Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #1 Skrevet 6. februar 2003 Hei! Jeg er en av de som er veldig plaget av dårlig ånde..og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre nå for å bli kvitt den. Det er så pinlig, får angst hvis noen er nærme meg når jeg skal prate, og i det heletatt hvis jeg skal prate med noen, prøver jeg å kvele den med en Frisk eller lignende. Jeg har prøvd Zinkoral, (abbonerer på det ) , tungeskrape, munnvann osv.. men den kommer alltid tilbake. Den hemmer meg ganske mye, vet hvor fælt det er å stå å lukte på en annens dårlige ånde, men hva søren skal jeg gjøre?? Noen som har noen tips å komme med??
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. februar 2003 #2 Skrevet 6. februar 2003 Puss tungen er hvertfall ett godt tips, og Vademecum munnvann er også bra. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #3 Skrevet 6. februar 2003 Pusse tungen gjør jeg, ikke alltid med tungeskrapa-ihvertfall ikke om morgenen- for da brekker jeg meg bare.. Jeg prøvde Vademecum her engang, men glupe meg misforstod litt..tror jeg da..for jeg tok jo da noen dråper i et glass med vann, og drakk opp glasset jeg Men ettersom jeg forstod, så skulle man ikke det
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. februar 2003 #4 Skrevet 6. februar 2003 Du skal bare skylle munnen med det. Milla
Thomas Skrevet 6. februar 2003 #5 Skrevet 6. februar 2003 Listerine munnskyllevann er bra, er så sterk at det er barnesikring på korken! Skal ikke tynnes ut, bare å helle innpå, skylle/gurgle og spytte ut. Eventuelt kan du jo ta med deg en flaske på lomma!
orakel Skrevet 6. februar 2003 #6 Skrevet 6. februar 2003 Det kan være flere årsaker til dårlig ånde. Det kan være tennene eller tannkjøttet som er skylden, det kan du få sjekket hos tannlegen din. Det kan være ting i magesekken, eller at lukkemuskelen til magesekken ikke fungere skikkelig. Er du plaget med sure oppstøt? Dette kan sjekkes hos legen hvis du har mistanke om dette. En gastroskopi (mener det heter det) undersøkelse vil kunne klarlegge dette. Men det viktigste og mest effektive du kan gjøre er å pusse tennene og tungen jevnlig, evnt bruke munnskyldevann - dette gjør du jo allerede. Men det aller viktigste - er å spise jevnlig. Har du uregelmessige måltider, går lenge uten mat og spiser endel "tullemat", så er dette også ting som kan påvirke ånden. Spis frokost før du går hjemmefra om dagen, og spis noe ca hver 4. time utover dagen. De fleste opplever forbedring med dette. Og styr i mest mulig grad unna røyk, kaffe, cola, syredrikker som juice etc
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #7 Skrevet 6. februar 2003 I perioder er jeg plaget med sure oppstøt ja. Gastroskopi..? Å nei'a! :cry: .. Jeg prøver å være flink til ikke la det gå lang tid mellom måltidene, noe tullemat blir det vel en gang i blant ja. I barndommen fikk jeg mye kjeft av tannlegen pga tannkjøttet mitt. Det blødde veldig mye før, noe det ikke gjør nå lenger, men kanskje det kan være en grunn til den dårlige ånden eller? Røyker gjør jeg ikke, tar en sjelden gang kaffe, noen dager blir det mye cola light drikking, men jeg prøver å styre litt unna, så det kan gå en uke mellom hver gang.
Gjest Starya Skrevet 6. februar 2003 #8 Skrevet 6. februar 2003 Jeg lider av det samme problemet, har alltid sterk tyggis på innerlomma... Hos meg forårsakes problemet av mandlene, de er ikke helt snille med meg de. Er mye plaget med halsen ellers også. Ganske irriterende, for det er liksom ikke "bare bare" å pusse mandlene..
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #9 Skrevet 6. februar 2003 Har du mulighet for å kunne fjerne mandlene da? Hos meg er det nok ikke mandlene som er problemet..Har ihvertfall aldri hatt noe som helst problem med de..
Litago Skrevet 6. februar 2003 #10 Skrevet 6. februar 2003 Neste gangen du er hos tannlegen så spør han/henne! De vet mye om årskene til dårlig ånde. Her er et lite tips som hjelper mit hvitløksånde: Tygg litt fersk persille! Kanskje det hjelper mot din dårlige ånde også?
Litago Skrevet 6. februar 2003 #11 Skrevet 6. februar 2003 ... og en liten ting til: Bruk tanntråd! Gjerne etter hvert måltid. Ihvertfall morgen og kveld! Gamle matrester i munnen lukter pyton!
orakel Skrevet 6. februar 2003 #12 Skrevet 6. februar 2003 ... og en liten ting til: Bruk tanntråd! Gjerne etter hvert måltid. Ihvertfall morgen og kveld! Gamle matrester i munnen lukter pyton! Kom på at dette er noe jeg glemte å skrive i mitt innlegg også. Tanntråd er viktig for munnhygienen uansett om man har dårlig ånde eller ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #13 Skrevet 6. februar 2003 Jeg har tatt det opp med tannlegen min, og der fikk jeg en huskeliste ..Munnvann, drikke ofte, tanntråd, pusse tunga osv.. Og jeg prøver å være flink, men tanntråd må jeg innrømme at jeg ikke er så flink til å bruke..Syns det er så ekkelt etterpå..Kjennes ut som tennene er helt løse*ler* Men jeg burde jo gjøre dette hver dag. Kanskje jeg skal kjøpe en ny pakke i morgen og sette igang..
orakel Skrevet 6. februar 2003 #14 Skrevet 6. februar 2003 På apoteket får du kjøpt et veldig kjekt "stativ" som heter "flosser" (finnes sikkert andre også) til å feste tanntråden på. Da fester du tanntråden på dette stativet og så er det utrolig mye enklere å få brukt det mellom tennene, enn å stå der med tanntråd tvinnet mellom to fingre. Har faktisk brukt slike stativ til tanntråd i over 20 år ( føler meg gammel nå). (Og bare for at ikke noen skal henge seg opp i det: Ja, jeg har hatt flere stativ i løpet av disse årene, og ja, jeg vasker de jevnlig!) Orakel - munnhygienefanatiker
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #15 Skrevet 6. februar 2003 Takk for tipset..Da skal jeg skaffe meg et sånt stativ..Syns det er helt motbydelig å stå der med ti fingre i kjeften for å på pressa tråden mellom tennene..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå