mittannetjeg Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 Jeg synes dette tema er småflaut, og vil ikke bli gjenkjent. Jeg har et annet nick her på KG, men siden det ikke går an å være gjest lenger er jeg her under reserve-nick Jeg er veldig, veldig, veldig barnslig når det gjelder julefeiring, selv om jeg har rukket å bli nesten 40 år. Årsaken til dette er at jeg hadde en veldig tøff barndom, med vond skilsmisse, alkohol-/pillemisbruk fra begge foreldre og en søster som tidlig havnet "på kjøret". Men julen hjemme var perfekt! Da klarte hele familien å "ta seg sammen", og mamma og pappa laget istand de herligste julekvelder for oss barn. Mange julepakker, mye julepynt og alt som hører med.... Det eneste gode jeg husker fra barndommen er altså julen. Derfor har jeg som voksen også mange sterke følelser knyttet til julen. Jeg vil ha mye pynt, tradisjonell julemat, mange julegaver, julekort, julemusikk og alt som hører til. Det betyr uendelig mye for meg. Jeg har de to siste årene mistet mange familiemedlemmer (dødsfall). Ikke misforstå meg nå (ihvertfall ikke før du har lest alt ), men det fører også til betydelig færre pakker under juletreet. Kan jeg be min mann og mine venner om å kjøpe flere gaver til meg (ikke dyrere, men flere) slik at ikke det blir så tomt under treet? Sikkert veldig egoistisk av meg, men jeg synes det gir julaften en trist følelse med å se den tomme plassen der gavene fra alle jeg har mistet skulle vært.
Fakse Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Jeg synes det høres litt underlig ut å be om noe sånn, og det synes kanskje du også siden du skriver her? Men forstår ditt savn. Hva med heller å kjøpe flere gaver til de andre du skal feire med? Eller pakke inn gaver som er til alle, f.eks spill, esker med eksklusiv sjokolade eller liknende?
Wildy Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Jeg har opplevd litt det samme. Plutselig ble det adskillig mindre gaver til meg og det var faktisk litt stusselig.... Så her kjøper vi "husgaver" fra julenissen, slik at det fylles opp litt og også jeg får pakke opp noen gaver..... Har pakket opp alt fra potetskreller til dampstrykejern, tror den beste hittil var bormaskin.....
Gjest LilSweetie Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Jeg synes du kan be om det, hvert fall mannen din eller gode venner. Burde ikke være så vanskelig heller, hvis du ønsker deg ting som ikke er så dyre. Kan f.eks si til en venninne "Ønsker meg smykker fra Hennes og Mauritz i år, de har så mye fint. Hvis du skulle finne på å gi meg noe sånn, hadde jeg synes det var ekstra hyggelig om de var pakket inn i flere gaver i stedet for en." Hadde en venninne sagt noe sånn til meg, hadde jeg gjort det med glede
pellegrino Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 Det er fint å få mange pakker. Jeg syns likevel det virker litt rart at mange pakker under juletreet skal kunne "erstatte" de menneskene i ditt liv som du har mistet. Det må være andre måter å bearbeide sorgen på enn å legge mange pakker under treet. Jeg har ikke noen forslag til bearbeidelse, men gir deg noen velmenende klemmer og ønsker deg lykke til videre. Jeg setter selv mer pris på å få litt "ordentlige" ting, enn lettvinte billiggaver som jeg ikke kommer til å få bruk for. Det er mye fint men kan få for en billig penge, altså. Mitt poeng er mer at det jeg ønsker meg fra mannen gjerne koster litt ekstra. Dette ville jeg personlig ikke byttet bort i "flere andre små gaver". For å få gavehaugen til å se litt større ut ville jeg heller bedt om at de gavene som kunne pakkes inn i flere pakker, ble det. Eksempel: Vintersett med lue, skjerf og hansker: fire gaver. Øredobber: to gaver (og kanskje pakke hver av dem inn i skoesker?). Hva med å pakke inn en tyggis, bare som en liten moro-gave?
Gjest gjesta Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 Det var lurt. Smykkene fra HM eller Glitter er jo ganske fine til en billig penge. Kan pakkes inn i mange småpakker. Og kjøp ting til huset som dere trenger. Grytekluter, håndklær, en sag til mannen, et par ekstra sokker til ungene osv
Gjest Eir Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 Jeg synes det går an å be om det. "Jeg vil heller har mange små gaver enn en stor. Og dersom du kjøper flere ting, kan du pakke dem inn hver for seg?"
