Gå til innhold

Mobiltelefon for eldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe mobiltelefon til bestemor på nærmere nitti år til jul.

Syn og finmotorikk svikter, men dama er oppegående så det holder, så mobiltelefon vil hun gjerne ha.

Problemet er hvilken?

Jeg ser etter en telefon med så store taster som mulig, og et display som er lett å lese. Det vil være en fordel om man kan velge tegnstørrelse i displayet, dersom standardtegna er små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tastemessig vet jeg at Nokia 6101 har nokså store taster. Det er imidlertid en klapp telefon, så jeg vet ikke om bestemora di kan få problemer med det dersom hun har dårlig finmotorikk.

Nokia har vel og muligheten til å stille tekststørrelsen(Correct me if I'm wrong).

Skrevet

www.enklereliv.no har et par mobiltelefoner for de eldre og uerfarne. Kanskje litt i dyreste laget men ?

Skrevet

http://www.nokia.no/phones/3310/

Denne kjøpte vi til grandtante på 75 og grandonkel på 80, og de klarer fint å bruke den. Nå står det at de ikke produseres lenger, men butikkene kan ha noen liggende står det

Skrevet

Takk for tips, Fam, men hun vil gjerne ha display, for hun er ofte usikker på om hun har slått rett nummer. Hun er vant med display fra fastelefonen.

Spørs om jeg må gjøre noe slikt som Frysepulver gjorde, finne en utgått modell. Eller kanskje bare gi henne en gammel jeg har liggende.

Skrevet

Kjøpte nokia til bestemor og bestefar. Greie taster og forståelege menyer. Den eine hadde kamera, den andre ikkje.

Prøv dei i butikken. Sjekk at tastene ikkje står for nærme kvarandre for da er det lett å bomme og trykke feil.

Det kan godt hende at ein eldre/brukt modell holder. Spander nytt batteri viss det er dårleg. Viss ho kun skal bruke den til å ringe med, ikkje sende sms, så holder det meste.

Viss tastelås er litt kronglete så er det kanskje greiast med klapptelefon (viss ikkje den er vanskeleg å åpne).

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article582849.ece <-- denne såg jo veldig bra ut for eldre. Ikkje stilig, men praktisk. Spørs om du finner den til salgs her i landet :S

Dei andre besteforeldrene mine har også nokia mobiltelefon, men bestemor tør ikkje bruke den pga. ho har pacemaker. Noko å tenke på viss bestemora di også har det.

Skrevet

Den var jo kjempelur, Sola^!

Det blir nok en Nokia av ett eller annet slag, men jeg skal følge med i håp om at telefonen i artikkelen dukker opp på markedet her.

Skrevet

Har skrive e-post til produsentene for å forhøre meg om den. Skal gje beskjed om/når eg får svar. Finner den ikkje til salgs på nettet så får sjå kva dei seier.

Veldig smart mobil.

Skrevet

Den Emporiatelefonen så ikke så ille ut, bortsett fra at knappene sitter helt inntil hverandre.

Moren min vil ikke bytte ut sin nokia 3510i, det koster mer å kjøpe nytt batteri til den enn å kjøpe en ny type telefon. Så hun får nytt batteri til jul.

Skrevet

Jeg har sett på telefoner med stor skrift i det siset og kommet frem til at Nokia 6070 er en bra telefon for de som ser litt dårlig. Nokia 6103 har også stor skrift. Det er en mobilekspert som skal svare på spørsmål på Tett på Nett på vg.no i dag. Kanskje han har noen bra tips?

Gjest Silmarill
Skrevet

Samsung X660 Den har faktisk store taster med store tall+hvitt på svart så det syns hva det står. I displayet så er tallene store! Så store ca:22

Veldig fin kritikk vedr. sms, mms og samtale :)

Kontankort tlf. av denne typen får du nå for kr.896;

Skrevet

Hvis den Emporia telefonen ble lansert på Cebit messen i år, så tar det vanligvis endel måneder før de kommer i salg i butikkene.

Skrevet

Nå var CeBIT messen 9.mars...så det har jo gått nokon mnd. allreie.

• 9 måneder senere...
Gjest www.seniofon.no
Skrevet
Jeg vurderer å kjøpe mobiltelefon til bestemor på nærmere nitti år til jul.

Syn og finmotorikk svikter, men dama er oppegående så det holder, så mobiltelefon vil hun gjerne ha.

Problemet er hvilken?

Jeg ser etter en telefon med så store taster som mulig, og et display som er lett å lese. Det vil være en fordel om man kan velge tegnstørrelse i displayet, dersom standardtegna er små.

sjekk ut www.seniofon.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...