Gå til innhold

Maizenna

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det bare jeg som alltid får dette skvipet til å samle seg som en diger ekkel klump i maten? :frustrert::sur:

Hvordan i all verden får man det til å bare jevnt gjøre sausen tykkere? :klø:

Har egentlig bestemt meg for å gi opp maizenna for evig og alltid og bare bruke mel til å tykne, men kanskje noen ekspert-råd kan få meg til å ta sjansen en gang til... :sjenert:

Edit:

Hva er egentlig forskjellen på å tykne med maizenna og å tykne med mel? :ler:

Endret av Rainbow Brite
Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet (endret)

Du må røre det ut i kald væske, bare littegrann gjør susen. Hvis du har maizenna rett i varm væske, så blir det som du beskriver.

Jevner du med maizena, så behøver du ikke mer enn å koke opp før det blir jevnet. Bruker du mel, må det koke i 7-8 minutter for å få ut melsmaken før du kan servere retten. Men da også er det lurt å røre ut eller riste ut i litt kald væske før du tilsetter det i maten, hvis ikke du lager jevning av mel og smeltet smør som basis, og sper med kraft og evt melk eller fløte.

Endret av Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg pleier å røre det ut i litt væske, og undrer meg alltid over at det renner uproblematisk men er et h***** å røre i. Så heller jeg det oppi maten/sausen og da blir det en kladeis! Må jeg avkjøle maten først da? Og så røre ut? Og så varme opp igjen?!? :klø:

Skrevet

Ristes i kald veske som helles over i varm. Mel kan fort gi melsmak, samt at maizenna er sunnere.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Nei, du bare heller det i retten mens du rører, jevner seg med en gang det. Har aldri hørt om at det blir sånn hvis du rører det ut først. Eneste jeg har vært borti det med, er potetmel. Det må ikke koke etter at det er tilsatt maten, da blir det omtrent som gele.

Skrevet
TYNN veske. Lite maizenna mye veske.

Ahh! DER ligger nok roten til all ondskap! :ler:

Jeg pleier å lage en masse som minner om melis jeg nemlig.... :sjenert:

Skrevet

Kjøp maizena sausfix, det kan bare helles rett i gryta og skal deretter kokes opp igjen. Det blir ikke klumper og så er det så lettvint! :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Ahh! DER ligger nok roten til all ondskap! :ler:

Jeg pleier å lage en masse som minner om melis jeg nemlig.... :sjenert:

Hvordan har du fått til det da? Da blir det jo dritvanskelig å røre ut, eller?

Skrevet
Kjøp maizena sausfix, det kan bare helles rett i gryta og skal deretter kokes opp igjen. Det blir ikke klumper og så er det så lettvint!  :)

Høres ut som noe jeg vil være venner med! Det er flytende? Hvor får man kjøpt dette vidunderet? :ler:

Skrevet
Hvordan har du fått til det da? Da blir det jo dritvanskelig å røre ut, eller?

Jeg har brukt min kvote med banning og sverting ja.... :sjenert:

:ler:

Skrevet
Høres ut som noe jeg vil være venner med! Det er flytende? Hvor får man kjøpt dette vidunderet? :ler:

Nei, det er ikke flytende. Det er pulver.

Du får det i velassorterte dagligvarebutikker og det finnes en lys og en mørk type (for lys og mørk saus/gryte).

Du heller det bare oppi sausen/gryta og så rører du mens det koker opp igjen. Prøv det, jeg er iallefall fornøyd med det. Det er jo selvsagt "juks" men så lenge det er lettvint og funker er jeg blid som ei sol! :rosasmil:

Skrevet
Nei, det er ikke flytende. Det er pulver.

Du får det i velassorterte dagligvarebutikker og det finnes en lys og en mørk type (for lys og mørk saus/gryte).

Du heller det bare oppi sausen/gryta og så rører du mens det koker opp igjen. Prøv det, jeg er iallefall fornøyd med det. Det er jo selvsagt "juks" men så lenge det er lettvint og funker er jeg blid som ei sol!  :rosasmil:

Ja, den typen bruker jeg og. Og den typen klumper ikke hos meg, i alle fall. :) Bare strør over og rører det inn..

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...