MAcy Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 har nylig oppdaget at jeg har laktoseintoleranse. tåler litt laktose men det er ikke mye. Lasange er noe av det verste jeg kan spise for magen min det går rett og slett veldig alt. Har hatt dette problemet over noen år men har tatt litt tid før jeg kom fra til hva det kunne være. Mitt spørsmål til dere er hvilke produkter er det på markede som er laktoseredusert. er klar over at tine melk har ei lettmelk som er laktoseredusert og at melange har et smør som er uten melk og salt. Noen som har noen flere tips?? Hva gjør dere andre der ute med dette problemet??? er jo ikke så lett når man kommer rundt til venner og kjente for å spise..
Curry Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Det er sikkert flere produkter som er laktoseredusert, men man kan også bruke Kerulac dråper i melken, eller ta Kerutabs tabletter før man spiser noe som inneholder laktose. Disse spalter melkesukkeret (laktosen). Fås på apoteket!
Gjest Fresh Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 TineMelk Smak er laktoseredusert, i tillegg finnes det laktoseredusert biola. Hvitost fungerer som regel fint for laktoseintolerante, da det er veldig lite laktose i den.
Elbereth Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Du kan bruke soyafløte til krem og i matlagning i stedet for vanlig fløte. Kerutabs tabletter fungerer ikke for alle, men i vanlig matlagning er det helt greit å bruke margarin uten melk og laktoseredusert lettmelk. Lag mesteparten av maten fra bunnen av. Mye ferdigprodukter og halvfabrikata inneholder melk, så du må nok studere innholdsfortegnelser framover. Lykke til!
Gjest Mayamor Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 En venninne av meg har fått samme diagnose som deg. Det hun gjør er å lage all mat fra grunnen av. Det går mye i betasuppe, lapskaus, kjøttkaker (spe med vann), helt kjøtt/fisk, baker egne boller/kaker, soyaprodukter istedet for melk, margarin (blå) uten melk ol. Lykke til.
MAcy Skrevet 30. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2006 Du kan bruke soyafløte til krem og i matlagning i stedet for vanlig fløte. Kerutabs tabletter fungerer ikke for alle, men i vanlig matlagning er det helt greit å bruke margarin uten melk og laktoseredusert lettmelk. Lag mesteparten av maten fra bunnen av. Mye ferdigprodukter og halvfabrikata inneholder melk, så du må nok studere innholdsfortegnelser framover. Lykke til! ← Tusen takk for tipset om soyafløte isteden for fløte, det har vært et problem til nå. Lager mye mat fra bunnen av men har oppdaget at mange av halvfabrikatene har melkeinnhold, dette var jeg ikke klar over.. men tåler litt så mye av det går greit om jeg ikke må tilsette mer melk. hvor kjøper man soyafløte?? Har den samme efekten og bruks områder som vanlig fløte??
Gjest Mayamor Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 De har en grønn og hvit pakke (litt striper...?) på 1/2 liter og trykkflaske (lik den med kremfløte...) i melkedisken som heter Menkomel (mener jeg... )
Gjest Mayamor Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Ellers har de soyaprodukter i velassorterte dagligvarer som safari, meny, obs. For ikke å snakke om helsekost og spesialbutikker a là Kinsavik frukt i Bergen.
Sinner Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Anbefaler deg å ta en tur på livsstilsbutikken Helios hvis det finnes der du bor. Der har de det meste iforhold til mat uten melk osv.
gattissima Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Du kan trygt spise den type parmesan som heter Parmigiano Reggiano hvis den er lagret i minimum 24 måneder. Etter 24 måneder er laktosen borte fra ostwn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå