Gå til innhold

Ønsker å glede familien ekstra i julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne julen ønsker jeg at hele familien skal ha det bra og være glade.

Noen av dere som har tips til hva jeg kan gjøre for å få de glade.

Tar i mot alt. Overraskelse, spill, ting å gjøre, jeg vil gjerne at vi skal le mer blant annet.

Videoannonse
Annonse
Gjest glamourgirl
Skrevet

Så fint, Johann! Viktig og kose seg masse i jula.

I familien vår har vi flere tradisjoner som er med på å gjøre jula god for oss.

Vi går i kirken.

Vi bruker lang tid på pakkeåpning, man leser opp kortet, gaven åpnes, alle skryter og komplimenterer gavekjøper/lager. (vi bruker generelt ikke mye penger på gaver, men tanker, og da blir dette koselig)

Så har vi noen leker vi alltid gjør i jula. Selv når vi bare er foreldre og voksne barn, (like moro for det)

Mørkegjemsel

Lager snømann som som regel ligner på onkel (dette trengs det naturlig nok snø til)

Plukkfisk... (bokstavlek, hvor pappa alltid vinner fordi han kjenner så mange med rare navn fra Vennesla)

"Nøtteleken" (hver spiller får utdelt et gitt antall hasselnøtter, så holder første spiller hendene fram med et hemmelig antall nøtter skjult inni hendene og sier:"Det er jul hos meg!" den som utfordres svarer. "Jeg kommer til deg" Første spiller svarer:"Hvor mange tar du med deg?" andre spiller gjetter et antall. Har den med nøttene fire nøtter, og den andre gjetter seks, må han gi to nøtter. Den som har alle nøttene til slutt, vinner, og det er alltid pappa.(han er ikke av dem som lar barna vinne))

Bare noen tanker fra meg!

Lykke til med julefeiring!

Skrevet

Brettspill er en absolutt hit hjemme hos oss.

Noen ganger er det alle mot alle, andre ganger er vi 2 lag.

Da føler jeg vi har tid å se hverandre inn i øynene og kose oss. :)

Gå på besøk eller invitere noen dere sjelden ser.

Bake sammen.

Juleverksted med det har funnet på en tur i skog og mark.

Samboer og jeg har laget "adventskallender" med lapper til hverandre.

Et par grunnregler:

* gaven skal ikke koste noe i penger

* gaven skal glede mottager (og forhåpentligvis giver... )

* annenhver dag er det hans tur - annenhver dag er det min tur

Eksempler på "gaver":

* massage av nakke

* fotmassage

* ryggmassage

* sex osv :sjarmor:

Ååå - julen er en koselig tid når det ellers er så mørkt og kaldt ute...

Skrevet

Den adventskalenderen var en knallgod ide Mayamor. :ler:

Skrevet

Jeg har god erfaring med at hele familien tester ut gavene som barna får! Særlig min lille fetter sine ishockeyspill og bilbaner osv satte hele familien i sving. Vi spilte ishockeyspill jentene mot guttene (meg, søster, mamma, mormor mot pappa, onkel og fetter), det var utrolig gøy og fikk fram konkurranseinstinktet i oss alle.

Ellers er brettspill og kortspill en veldig god idé. Hvis det er snø, felles aketur (jeg har enda gode minner fra hele familien på fire akte på én stor kjelke dag jeg var liten), snømannlaging, snølykt, snøballkrig?

Hvis dere kan synge og spille, hva med å besøke et gamlehjem e.l. og spre litt glede? Eller synge flerstemt hjemme. Det er en schlager i min familie, men det er ikke alle som er like glade i sånt. :ler:

Dele på arbeidet, slik at ingen føler at de må ordne i stand alt. (Mindre stress.)

Bake pepperkaker og pepperkakehus, pynte i fellesskap.

Kjøpe stearin og veker og dyppe hjemmelagede stearinlys. (De vet sikkert hva du trenger av utstyr på Panduro e.l.)

Skrevet

jeg pleier å lage quiz, og gjerne familiequiz som handler om dem som er med. Noen av spørsmålene er f.eks: Hvilken skostr har tante? Når kjøpte bestefar sin første bil?Hvor mange land har pappa vært i? osv..det er kjempekoslig. Dessuten kan man lære mer om sine familiemedlemmer.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Mange gode forslag :)

De spillene/lekene som gjerne faar folk til aa le, som du gjerne ville, er etter min erfaring mime- og tegneleker. De hvor man skal mime eller tegne noe, og de andre skal gjette. Kjempegoy! Fantasi eller Pictonary er en god start :) (Kan gjore det uten aa ha kjopt et spill ogsaa)

Skrevet

Kjempeflott jenter. Jeg skal feire jul med min foreldre og masse småbarn. Min mor er en skikkelig kapasitet på alt som er gøy, så jeg tror en god start er å hjelpe henne med husvask og forberedelser, slik at hun kan frigi litt energi til å finne på ting.

Juleverksted tror jeg kan være en slager, spesielt for barna. Med å bake julekaker og lage juletrepynt og sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...