiske ingrediensen som er uunnværlig i de fleste sammenhenger den opptrer. ← Det var akkurat det jeg skulle skrive, også. Kanskje også litt kajennepepper. I tillegg er det fint med litt paprikapulver på toppen (tror det var ditt tips?). Jeg lager uten yoghurt, har kun kikerter, olivenolje, hvitløk, tahini, sitronsaft (mer enn oppskriften), og salt, kajennepepper og spisskummen. Det er lurt å smake seg fram, for jeg synes ofte oppskriftene er litt grådige på krydderet. Hummus er utrolig godt på brød med paprika og agurk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 30. november 2006 #7 Del Skrevet 30. november 2006 Kanskje også litt kajennepepper. I tillegg er det fint med litt paprikapulver på toppen (tror det var ditt tips?). ← Paprikapulveret jeg bruker inneholder litt chili, så det skulle bli ca. samme smak med paprika+cayenne. Jeg lager uten yoghurt, har kun kikerter, olivenolje, hvitløk, tahini, sitronsaft (mer enn oppskriften), og salt, kajennepepper og spisskummen. Det er lurt å smake seg fram, for jeg synes ofte oppskriftene er litt grådige på krydderet. Hummus er utrolig godt på brød med paprika og agurk. ← Enig i at det er veldig viktig å smake seg frem, oppskrift på mat som dette er kun veiledende. Det er feks stor forskjell på størrelse og sødme/syre i sitroner, og folk har jo også forskjellig smak. Nok et serveringstips: Hummus er nydelig som tilbehør til grillet lam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelsea Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #8 Del Skrevet 1. desember 2006 Takk for svar! Hadde imidlertid håpet jeg slapp "vanskelige" ingredienser som tahini. Må jeg ha i det? Kan det erstattes av noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 1. desember 2006 #9 Del Skrevet 1. desember 2006 Takk for svar! Hadde imidlertid håpet jeg slapp "vanskelige" ingredienser som tahini. Må jeg ha i det? Kan det erstattes av noe annet? ← Det er jo en essensiell del av hummus, og uten blir smaken tam, tror jeg. Jeg har hørt at du kan erstatte med ristede sesamfrø, men det høres bare ut som mye arbeid for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2006 #10 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Jeg har bare lagd hummus uten tahini - mener det ikke var nevnt i oppskriften på boksen (så kreativ er jeg...). Brukte olivenolje, ferskpresset sitronsaft, endel hvitløk, salt/pepper (?) og spisskummen. Mulig jeg brukte chilipulver også, vil tro det :klø: . Synes det ble veldig godt, men er faktisk usikker på om jeg har spist "ordentlig" hummus noen gang, så har kanskje ikke det beste sammenlikningsgrunlaget. Jeg syntes i hvert fall ikke det manglet noe på smaken med disse ingrediensene - men spisskummen er viktig, altså. Endret 1. desember 2006 av puffy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 18. februar 2009 #11 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvor kjøper man thaini?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hildemor_* Skrevet 16. mars 2009 #12 Del Skrevet 16. mars 2009 Hvor kjøper man thaini?? På de aller fleste innvandrerbutikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2009 #13 Del Skrevet 29. mars 2009 Hvor kjøper man thaini?? ultra butikkene har thaini Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dolfi Skrevet 8. juni 2009 #14 Del Skrevet 8. juni 2009 * 1 boks hermetiske kikerter à 240 g * Saften av 1 stk sitron * 2 båt hvitløk * ½ ts salt * ½ dl olje * 2 stilk bladpersille 1. Ha kikertene i en foodprocessor sammen med ferskpresset sitronsaft, hvitløk, salt og olje. 2. Tilsett persille helt på slutten så ikke massen blir lysegrønn. Hummusen skal ha en myk konsistens og den serveres ofte på en flat tallerken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lost_bird Skrevet 8. juni 2009 #15 Del Skrevet 8. juni 2009 *mine innlegg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desperate Skrevet 9. juni 2009 #16 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg vil også ha denne på mine innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pulverheksa Skrevet 10. juni 2009 #17 Del Skrevet 10. juni 2009 Tahini er et must og ikke noe å gnite på i hummus... det samme er spisskummen. Hehe ser ut til at det er likemange oppskrifter som det er KG brukere Min variant er: 1 boks gode kikerter( det er stor variasjon, de har noen gode på spar) 1-2 ss tahini litt kokt vann persille 1-2 fedd hvitløk, spisskummen sitronsaft salt og pepper Kjøtr alt glatt i mikser, jeg bruker ikke å ha i olivenolje men bruker litt kokt vann, olje gir en "glattere" konsistens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vidvandre Skrevet 19. januar 2010 #18 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg skal teste dette her, vert spanande Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #19 Del Skrevet 19. januar 2010 Også anbefaler jeg en stor kopp karve- eller fenikkel- te til, det fjerner en del av luftplagene man kan få i etterkant. Men godt er det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 20. januar 2010 #20 Del Skrevet 20. januar 2010 Eg puttar litt honning i min hummus, oppskrifta står her, saman med oppskrifta på falafel: http://altgodt.wordpress.com/2009/01/21/na...-kjem-til-oslo/ Det rundar av smaken fint, syns eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå