-Fisken- Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Jeg skal opp til privatist i engelsk, og skal kunne snakke om et av Shakespeares skuespill, pluss 1-2 av sonettene hans. Noen som har noen forslag? Noe som ikke er for langt og vanskelig, men likevel fengende og interessant.
-Fisken- Skrevet 29. november 2006 Forfatter #2 Skrevet 29. november 2006 når jeg først er i gang: 3a ha kunnskap om politiske system og viktige politiske forhold i Storbritannia og USA 3b ha kunnskap om korleis Storbritannia og USA politisk og kulturelt har påverka utviklinga i andre land 3c munntleg og skriftleg kunne kommunisere om aktuelle samfunnsspørsmål som er knytte til Storbritannia og USA Tips til hvor jeg kan finne informasjon om dette?
Gjest glamourgirl Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Jeg liker Sonnettene "should I compare thee to a summer's day" og "my mistress' eyes are nothing like the sun" (kommer ikke på nummer i farta, men de kan googles) Et skuespill det går an og komme et godt stykke på vei med som ikke er for vrient og lese eller å snakke om er selvsagt Romeo and Juliet. Men kanskje du føler det er for oppbrukt? Jeg har også sansen for Macbeth, As you like it og Twelwth Night. Tenk litt igjennom om du har lyst til å snakke om komedie eller tragedie, eller historie.... Det er alltid masse og prate om i Shakespeare, skal du prate om språket, oppbygging, rim, eller mer om innhold? Skal du snakke om alt han kunne ha ment, men som han ikke skrev, som doble betydninger, skjulte seksuelle hentydninter eller lignende... Lykke til!
Loquita Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Ikke for å være kjip, men dette kan du vel lett finne info om nesten hvor som helst på nettet?! Siden det var ganske generelle emner liksom..(bare hold deg langt unna wikipedia. Mange som ikke har fått det med seg, men dette er ikke en brukbar kilde ettersom hvem som helst kan skrive og korrigere info der) Ang shakespeare kan du jo ta hamlet og hans monolog i tredje akt (to be or not to be...) Denne er det veldig lett å finne info om også. Lykke til, det går nok fint
Gjest LilSweetie Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 Støtter As you like it, vil også foreslå Midtsommernattsdrøm eller Much Ado About Nothing.
Gjest glamourgirl Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 Much ado! Det hadde jeg glemt!
-Fisken- Skrevet 29. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 29. november 2006 Ikke for å være kjip, men dette kan du vel lett finne info om nesten hvor som helst på nettet?! Siden det var ganske generelle emner liksom..(bare hold deg langt unna wikipedia. Mange som ikke har fått det med seg, men dette er ikke en brukbar kilde ettersom hvem som helst kan skrive og korrigere info der) Ang shakespeare kan du jo ta hamlet og hans monolog i tredje akt (to be or not to be...) Denne er det veldig lett å finne info om også. Lykke til, det går nok fint ← Fullt klar over det, men foretrekker å få tips om stykker andre liker og tror kan være fine å ha om. Akkurat DET finner jeg ikke på nettet. Ellers: takk for svar!
Champagnepiken Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Synes jo ellers "Othello" er et stykke som er greit å snakke om - ettersom sjalusi er et fullstendig udødelig tema. Kanskje det kunne være noe?
Gjest Primula Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Jeg elsker " En midtsommernattsdrøm."
Anglofil Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 Jeg personlig elsker Much Ado About Nothing, et fantastisk flott stykke. Mvh Yvonne
-Fisken- Skrevet 30. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 30. november 2006 Takker Har i dag lest 250 sider på engelsk om Storbritannia og USA i en lærebok, har rimlig firkantede øyne. I morgen etter skriftlig, som jeg har lest til i dag, går jeg løs på delen om Shakespeare, som er til muntlig eksamen. Takk igjen for hjelp!
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #14 Skrevet 30. november 2006 Jeg vil faktisk anbefale Hamlet, synes det er det "letteste" skuepillet til Shakespeare. Men også Romeo og Juliet, As You Like It og Much Ado About Nothing. Husker dog ikke lengden på noen av dem, det hadde kanskje vært greit å ta det korteste?
PenOgMuskuløsMedStorPenis Skrevet 30. november 2006 #15 Skrevet 30. november 2006 Jeg kan anbefale tragedien om -skomakeren-! Såvidt jeg husker heter stykket 'Tragedien om skomakeren'! Det er en -tragedie- og handler om en skomaker! Etter undertegnedes vurderer Shakespears -beste- stykke!
Gjest LilSweetie Skrevet 1. desember 2006 #16 Skrevet 1. desember 2006 Etter aa ha tenkt meg litt om tror jeg Othello eller Hamlet kan vaere de beste stykkene, siden det som det er sagt for her, er lett aa snakke om uten aa bli for overflatisk. Selv om det er andre stykker som kan vaere lettere aa lese, blir det vanskeligere aa si noe meningsfylt om dem. Husk at det er mange gode Shakespeare-oppsetninger paa film, - se en av de tradisjonelle
thapara Skrevet 1. desember 2006 #17 Skrevet 1. desember 2006 Jeg liker Sonnettene "should I compare thee to a summer's day" og "my mistress' eyes are nothing like the sun" (kommer ikke på nummer i farta, men de kan googles) Et skuespill det går an og komme et godt stykke på vei med som ikke er for vrient og lese eller å snakke om er selvsagt Romeo and Juliet. Men kanskje du føler det er for oppbrukt? Jeg har også sansen for Macbeth, As you like it og Twelwth Night. ← you read my mind!
Catzy Skrevet 2. desember 2006 #18 Skrevet 2. desember 2006 Jeg liker de samme sonettene som Glamourgirl, i tillegg til den som begynner med "No longer mourn for me when I am dead" (nr 71). Du finner den her http://www.william-shakespeare.info/willia...e-sonnet-71.htm Klikk på linken til Sonnet Index, så finner du resten. Jeg er også veldig glad i nr 145: Those lips that love's own hand did make. Should I compare you to a summer's day er nr 18. My mistress eyes ... er nr 130. Når det gjelder skuespill, så er jeg glad i Much ado about nothing. Men det er jo også mange andre fine. Moroa med Shakespeare er at nesten alle skuespillene har mange tråder du kan følge, men det gjør det jo litt vanskelig å holde orden på også. Synes i så fall at Hamlet, MacBeth og Romeo og Julie er de mest linjære stykkene. Hvis du vil gå for noen av de mindre kjente, så er jo Stormen og Hellig tre kongersaften gode stykker som det er masse å snakke om i. 3a: Her må du ha full kontroll på forskjeller og likheter mellom USA og Storbritania. Noe av opplegget deres er likt, men det er også en del forskjeller. Og begge er ganske forskjellig fra norsk politikk. 3c: Irak...
-Fisken- Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #19 Skrevet 6. desember 2006 Det gikk veldig bra på eksamen, valgte Hamlet, og sensor var svært forøyd med mitt svar. Endte opp med 5 i muntlig, for klarte ikke helt å svare på hvordan styresettet i USA var bygd opp. Takk for all hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå