-frøya- Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Noen som kan fortelle meg formelen på å regne ut internrente? Og når jeg vet avkastningskravet,hvordan finner jeg ut om internrenten er større eller mindre?
Gjest allium Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Det finnes ingen formel så vidt jeg vet. Du må prøve deg frem. Eller skaffe finanskalkulator.
-frøya- Skrevet 30. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2006 (endret) Det finnes ingen formel så vidt jeg vet. Du må prøve deg frem. Eller skaffe finanskalkulator. ← Men man må vel kunne finne det ut på en måte? Uten å ha sånn kalkulator.... Endret 30. november 2006 av -frøya-
Gjest allium Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Men man må vel kunne finne det ut på en måte? Uten å ha sånn kalkulator.... ← Ja, du gjetter. Så prøver du med det tallet, og ser hva du får. Får du nåverdi > 0, må du prøve med en høyere rente (for et investeringsprosjekt). Forsett til du har nåverdi lik 0. Det er internrentefunksjon i Excel også, forresten.
-frøya- Skrevet 30. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2006 Ja, du gjetter. Så prøver du med det tallet, og ser hva du får. Får du nåverdi > 0, må du prøve med en høyere rente (for et investeringsprosjekt). Forsett til du har nåverdi lik 0. Det er internrentefunksjon i Excel også, forresten. ← Ok,nå tror jeg at jeg skjønte det...... For vi har lært åregne det ut sånn hvis bare har en enkel kalkulator: Feks: -100000+20000/1,10+20000/1,10 osv Dette er hvis det 10% rente,og så skal vi regne det baklengs.....Men er det da bare å bytte ut 10% og prøve med et annet tall da?
Gjest allium Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Ok,nå tror jeg at jeg skjønte det...... For vi har lært åregne det ut sånn hvis bare har en enkel kalkulator: Feks: -100000+20000/1,10+20000/1,10 osv Dette er hvis det 10% rente,og så skal vi regne det baklengs.....Men er det da bare å bytte ut 10% og prøve med et annet tall da? ← Stemmer. Hvis du har kontantstrømmer som skifter fortegn mer enn én gang, får du flere internrenter, men jeg vet ikke om det er aktuelt?
-frøya- Skrevet 30. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2006 Stemmer. Hvis du har kontantstrømmer som skifter fortegn mer enn én gang, får du flere internrenter, men jeg vet ikke om det er aktuelt? ← I Da var det jo ikke så vanskelig allikevel da....Takk! Har ingen kontantstrømmer som skifter fortegn flere ganger.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå