gard Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Hei Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det når dere er ute å reiser...i Asia, USA, Sør-Afrika etc så finnes det ofte et såkalt food court på f.eks. shopping senter. Her er de fleste spisestedene samlet på en plass og man sitter midt i smørøyet og man kan kjøpe den maten man selv ønsker den dagen. Jeg er i Kuala Lumpur for øyeblikket og her på KLCC er det en slik food court og maten er bra og billig. Kunne ikke dette konseptet også funket i Norge?
LilleBille Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Det har vært prøvd - både i Oslo City og i Paleet. Nå er det lenge siden jeg har sett hvordan det går der - men sist jeg var i Paleet var det hvertfall en viss likhet med en FoodCourt. Det å få en FoodCourt til å fungere i Norge - med såpass liten befolkning er ikke lett - og nordmenn er jo også litt "anderledes" enn andre folkeslag når det gjelder bla. lunsj og matpakke og sånt. Men forhåpentligvis blir vi "mer urbane" etterhvert - for en skikkelig FoodCourt er helt topp.
Fakse Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Jeg synes faktisk det er skikkelig slitsomt, det blir for mange mennesker og mye støy for min del. Dessuten blir det gjerne ganske middelmådig mat, de beste restaurantene er ikke interessert i å flytte inn i et sånt konsept. Takke meg til en restaurantgate med masse forskjellige koselige små restauranter man kan velge i
Gjest Elfrida Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Jeg vil ikke kalle kjelleren i Oslo city for en food court slik jeg kjenner det, for du kan ikke sitte hvor du vil, du må gå til det spisestedet du vil spise hos, og alle som er med må spise der. I en food court er stolene vanligvis mer eller mindre felles, og du kan gå til den disken du vil for å hente den maten du har lyst på. Jeg husker spesielt en food court i Singapore (de har en hel haug) som er plassert i en gammel markedsbygning, Lau Pa Sat, http://www.fgautron.com/gallery/singaporemar2005/DSC00346 hvor du kan få alt ditt hjerte begjærer av asiatisk mat og mere til. Indonesisk, thai, kinesisk, malay, indisk etc etc. Alt fra uendelige varianter av småretter og salater til varmmat og desserter, og hver bod spesialiserer seg på noen få ting slik at det du får er ferskt og nylaget. Grilling av satayspyd o.l. foregår på baksiden, det må grilles over skikkelig kullgrill må vite, og det går folk rundt og tar opp bestilling på satay som så kommer til bordet ditt. Mimre, mimre...
Gjest Elfrida Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Dessuten blir det gjerne ganske middelmådig mat, de beste restaurantene er ikke interessert i å flytte inn i et sånt konsept. ←Man går jo ikke alltid på de beste restaurantene når man skal ha seg et rimelig og greit måltid, og rekke det innen en viss tid. Jeg syns jeg har fått utrolig mye god mat på steder som absolutt ikke er de beste restaurantene. Det fine med en bra food court er at hver bod spesialiserer seg på en type kjøkken, og man har da et bredt utvalg og kan finne noe for en hver smak. De food courtene jeg har vært på i statene har vært omtrent bare fast food-kjeder og det har ikke helt den samme sjarmen. Wow, jeg kan velge mellom McD, KFC og Pizza Hut lissom.
Fakse Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Man går jo ikke alltid på de beste restaurantene når man skal ha seg et rimelig og greit måltid, og rekke det innen en viss tid. Jeg syns jeg har fått utrolig mye god mat på steder som absolutt ikke er de beste restaurantene. Det fine med en bra food court er at hver bod spesialiserer seg på en type kjøkken, og man har da et bredt utvalg og kan finne noe for en hver smak. De food courtene jeg har vært på i statene har vært omtrent bare fast food-kjeder og det har ikke helt den samme sjarmen. Wow, jeg kan velge mellom McD, KFC og Pizza Hut lissom. ← Nei det er klart, man går ikke akkurat etter luksusrestauranter. Men f.eks nå sist tirsdag var vi på julemesse i Frankfurt, og vi måtte ha oss noe å spise først. Ikke langt borte fra julemessa fant vi en kinesis restaurant. Gjennom vinduet kunne vi se at alle gjestene som var der fra før så ut som kinesere, og det er alltid et bra tegn. Maten var billig, vi fikk den raskt, og den smakte helt fantastisk. Lokalet var ganske slitent og tacky, og kunne nok ha trengt oppussing, men det var jo ikke så farlig bare maten var bra. Sånne steder synes jeg sjelden jeg finner på typiske food courts, men man finner dem ofte gatelangs i storbyer om man vet hva man skal se etter Om man finner en food court med ok kvalitet så er det selvfølgelig praktisk om man er flere som skal spise sammen, og ikke alle har lyst på det samme. Men støy og store folkemengder følger stort sett med uansett da.
LilleBille Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Det beste med fooccourts er jo at alle kan velge det de har lyst på - hvis man er flere sammen. Ingen forventer vel en stor gourmetopplevelse - eller en rolig restaurant hvis man velger den formen for hurtigmat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå