Gå til innhold

Fetaost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått dilla på fetaost igjen, og lurer på om noen har noen kreative tips til hva det kan brukes til, annet enn i salater og på skiva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I calzone for eksempel, med spinat, løk og grillet kylling :)

Skrevet

Jeg bruker fetaost i en frisk salat med agurk, tomat, paprika, rømme, svartpepper og litt sukker og olje fra osten. Eller i pasta salat, med tortillas og taco, på pizza...

Gjest Deception
Skrevet

Det er godt i pai, for eksempel med spinat og pinjekjerner...det er godt i pasta med tomat og kalamataoliven, det er godt i byggryn- eller couscoussalat med grillede grønnsaker..eller du kan ta squash, aubergine, tomater, paprika, løk og oliven, dele opp i biter, legge i en form med olivenolje, urtekrydder og litt salt og pepper. Fetaostskiver på toppen, og inn i ovnen til det hele er mykt og osten har smeltet. Godt til kjøtt, men også alene. :)

Skrevet

Godt spørsmål! Jeg er veldig glad i fetaost selv, så jeg søkte litt rundt på nettet og fant disse oppskriftene:

brokkolisuppe med fetaost

lammeboller med fateost

kjøttdeig, spinat og fetaorst

Hmm... Var veldig mye godt på den siden der! Kan ikke klippe og lime inn alt :ler: Søk på feta, sånn som jeg gjorde.

Ellers bruker jeg alltid feta i alle type salater og lager. Også er det godt på pizza med ruccola!

Skrevet

I tomatsuppe!

Når fetaostbitene har ligget litt i suppa blir de myke og varme, nam nam. :hoppe:

Skrevet

Til omelett! Bruker å ha i masse grønnsaker og litt røde bønner. På toppen legger jeg fetaosten. Lar alt avkjøle seg litt, og rører rundt i skåla. Spiser det lunkent. Mmmm!

Skrevet

Jeg lager omelett med feta, purre, squash, kalamataoliven, soltørkede tomater og litt crème fraîche.

Og så bruker jeg i blant feta til forrett: Marinerer terninger i olivenolje, sitron og urter, og serverer sammen med feks ovnstørkede tomater, grillet paprika, marinerte artisjokkhjerter, gode oliven...

Sånn ferdigmarinert dansk feta synes jeg forresten ikke smaker feta overhodet - jeg kjøper skikkelig gresk feta (av fåremelk!) og marinerer evt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...