Gå til innhold

Flytte ripsbusker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lyst til å flytte noen ripsbusker fra en side av hagen til en annen... Noen som vet om det går, hvordan jeg evt. bør gjøre det, og når på året det er best å flytte på busker etc.? Og skal ripsbusker klippes ned fra tid til annen, eller skal man ikke gjøre det?

Gjest Rogalinn
Skrevet

Flytt i vei! Høsten er nesten beste tiden å grave opp og flytte busker på, da det ikke er fare for at busken havner i en tørkeperiode (varm tørr sommer) etter flytting.

Grav opp så stor rotklump du kan, dvs jeg ville i hvertfall prøvd å fått en diameter på rotklumpen på 50 cm. Prøv å grave litt dypt også. Som hovedregel gjelder at når man reduserer rotklumpen (ved eks flytting) så skal man beskjære greiner tilsvarende. Det er for at ikke det forminskede rotsystemet skal måtte slite for å "fø på" den originale bladmassen. Nå på høsten er det ikke nødvendig å beskjære, det kan vente til våren (nå er det jo hvileperiode).

Ja, bærbusker bør beskjæres jevnlig. Rips bærer best på (correct me if I'm wrong)

3-5 år gamle greiner. Er de eldre enn det bør de skjæres vekk. Og på bærbusker skal man skjære så langt ned som mulig mot jorden. slik at hele kvisten blir borte (altså unngå 10 cm klange "stubber".

Det må litt trening til for å se alderen på kvistene, men de yngste grenene er glatte og har brun bark. Etter hvert som grenene blir eldre, blir de mer grå av farge, blir mye "grovere" og får flere små sidegrener.

Og; det er ikke "farlig" å beskjære for mye. Det eneste du risikerer er at det tar noen år før busken kommer med noe særlig bær.

Lykke til

Skrevet

takk for svar! skal prøve meg på buskflytting nå jeg!

Skrevet

Skjær ned og flytt, ikke noe problem. Det kan hende de kurer litt det først året, men rips vokser som ugress, så de tar seg fort igjen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...