Gå til innhold

Hva koster det å ta førerkort i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd var det spørsmål om mange tar lappen i voksen alder.

Jeg vil her spørre hva det faktisk koster å ta lappen i dag, det er jo blitt forferdelig dyrt etter at momsen kom.

Jeg har selv tenkt å ta lappen til sommeren, så det hadde vært kjekt å kunne planlegge utgiftene litt.

Så hvor mange timer hadde dere og hva betalte dere?

Hva er egentlig timeprisen i dag?

En annen ting, hvor lang tid brukte dere, altså hvor mange uker/måneder gikk det fra første kjøretime til dere hadde kjørt opp og bestått?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

Det samme har jeg og begynt å lure på, etter at jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale hele sulamitten selv...

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Det ligger på mellom 10-15000 kroner alt inkudert.

Milla

Skrevet
Det ligger på mellom 10-15000 kroner alt inkudert.

Milla

Ikke mer? Jeg var sikker på at det lå på rundt 20 000-30 000.

Hvis dette stemmer så er det jo ikke så gale likevel :D .

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Kjøreskolene har egne priser og hvor mange kjøretimer du trenger spiller jo også en stor rolle for sluttsummen. Du kan fort komme opp i 20 000 hvis du er skikkelig grønn.

Milla

Skrevet

slik som meg! Jeg har sittet bak ett ratt tre ganger i mitt liv, og regner fort med at jeg måtte betalt mellom 20. og 30.000 en plass.

hva er timepris?

Skrevet

Gjennomsnittskjøring (i følge min lærer på kurset ) er i Oslo på 40 timer.

Jeg betalte 430 kroner timen. SÅ jeg tror de fleste må opp i 20000 kr. for lappen :blunke:

Men det er verdt det

Gjest Étoile
Skrevet

Billigversjonen: Finn et påskudd for å tilbringe 6 mnd i USA...

Der betalte jeg 7$ for learners permit, 100$ for litt teori og 8 kjøretimer og så 10$ for lappen, stod med glans selv om jeg var HELT grønn....

Og så ca 2000 (?) for glattkjøring når du kommer hjem, vips ferdig! 8)

Skrevet
Billigversjonen: Finn et påskudd for å tilbringe 6 mnd i USA...  

Der betalte jeg 7$ for learners permit, 100$ for litt teori og 8 kjøretimer og så 10$ for lappen, stod med glans selv om jeg var HELT grønn....

Og så ca 2000 (?) for glattkjøring når du kommer hjem, vips ferdig!  8)

Ehh, vet vel ikke helt om jeg vil møte sjåfører som har gått for den lettvindte løsningen. Jeg mener at kjøreopplæringen er svært viktig. Man blir ikke en god sjåfør på noen uke, det tar tid å få gode kjøreegenskaper. Det er tross alt et stort ansvar å lede en bil. :blunke:

Skrevet

Nei nei nei, det der blir helt feil. Hvis man skal bo og kjøre i USA, kan man selvsagt ta lappen der. Men skal man bo og kjøre i Oslo, bør man ha nok omløp i skolten til å øvelseskjøre og ta lappen nettopp i Oslo.

Det blir som ungdommene som tror de er kjempesmarte og reiser hjem til bygda for å ta lappen billigere, og så kommer de til storbyens trafikkbilde og skal kjøre der resten av tiden.

Det er så langt fra smart som det kan bli.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg tok lappen for 2 år siden og da kostet det meg 11000.. Men jeg hadde jo kjørt masse fra før da.. det anbefales! :D

Gjest Étoile
Skrevet

Var ikke sånn ment da... har snill pappa også som kjørt kjempemasse sammen med meg før jeg durte i vei på egenhånd. Synes absolutt at kjøreopplæring er viktig og at det er helt sinnsykt det de driver med i USA, sender 16åringer uten peil uti tung trafikk. Men kjøreopplæring i Norge er latterlig dyrt når det koster opp til 500 kr for en time som bare er 45 min. Og da sitter kjørelæreren og preiker i et kvarter og ber deg kjøre innom en kiosk på veien så han kan kjøpe snus osv... det blir lite effektiv kjøreopplæring av det. Nå finnes det sikkert mange flinke kjørelærere også da, ikke meningen å fornærme noen...

Skrevet

Jeg var hos kjøreleærer idag og de sa at gjennomsnittet var på 17 kjøretimer.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg tok 25 timer.. en time kostet meg 420 kroner. oppkjøringa kostet 3000 kroner, glattkjøring kostet 3000 mørkekjøring kostet 1500 landvegskjøring 2000 kroner. så det blir fort penger av dte ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...