Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Inspirert av diskusjonen om service eller manglende sådan på HM, lurer jeg på hva du forventer deg når du er i butikken, eller på posten eller i banken for den sakens skyld. Forventer du et hei og et ha det når du betaler, eller vil du helst ha en dyktig fagperson som guider deg gjennom hele butikken? Eller noe midt i mellom?
Gjest gjesta Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Jeg forventer et hei og ha det. Jeg ønsker også å bli spurt om jeg trenger hjelp. Men sier jeg nei, jeg bare kikker ønsker jeg å få kikke i fred.
Gjest Eir Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Kommer helt an på hvor jeg går. I selvbetjente butikker holder det med ett smil, og spørsmål om jeg trenger hjelp, i tillegg til at de bør la meg være i fred dersom jeg takker nei. Det er også viktig at betjeningen er lett tilgjengelig, dersom jeg har noen spørsmål. Mens i butikker hvor man står på hver sin side av disken krever jeg litt mere oppfølging fra betjeningen, samme i bank/på posten også.
Susannah Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 I selvbetjente butikker foretrekker jeg aa faa gaa i fred, men blir irritert hvis jeg ikke faar skikkelig hjelp naar jeg foerst ber om det. Hvis jeg spoer etter noe spesielt, for eksempel, og de ansatte bare peker i en retning, synes jeg dette er daarlig service. Ellers er vel det viktigste at betjeningen, uansett hvor det er, er blide og hyggelige og faar deg til aa foele deg velkommen i butikken, hvis du skjoenner hva jeg mener. Jeg er ikke stor fan av mersalg som det blir mer og mer av for tiden, synes det er aa trekke servicen litt langt.
Gjest Turi Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 Hei og hadet, gjerne et smil og kan jeg hjelpe deg. Ingen mobiltelefoner, tyggiser med åpen munn eller bare mager. Ingen blikk som sier "hva gjør du her" (utrolig hvor stor forskjell det er på å handle med dress+kåpe og med olabukse+fritidsjakke (som koster mer ). På posten forventer jeg blid betjening, jeg går aldri i banken. I bilforretninger forventer jeg at de snakker til MEG og ikke mannen når det er MEG som skal ha ny bil. I klesbutikker forventer jeg å få råd og tips når jeg er åpen for det. På min faste klesbutikk forventer jeg å kunne si hva jeg skal ha (eks. kort sort dressbukse) og gå i prøverommet og få klærne servert Stort sett er jeg fornøyd om de som betjener er blide og ser ut som om de liker jobben sin. Og de som klarer å smile i julerushet fortjener et smil tilbake.
brumma* Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 Jeg forventer egentlig bare at de ansatte er normalt hyggelige. "Hei", "takk" og "hadet" synes jeg man må kunne forvente fra noen som jobber i et serviceyrke. Ellers synes jeg det er greit å bli spurt om jeg trenger hjelp, men viktig at de tar nei for et nei. Liker ikke å bli fulgt etter, at noen titter inn i prøverommet for å se hvordan det går osv. Det blir for mye av det "gode"! Og så forventer jeg å ikke bli sett ned på, selv om det ikke ser ut som jeg har råd til å kjøpe hele butikken.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 Jeg forventer rask betjening i kassen (etter forholdene selvsagt). Ønsker også at betjeningen er normalt høflige. (Men liker ikke sånn "kan jeg hjelpe deg med-noe-opplegg. Trenger jeg hjelp, spør jeg.) Også forventer jeg at de er hyggelige om det skulle bli eventuelle problemer med varen/tjenesten jeg har kjøpt.
Badlands Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Forventer ikke mye, men kjenner eg blir sur når eg seier takk, eller hei, eller hadet utan å få noko svar. Eller når eg seier takk, og dei i kassa svarar "værsågod", som eg faktisk har opplevd eit par gongar! Det er litt provoserande... Og eg skyr meirsalg-butikkar som pesten, har hatt nokre hårreisande opplevingar på Lefdal, mellom anna. (Kor dumme trur dei vi forbrukarane er!?)
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Og eg skyr meirsalg-butikkar som pesten, har hatt nokre hårreisande opplevingar på Lefdal, mellom anna. (Kor dumme trur dei vi forbrukarane er!?) ← Mye rart når det gjelder elektro butikker. Jeg ble ENORMT sur når jeg var innom Elkjøp for å se på en innebygningskomfyr de hadde på salg og de ikke hadde den i utstillingen sin en gang. Den var nemlig så utrolig dårlig, men denne her var mye bedre. Da gikk jeg på Expert. Ellers forventer jeg at de hjelper meg hvis jeg trenger det. Kanskje finner fram noe jeg ikke ville tenkt på selv, slik at jeg får en helhet i antrekket. At de er blide og hilser når jeg kommer. Men har full forståelse for at det er vanskelig i julesalget. Men er butikken tom, så skal de ta kontakt.
Hobgoblin Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Eller når eg seier takk, og dei i kassa svarar "værsågod", som eg faktisk har opplevd eit par gongar! Det er litt provoserande... ← Hvorfor irriterer "værsågod" deg? :klø: Jeg mener det er en del av vanlig utveksling av "høfligheter": En sier takk - den andre sier værsågod. Har jobbet i butikk selv, og sa sikkert automatisk værsågod hundrevis av ganger...
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Jeg forventer å få service som betalende kunde, uansett hvor jeg er. Et smil og hei er da bare vanlig høflighet. Særlig på restaurant har jeg opplevd mye dårlig service, da gir jeg bare tips deretter, altså ingenting... Klesbutikker yter vel service i mer eller mindre grad, men syns ikke man kan forvente all verden i de billigste kjedene. Når det er sagt kan de som står i kassa der forsatt si hei og smile, det burde vært en del av opplæringen mener nå jeg! Hilsen smilende eks-klesbutikkansatt!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 Jeg forventer hei og hadet. Jeg er ikke begeistret for de som skal "hjelpe", da føler jeg meg presset. Men jeg vil gjerne ha personale som er dyktige, hjelpsomme og vennlige når jeg henvender meg til dem.
Badlands Skrevet 30. november 2006 #13 Skrevet 30. november 2006 Hvorfor irriterer "værsågod" deg? :klø: Jeg mener det er en del av vanlig utveksling av "høfligheter": En sier takk - den andre sier værsågod. Har jobbet i butikk selv, og sa sikkert automatisk værsågod hundrevis av ganger... ← Eg seier automatisk "takk" når eg handlar i ein butikk for å vere høfleg. Det betyr ikkje "takk for at eg fekk lov til å handle her" eller "takk for at du tok imot pengane mine og slo inn summen på kassa". Det er eg som kunde som sørger for at butikken overlever. Det er jo derfor butikkfolket skal yte service, for å tiltrekke seg kundene. Derfor blir "værsågod" feil i mine øyrer, når eg son kunde betalar for ein vare som butikken vil selge meg. Har jobba i butikk sjølv, og sa alltid takk til kunden. Eller "sjølv takk, eller "i like måte" dersom dei sa takk før meg. Av og til når eg sa takk, sa kunden faktisk "værsågod". Litt rart det òg kanskje, men det er jo dei i butikken som skal vere takknemlege ovanfor kunden, og ikkje omvendt (kunden kan jo gå i mange andre butikkar om han el ho vil)
Hobgoblin Skrevet 30. november 2006 #14 Skrevet 30. november 2006 Eg seier automatisk "takk" når eg handlar i ein butikk for å vere høfleg. Det betyr ikkje "takk for at eg fekk lov til å handle her" eller "takk for at du tok imot pengane mine og slo inn summen på kassa". Det er eg som kunde som sørger for at butikken overlever. Det er jo derfor butikkfolket skal yte service, for å tiltrekke seg kundene. Derfor blir "værsågod" feil i mine øyrer, når eg son kunde betalar for ein vare som butikken vil selge meg. Har jobba i butikk sjølv, og sa alltid takk til kunden. Eller "sjølv takk, eller "i like måte" dersom dei sa takk før meg. Av og til når eg sa takk, sa kunden faktisk "værsågod". Litt rart det òg kanskje, men det er jo dei i butikken som skal vere takknemlege ovanfor kunden, og ikkje omvendt (kunden kan jo gå i mange andre butikkar om han el ho vil) ← Hm, du har et poeng. Jeg tror de fleste ikke tenker gjennom det - det kommer automatisk som en del av alminnelig høflighetsutveksling som er tillært gjennom oppveksten. Litt Pavlovsk stimulus-respons - aktig. "Lige måde" er jo helt greit å si. Så forresten at jeg ikke svarte på temaet: Jeg forventer at de sier hei, og er blide, forekommende og kjappe. De må gjerne spørre om jeg trenger hjelp, men jeg liker heller ikke folk som kikker inn i prøverommet. Når det er sagt, så synes jeg også at kunden skal være overbærende med hensyn til ting som er utenfor ekspeditørens kontroll. Det er like ille med folk som kjefter ned en stakkar som ikke kan gjøre noe med situasjonen, som når man som kunde treffer folk som er heeelt uinteressert i jobben sin.
Gjest Mayamor Skrevet 30. november 2006 #15 Skrevet 30. november 2006 Jeg hater at folk med "fine klær" tar seg til rette og forventer ekstra service... Når jeg er innom en billigbutikk, forventer jeg lite dersom køen er stor og litt mer dersom det er lite folk der. Er jeg innom en mer eksklusiv butikk liker jeg å få hjelp til å finne klær som passer meg, men å få ta avgjørelsen i fred vil jeg også... Er jeg innom andre butikker synes jeg det er greit å bli spurt om jeg trenger hjelp, for å så kunne få være i fred uten at ekspeditøren henger rundt klar til å hoppe hvis jeg sier hopp... Blir jeg ignorert av betjeningen kan jeg reagere ulikt; * må jeg ha det biter jeg tennene sammen og ber om hjelp - ignorerer de meg da: gir jeg beskjed! * kan jeg la det være grmf-er jeg meg og går ut Henvender de seg til samboer når det er noe jeg skal bruke/kjøpe sier jeg bare at det er til meg. Normal folkeskikk med takk og værsågod er en selvfølge for meg, men jeg blir ikke sur om noen glemmer det i rushet. Men har de god tid - da blir jeg irritert ja. Ikke lett å jobbe i butikk å forutse hvordan vil alle vil bli behandlet...
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2006 #16 Skrevet 30. november 2006 Jeg forventer at de gjør jobben sin best mulig ut i fra de forutsetninger de har. Ergo; er jeg på H&M forventer jeg ikke at en av de skal følge meg rundt i butikken og vise meg ting, men er jeg i en liten butikk uten andre kunder, forventer jeg at jeg får hjelp til å finne noe hvis jeg trenger det. Jeg forventer også at de ikke får meg til å føle meg uvelkommen eller dum.
Gjest Maksprell Skrevet 30. november 2006 #17 Skrevet 30. november 2006 Forventer at de ansatte er blide og imøtekommende. Om de står og har en privat samtale med noen de kjenner så synes jeg de skal avbryte denne samtalen når det kommer kunder slik at kunden ikke føler h*n trenger seg på om de trenger hjelp. Opplevde engang på en veldig liten butikk at hun som stod i kassa stod bare å pratet med en venninne..jeg lusket rundt i 5 min før hun avsluttet samtalen.da gikk hun til kassen og begynte å tukle med noe på dataen,slik at hun på en måte stod sidelengs i forhold til meg da jeg kom å la det jeg skulle ha på disken. hun enset meg ikke i det hele tatt. hun står på en måte rett foran meg,det er snakk om toppen en halv meter. jeg bestemte meg for å holde kjeft for å se om hun ville ta seg av meg. jeg stod slik i 1-2min og da tok jeg varene og la dem på plass og gikk ut....makan!
Liskat Skrevet 30. november 2006 #18 Skrevet 30. november 2006 Jeg forventer at de viser at de har sett meg, enten ved å si hei eller i alle fall se meg i øynene og smile og nikke, og så kan jeg heller ta initiativ selv hvis jeg trenger hjelp. I kasse forventer jeg at jeg får et hei, og at de er oppmerksomme. Det er utrolig irriterende å gå i en butikk der personalet later som om kunden ikke eksisterer. Jeg jobber deltid i kasse selv, så jeg er blitt ganske oppmerksom på service, siden jeg har fått opplæring i det. Det viktigste, synes jeg, er at personalet er synlig, og lette å finne når man trenger dem.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 30. november 2006 #19 Skrevet 30. november 2006 Hvis jeg spoer etter noe spesielt, for eksempel, og de ansatte bare peker i en retning, synes jeg dette er daarlig service. ← Jeg jobber i butikk (typisk billigbutikk som er delvis dagligvare med lite folk på jobb), og når folk kommer og spør meg i kassa hvor noe er (samtidig som jeg gjerne betjener en kunde i kassa også), så kan ikke jeg løpe ned å vise folk hvor ting er. Vi har to etasjer, og jeg kan bare oppholde meg i den ene, fordi jeg må følge med på kassa hele tiden, så jeg må forklare så godt jeg kan, peke og evt be dem om å spørre en annen i butikken hvis de ikke finner det, er det dårlig service? *Litt kverulant i dag* Hehe
babybird Skrevet 30. november 2006 #20 Skrevet 30. november 2006 Det er eg som kunde som sørger for at butikken overlever. Det er jo derfor butikkfolket skal yte service, for å tiltrekke seg kundene. Derfor blir "værsågod" feil i mine øyrer, når eg son kunde betalar for ein vare som butikken vil selge meg. ← Jeg er helt enig i det der, og ikke som kunde, men som ansatt. En gang fikk jeg ei skikkelig skyllebøtte av en kunde, for at jeg, i et serviceyrke, ikke sa værsågod... Ble helt paff der jeg satt i kassa, både hilste og sa takk og var ellers normalt høflig... Det er helt utrolig hva noen henger seg opp i Ellers foretrekker jeg å gå i fred og handle selv, men at man får hjelp NÅR man spørr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå