Gå til innhold

Dugg utenpå vindu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen dager kommer det hvitt dugg på noen av vindusrutene i huset. Kjøkken og soverom. Det går vekk etter en tid. Hva kommer dette av? Det er forholdsvis nye vinduer (det ene er bare noen måneder gammelt) og de er ikke punkterte, da kommer det en slik hvit tåke inne vinduet har jeg sett, og det gjør det ikke her.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem med mine nye vindu. Kan faktisk ikke se ut gjennom dem enkelte morgener.

Kontaktet forhandler og fikk til svar at det har sammenheng med dårlig isolert hus/vegger. Nye vindu er veldig godt isolerte.

I mitt tilfelle er det ett gammelt hus med dårlig isolasjon, og splitter nye vindu.

Tenkte å dobbelt sjekke med fagfolk om dette stemmer.

Regner med at problemet forsvinner når jeg får etterisolert til våren.

Skrevet

Dugg oppstår fordi luft inneholder vanndamp, når temperaturen synker og når duggpunktstemperaturen (den temperaturen som gjør at luftfuktigheten er 100%) så er luften mettet og det blir dannet vanndråper som fester seg på feks vinduer.

For at dugg skal oppstå mellom to glass må det altså være luft med vanndamp i der. Og når luften når duggpunktstemperaturen (som avhenger av hvor mye fuktighet det er i luften) så dugger det. Skjer duggingen på utsiden av vinduet så er det helt normalt da luftfuktigheten gjerne når duggpunktstemperaturen.

litt knotete forklart, men kort oppsummert, for at det skal oppstå dugg så må det finnes vanndamp i luften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...