Ciara Skrevet 30. november 2006 #1 Del Skrevet 30. november 2006 Dere som har en mastergrad: Hvor lang tid tok det etter endte studier før dere fikk en relevant jobb dere var fornøyde med? Nå er jo dette selvfølgelig avhengig av ambisjonsnivå, men jeg snakker om en helt grei jobb innenfor samme fagområde som dere er utdannet. Nevn gjerne hva slags utdannelse dere har også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 30. november 2006 #2 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg fikk en attraktiv jobb (for de med min utdanning - SV-fag) så og si med en gang jeg var ferdig. Pga jul og omorganiseringer tok saksbehandlingstiden på arbeidsplassen min litt tid. Men fra jeg sendte søknaden den dagen jeg var helt ferdig på universitetet tok det ca halvannen måned før jeg var i jobb (jul inkludert), tror egentlig det var ganske raskt til å være i offentlig sektor Du må bare spørre på PM om du lurer på noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. november 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 30. november 2006 Jøss, det var virkelig raskt. Du var vel veldig flink, da Det er jo lov å håpe på å være så heldig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2006 #4 Del Skrevet 30. november 2006 Jeg søkte jobb - som jeg fikk i starten av arbeidet med masteroppgaven. Var redd for å bli gående arbeidsledig etter fullført studie så tenkte jeg skulle være litt i forkant. I ettertid vet jeg ikke hvor smart det var - vil ikke anbefale noen å skrive ferdig en master samtidig som man er i full jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. november 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 30. november 2006 Også imponerende, Embla S. I min bransje er det nesten umulig å få jobb uten mastergrad, så jeg vet ikke om det i det hele tatt hadde vært mulig for meg. Uansett hørtes det utrolig slitsomt ut! Hvilken bransje er du i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2006 #6 Del Skrevet 30. november 2006 Det vil jeg ikke si (kan legge til at jeg hadde tatt alle avsluttende eksamener og hadde vært med i et interessant prosjekt under studietiden, samt hadde grunnmuren for oppgaven ferdig da jeg søkte jobb. Og i ansettelsen var det en klausul om oppgavelevering innen en viss tidsfrist.). Lykke til med avslutning av master og jobbsøk, hvis det er situasjonen for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. november 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 30. november 2006 Det vil jeg ikke si ← Nei, det skjønner jeg, mente ikke du skulle være spesifikk. F.eks. om det dreide seg om humanistiske fag eller realfag. Situasjonen varierer jo veldig fra fakultet til fakultet. Og takk for lykkeønskninger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badlands Skrevet 1. desember 2006 #8 Del Skrevet 1. desember 2006 Humanistiske fag - 3 år!!! Men eg er veldig heldig likevel som i det heile tatt fekk, det er svært vanskeleg i mitt fagfelt å få jobb i dette landet. Dei fleste må reise ut, for fagfeltet mitt er nedprioritert i Noreg til fordel for dei moderne disiplinane innan akademika. Så hadde eg tre års (ufrivillig) pause frå faget der eg lærte mykje anna, med all slags lågtlønna småjobbing "på golvet", vasking etc.. Og det er fint å ta med seg, og formar ein som person, gjer ein litt rundare i kantane... Eg fann ut at eg skal klare meg uansett, og er ikkje så avhengig av ein høgtløna jobb. Livet er mykje meir enn det! Men no er det vel betre tider på arbeidsmarknaden enn då eg var ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. desember 2006 #9 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg fikk desverre jobb mens jeg holdt på med oppgaven, hvilket rett og slett ikke var særlig lurt. Det dro ut med innlevering, jeg endte med å prioritere jobben (som ikke var helt 8-16) forran oppgave, og oppgaven stoppa dermed opp. Jeg ble sliten og stressa av dårlig samvittighet, og endte med sykemelding, og til slutt stressinnlevering av oppgave og dårlig karakter. Jobben mista jeg like etter pga at prosjektet ble avsluttet. Heldigvis var jeg bare arbeidsledig i en måned før jeg hadde ny jobb, og har nå en jobb jeg trives veldig godt med. Men jeg er veldig skeptisk til å begynne på doktorgrad, enda det oppfordres til det på jobben, og mulighetene absolutt er til stede. Vil ikke ha en ny runde med stress og dårlig samvittighet som ødelegger livet mitt i flere år. Jeg jobber med realfag, om du vil vite nøyaktige detaljer så send meg en PM for det vil jeg ikke skrive her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 1. desember 2006 #10 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg er cand.philol. og fikk relevant jobb 2 mnd etter endt studium - intervjuet var jeg på dagen etter muntlig eksamen. Dette var dog en prosjektstilling på instituttet jeg hadde studert ved. Jeg jobbet der i et halvt år inntil jeg ble PhD-stipendiat ved et anerkjent institutt et annet sted i Skandinavia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hobgoblin Skrevet 1. desember 2006 #11 Del Skrevet 1. desember 2006 Jeg er cand. philol., og fikk en "halvrelevant" heltidsjobb ca 5 måneder etter eksamen. Hadde jobbet på samme sted deltid, og så ble det en åpning for meg. Med halvrelevant mener jeg at jobben var på rett sted, og med til dels relevante arbeidsoppgaver, men også med noen oppgaver som var rimelig på bærtur i forhold til utdannelsen. Lønnen var også lav. Hadde den jobben i 1,5 år, og har nå en jobb et annet sted. I den nye jobben får jeg sjelden brukt konkrete fagkunnskaper, men jeg får allikevel brukt de generelle kunnskapene man får ved å ta høyere udannelse. På mitt fag har flere brukt lang tid på å få ok jobber... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 1. desember 2006 #12 Del Skrevet 1. desember 2006 Varierer utrolig i forhold til fag tror jeg... Jeg er ferdig til sommeren , men i midten av oktober hadde jeg jobbtilbud, med oppstart 1. august. Går data. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 1. desember 2006 Forfatter #13 Del Skrevet 1. desember 2006 Takk for svar, dere! Jeg er snart ferdig med utdannelsen selv, og jeg begynner egentlig å bli litt pessimistisk... Så jeg håper på å være heldig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wayah Skrevet 3. desember 2006 #14 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg fikk jobb før jeg leverte oppgaven jeg også, men begynte ikke å jobbe før 14 dager etter endt studium. Innen mitt område er det forholdsvis enkelt å få jobb nå. Lønna er ikke vanvittig høy, men jeg klager ikke. Er ikke ferdig med prøvetiden en gang, og har allerede fått utfordrende oppgaver som absolutt er relevant for master-delen av utdanningen(ikke bachelor-delen altså). Lykke til, Ciara. Det ordner seg alltids Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. desember 2006 #15 Del Skrevet 3. desember 2006 4 mnd. Og den "jobben" jeg fikk da, var et dr. gradsstipend. Men det var nært knyttet til fagfeltet og gav penger til smør på brødet, så jeg var fornøyd. Da hadde jeg gått 4 mnd. uten lån og selvsagt uten arbeidsledighetstrygd så inntekt var kjærkommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 3. desember 2006 #16 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg fikk desverre jobb mens jeg holdt på med oppgaven, hvilket rett og slett ikke var særlig lurt. Det dro ut med innlevering, jeg endte med å prioritere jobben (som ikke var helt 8-16) forran oppgave, og oppgaven stoppa dermed opp. Jeg ble sliten og stressa av dårlig samvittighet, og endte med sykemelding, og til slutt stressinnlevering av oppgave og dårlig karakter. Jobben mista jeg like etter pga at prosjektet ble avsluttet. Heldigvis var jeg bare arbeidsledig i en måned før jeg hadde ny jobb, og har nå en jobb jeg trives veldig godt med. Men jeg er veldig skeptisk til å begynne på doktorgrad, enda det oppfordres til det på jobben, og mulighetene absolutt er til stede. Vil ikke ha en ny runde med stress og dårlig samvittighet som ødelegger livet mitt i flere år. Jeg jobber med realfag, om du vil vite nøyaktige detaljer så send meg en PM for det vil jeg ikke skrive her ← Bare av nysgjerrighet: kan man begynne på doktorgrad hvis man fikk en dårlig karakter på hovedoppgaven/Masteroppgaven? Du nevner jo her at du fikk det pga. stress med full jobb/studier på samme tid (hvilket jeg forstår veldig godt skaoer veldig stress!), så jeg bare lurte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. desember 2006 #17 Del Skrevet 3. desember 2006 Bare av nysgjerrighet: kan man begynne på doktorgrad hvis man fikk en dårlig karakter på hovedoppgaven/Masteroppgaven? Du nevner jo her at du fikk det pga. stress med full jobb/studier på samme tid (hvilket jeg forstår veldig godt skaoer veldig stress!), så jeg bare lurte... ← Nå var det vel Fakse du spurte, men jeg svarer likevel. Nei, man kan ikke det. Da jeg begynte så mener jeg å huske kriteriet var en snittkarakter på 2,5 eller bedre for å få lov til å begynne på dr. graden. Husker ikke hvor mye hovedoppgaven talte i forhold til resten, men det ble vel beregnet på vekttallbasis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. desember 2006 #18 Del Skrevet 4. desember 2006 Nå var det vel Fakse du spurte, men jeg svarer likevel. Nei, man kan ikke det. Da jeg begynte så mener jeg å huske kriteriet var en snittkarakter på 2,5 eller bedre for å få lov til å begynne på dr. graden. Husker ikke hvor mye hovedoppgaven talte i forhold til resten, men det ble vel beregnet på vekttallbasis. ← Jeg har forstått det sånn at det varierer fra sted til sted og institutt til institutt, før var det opp til instituttstyret, men nå tror jeg det er opp til instituttleder. Her mener de ikke at karakteren skal være noe problem, men jeg har ikke sjekka grundig, siden det enda ikke er aktuelt. Om den er det kan jeg forholdsvis lett ta en ny hovedfagsoppgave innenfor det temaet jeg jobber med til daglig. Har allerede skrevet flere artikler om det, så mye av jobben er gjort om jeg skulle ønske det. Jeg har også hørt at det kan holde om man har gjort tilstrekkelige vitenskapelige arbeider og publisert på dette, men det kan hende dette også er opp til instituttleder. Vil tro at tilgangen på potensielle kandidater til stipendiatstillingene også har en del å si, for i noen bransjer er det jo kamp om stillingene, mens det i andre er kamp om kandidatene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
belvita Skrevet 4. desember 2006 #19 Del Skrevet 4. desember 2006 Jeg har en samfunnsfaglig utdannelse og ble tilbudt jobb ved universitetet i en overgangsstilling inntil det ble ledig en stipendiatstilling jeg kunne tenke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyInRed Skrevet 4. desember 2006 #20 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) jeg blir ferdig med studiene til jul. Jeg begynte å søke jobb i midten av oktober, og fikk tilbud om intervju på søknad nr 2. Fikk jobben og skal begynne å jobbe etter jul. Jobben er relevant, og er faktisk på et sted jeg alltid har sagt at jeg vil jobbe en eller gang i livet mitt. Er utdannet innen økonomi. Det er gode tider for økonomer nå, men ikke så gode tider for akkuratt den retningen jeg har tatt. Så jeg trodde ikke jeg skulle få jobb så raskt og er derfor veldig glad fro at jeg har en jobb å gå til når jeg er ferdig til jul. Endret 4. desember 2006 av LadyInRed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå