Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle meg formelen på å regne ut internrente? Og når jeg vet avkastningskravet,hvordan finner jeg ut om internrenten er større eller mindre?

Skrevet

Det finnes ingen formel så vidt jeg vet. Du må prøve deg frem. Eller skaffe finanskalkulator.

Skrevet (endret)
Det finnes ingen formel så vidt jeg vet.  Du må prøve deg frem.  Eller skaffe finanskalkulator.

Men man må vel kunne finne det ut på en måte? Uten å ha sånn kalkulator....

Endret av -frøya-
Skrevet
Men man må vel kunne finne det ut på en måte? Uten å ha sånn kalkulator....

Ja, du gjetter. Så prøver du med det tallet, og ser hva du får. Får du nåverdi > 0, må du prøve med en høyere rente (for et investeringsprosjekt). Forsett til du har nåverdi lik 0.

Det er internrentefunksjon i Excel også, forresten.

Skrevet
Ja, du gjetter.  Så prøver du med det tallet, og ser hva du får.  Får du nåverdi > 0, må du prøve med en høyere rente (for et investeringsprosjekt).  Forsett til du har nåverdi lik 0.

Det er internrentefunksjon i Excel også, forresten.

Ok,nå tror jeg at jeg skjønte det......

For vi har lært åregne det ut sånn hvis bare har en enkel kalkulator:

Feks: -100000+20000/1,10+20000/1,10 osv

Dette er hvis det 10% rente,og så skal vi regne det baklengs.....Men er det da bare å bytte ut 10% og prøve med et annet tall da?

Skrevet
Ok,nå tror jeg at jeg skjønte det......

For vi har lært åregne det ut sånn hvis bare har en enkel kalkulator:

Feks: -100000+20000/1,10+20000/1,10 osv

Dette er hvis det 10% rente,og så skal vi regne det baklengs.....Men er det da bare å bytte ut 10% og prøve med et annet tall da?

Stemmer. Hvis du har kontantstrømmer som skifter fortegn mer enn én gang, får du flere internrenter, men jeg vet ikke om det er aktuelt?

Skrevet
Stemmer.  Hvis du har kontantstrømmer som skifter fortegn mer enn én gang, får du flere internrenter, men jeg vet ikke om det er aktuelt?

I

Da var det jo ikke så vanskelig allikevel da....Takk!

Har ingen kontantstrømmer som skifter fortegn flere ganger.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...