Susannah Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 (endret) Jeg synes du kan be om dette, fortell hvorfor du vil ha det slik ogsaa, saa forstaar dendet nok. Jeg forstaar godt at du vil ha det slik, julen er vel den viktigste tiden i aaret for deg og det er viktig aa bevare mye slik som det har vaert. Endret 29. november 2006 av Susannah
Arwen Skrevet 29. november 2006 #9 Skrevet 29. november 2006 Vi er jammen forskjellige. Mannen holdt i noen år på å kjøpe ekstra småting til meg sånn at jeg ikke bare skulle få en pakke jeg ba han til slutt om å slutte med det. Ble så dumt å pakke opp godteri bare for at jeg skulle pakke opp noe. Men siden jeg kunne be om å få færre pakker kan vel du be om å få fler
Scorpina Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Har pakket opp alt fra potetskreller til dampstrykejern, tror den beste hittil var bormaskin..... ← Hahaha....den var go' altså!!!! For noen år siden ønska min kjære seg sånn umbraconøkkelsett. ØRTEN duppeditter og slikt og klart, det måtte han jo få Han visste jo hva han fikk forsåvidt men gliste bredt og sa "halve jobben er godt utstyr" mens han pakka den opp... Noe OT - men over til ts' spørsmål; vi har en veldig liten familie. Som du liker jeg også julen med god mat, god drikke, julegløgg, julepynt, julesanger og ikke minst : julegaver. Så, vi har en slags "stilltiende" avtale i vår lille familie, vi pakker inn gavene separat. Som i år f.eks: Mannen min får cognacflaske og smykke. Klart pakker jeg inn flaska og smykket hver for seg. Moder'n får whiskeyflaske, julete og godis, cd med Jussi Bjørling og tøfler. ALT hver for seg... Så du kan vel si til dine nærmeste "kan dere ikke pakke inn gavene hver for seg?" Er litt ekstra merarbeid, men KOSELIG merarbeid (er min mening da)
Trønderpia Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Slik blir det gjort her i huset også. Alt pakkes inn og blir til gaver. Jeg får som regel en hovedgave og mange smågaver av min mann. Han kan finne på å pakke inn en sigaretteske til meg, for at det skal være mange pakker under treet. Tror dette henger sammen med at han er enebarn og at i hans barndom ble det gjort slik for som jeg har sagt, mange gaver. Du kan godt be om dette, men jeg ville ikke sagt at det var for å kompensere for gaver fra avdøde slektninger.
Laban75 Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 Jeg syntes dette var litt snodig jeg da, men så har vi små barn og gaver så mange at vi knapt rekker å åpne alle på julaften (barna åpner sine først - før de skal legge seg og så tar vi voksengavene etterpå). Jeg ville syntes det var rart om noen ba meg om det. Foreslår heller at du kjøper gaver til alle fra nissen..? Det gjør vi her. Tror du må gjøre noe med dette selv jeg..
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2006 #13 Skrevet 30. november 2006 Jeg har et forslag som kanskje gjør det litt enklere. Men som sikkert høres fryktelig rart ut i praksis... Kan du spørre samboeren/nær venninnne om å kjøpe masse mindre gaver, til en verdi av f.eks 1.000 kroner, og så sender du med pengene? Det blir som å ha en Personal Shopper, bare på en litt annen måte... Slik jeg har forstått deg er det gleden og spenningen ved å ha flere julegaver under treet, og å åpne dem, som er det viktige for deg i denne saken. Og da er iallfall dette én måte å gjøre det på. Hvis din nærmeste venninne er en riktig god venninnne, så vil hun ikke engang synes dette er rart. Lykke til, Mittannetjeg, håper virkelig du får en riktig god jul!
Gjest Skrevet 30. november 2006 #14 Skrevet 30. november 2006 ÅÅ, hvis bare noen hadde sagt noe slikt til meg så hadde jeg gledet meg.. Jeg eeeelsker og dille med slike ting.. Jeg skal gi typen min bilbane i år og hadde han spurt om noe slikt hadde jeg pakket inn mer eller mindre hver eneste del hver for seg hehe..
lillesky Skrevet 30. november 2006 #15 Skrevet 30. november 2006 Ja, kan du ikke ønske deg masse små ting? Skriv ønseliste.
gattissima Skrevet 30. november 2006 #16 Skrevet 30. november 2006 Be dine nærmeste venner om å heller kjøpe mange småting enn en litt større. Du kjenner dem vel godt nok til at du kan forklare årsaken? Skjønner at det føles litt flaut for en forholdsvis voksen dame å spørre om slikt, men siden juletradisjonene betyr så mye for deg synes jeg absolutt du skal gjøre det. En annen god idè som en annen i tråden nevnte, er å gi en av vennene dine noen penger slik at hun kan kjøpe gaver til deg fra "julenissen". Håper du får en veldig fin julefeiring med masse gaver
Sahara Skrevet 30. november 2006 #17 Skrevet 30. november 2006 Et annet triks er å pakke små gaver inn i store pakker : ).
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2006 #18 Skrevet 30. november 2006 Til mann og nære venner kan du vel si at det viktigste for deg er følelsen av massevis av pakker under treet. Ellers syns jeg du kan gjøre som en annen her foreslår; kjøp massevis av pakker til de du feirer julaften sammen med Skjønner ikke helt hvordan et syn av bugnende pakkehaug under juletreet skal kunne erstatte menneskene du savner, men hvis det virker er det jo fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå