Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flytter nå til Oslo, og er rimelig dårlig kjent i byen. Har funnet ut et par leiligheter som virket bra, men så får jeg høre fra andre som er litt mer kjente i byen enn meg at de er lokalisert i byens værste støk.

Så trenger litt tips fra dere som kjenner Oslo. Hvor ville ikke du bodd og hvor ville du bodd????? For min del må det være i gangavstand til sentrum.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et slikt spørsmål er nesten dømt til å ende opp i en ti sider lang tråd med krangling om hva som er verst av å bo blant kriminelle gjenger og lugubre innvandrere på østkanten eller blant solariumsbrune vestkantjenter med tupert, bleket hår og joggebuksen stappet godt ned i sokkene. Men for å svare seriøst, hvis du vil ha gangavstand til sentrum, kan jeg anbefale Majorstuen.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har bodd i gamlebyen og synes det er kjempekoselig der!

har også bodd i tøyengata, og trivdes godt der og :)

Skrevet

Hva er det de mener er det "verste" strøket, da? :icon_lol:

Området ovenfor sentrum (Bislett, St. Hanshaugen, Fagerborg ++) er fint, synes jeg. Har bodd her selv noen måneder nå og trives kjempegodt. Det er overraskende rolig til å være så sentralt, og det er gangavstand til alt.

Skrevet

Personlig kan jeg ikke komme på et eneste sted i gangavstand til sentrum som det ville være absolutt uaktuelt å bo. Byens verste strøk, sier du? Det høres ut som fordommer, spør du meg.

(Men hvorfor må du bo i gangavstand forresten? Oslo sporveier har absolutt sine utfordringen, men i forhold til resten av landet er kollektivtransporten i Oslo overvelmende fantastisk. Fra meg går bussen omtrent hvert 5. minutt og det tar bare 15-20 min ned til byen.)

Skrevet

Som et apropos til det Elanor spør om: Her jeg bor nå har jeg som sagt gangavstand til sentrum, men det tar kanskje 20-30 minutter. Trikken bruker 10 minutter. Der jeg bodde før ville det tatt meg over en time å gå til byen, men t-banen brukte likevel bare 10 minutter til Jernbanetorget. T-banen er også generelt mer stabil enn trikken (den blir jo mindre påvirket av trafikken for øvrig, trikk og buss kan derimot være et mareritt i rushtiden).

Skrevet

Jeg bor i det som antageligvis her blir karakterisert som "byens verste strøk", og det har aldri vært problematisk. Tar de samme forholdsreglene uansett hvilken del av byen jeg befinner meg i, og det er nok det viktigste :)

Skrevet

Hvor er det leilighetene ligger da?

Tror ikke så mange steder i Oslo er så veldig farlige så lenge man tar sine forholdsregler.

Men du bør finne ut hva slags folk som bor i bygningen du tenker å flytte inni. Ikke lett å få noe søvn når horekunder og folk som skal ha dop slamrer i dørene hele natten...

Skrevet

Alle steder som ligger innenfor ustø-gange-avstand til Asylet på Grønland er egentlig bra, gitt Latees forutsetninger.

Skrevet

Jeg ble veldig nysgjerrig på dette stedet som kalles "byens verste srøk"! :ler:

Jeg tror dessuten at vi som kommer fra Oslo er generelt mindre redd for Oslo by, og tenker ikke så mye på hvor det er "trygt og utrygt". Det er her vi er vokst opp, og det vi er vant til.

Hvis jeg absolutt må peke ut noen dårlige strøk, hadde jeg holdt meg unna legevaken og sentrumskjernen. Mye bråk og mas.

Jeg er sikker på at du kommer til å trives i Oslo når du er på plass og bedre kjent. Lykke til!

Skrevet
Hvis jeg absolutt må peke ut noen dårlige strøk, hadde jeg holdt meg unna legevaken og sentrumskjernen. Mye bråk og mas.

Legevaktstrøket tenkte jeg også. Øvre og Nedre vaskegang. Christian Kroghs gate.

Skrevet

Men Gamlebyen/Vålerenga/Ensjø er områder jeg ville ha sjekket ut. Det er også ustø-genge-avstand fra Asylet og sentrum... Forholdsvis rolig og veldig trivelig...

Men du vil sikkert få hundre forskjellige svar på denne tråden. Si noe mer om hvordan du vil bo!

Skrevet

Stedet jeg hadde sett meg ut var ved akerselven, rett med legevakten ja. Så jeg har droppa det.

En over spurte hvorfor jeg absolutt vil bo sentreumsnært. Grunnen til dette er at jeg for en gangs skyld har lyst å bo i sentrum. I studietiden har jeg alltid bodd et stykke fra sentrum, mens mange venner har bodd i sentrum. Har en rekke ganger da tenkt at det må være herlig å bo så nært alt du skal. Så nå har vi lyst å prøve å bo midt i smørøyet. Så sant vi finner oss noe vi liker som er i ca. 10 min gangavstand til Karl Johan så går vi for det. Men vi har funnet ut at vi bare skal leie. Synes egentlig prisene ikke er særlig høyere midt i sentrum enn et stykke utenfor, og vi slipper jo da mnd.kort på sporveien. Vi skal begge jobbe midt i sentrum. Kjæresten jobber i tillegg MASSE, og da hadde det jo vært greit om vi bodde nær jobben hans slik at han kunne komme hjemom for å spise middag før han dro på jobb igjen hele kvelden. Jeg har nemlig 8-4 jobb.

Vi fant drømmeleiligheten i går, men så var den allerede utleid :( Den var like i nærheten av møllegata. Regner med at det nok blir litt bråk når man bor sentrumsnært pga utesteder etc. Derfor håper vi at vi kan finne et sted som er i en liten stille sidegate el no :)

Det var egentlig derfor jeg startet denne tråden, for å få vite noe om hvor det er masse utesteder/bråk og hva som er mer stillere strøk av byen. Jeg vet jo ikke hvordan noe er i Oslo :)

Skrevet

Jeg valgte å flytte "imdt i smørøyet" da jeg flyttet til Oslo, da jeg aldri tidligere har bodd sentralt. Bodde på Gørnland/Gamlebyen. Og det var veldig oppskrytt, må jeg si. Bråk, eksos, søle æsj-bæsj...

Så etter to år tok jeg og min kjære og pakket snippsekken og flyttet utpå "landet". 10-15 min. med t-banen unna Oslo S, og rett ved marka. Stille, fredelig, rent og pent. Vi går mindre ut på byen enn før, da, for det er litt mer mas å komme seg hjem. Før så hadde vi jo, som AK så pent sa det ustø-gange-avstand hjem fra Asylet. Nå må vi kjøre taxi eller ta nattbuss.

Skrevet
Så nå har vi lyst å prøve å bo midt i smørøyet. Så sant vi finner oss noe vi liker som er i ca. 10 min gangavstand til Karl Johan så går vi for det.

Det er trist at du, og så mange andre, anser Karl Johan for å være midt i sentrum og i smørøyet. Det er i alle fall ikke midt i smørøyet!

Jeg skjønner argumentet ditt om å bo i sentrum og ha alt i gåavstand, men det er jo så mange andre fine steder! Bare se over her!

Vålerenga, Kampen, Fagerborg, Rodeløkka, og ikke minst videre oppover mot Toshov/ Sandaker eller andre veien, mot Ekeberg.

Trikker og busser og t-baner går nesten døgnet rundt, og du kan bo mange steder, og samtidig komme deg kjapt til Karl Johan.

Skrevet

Karl Johan har jammen blitt et kjipt sted, både dag og natt egentlig. Altfor mye folk som går deg ned, fyll og mas i helga og bare kjedebutikker og kjederestauranter, med noen hederlige unntak.

Skrevet

Bor et godt stykke utenfor bykjernen og trives godt med det - så er jeg også fra området. Hvis jeg skulle bodd i "bykjernen" ville jeg valgt Grünerløkka eller Frogner. Synes Majorstuen er oppskrytt og masete, Grønland og Gamlebyen er på vei oppover, men fortsatt et godt stykke igjen til at jeg synes det er trivelige strøk å bo i.

Skrevet

Jeg tør nå påstå at det kan være rimelig masete på Grunerløkka også, jeg da ;)

Oslo er en flott by å bo i, og man trives som regel når man først kommer på plass. Bislett, Sankthanshaugen, Aleksander Kiellands plass, Sagene, Torshov og Vålerenga er mine favoritter. Her er det få utesteder, og fordi områdene ligger utenfor skjenkeringen stenger barene kl ett. Dvs nattero i den grad det går an å få det når man bor nær sentrum. Dessuten har man gangavstand til det meste.

Men uansett hvor man velger å bo i Oslo er det lurt å ikke gå alene hjem nattestid. Jeg gjør det stadig vekk, men vet at jeg utfordrer skjebnen. Man bør holde seg til de opptråkkede løypene, og med det mener jeg de gatene som er opplyst og der mange andre også går hjemover.

Lykke til og velkommen til Tigerstaden!

Skrevet

Det lure med Oslo er at det er mange småsteder som ligger sentralt men har navn man ikke kjenner til. Ensjø er f.eks. billigere enn Vålerenga og Kampen, men det ligger like sentralt (midt mellom de to stedene faktisk ;))

Hvis jeg skulle kjøpt i Oslo nå ville jeg kjøpt i Gamlebyen eller på Grønland.

Skrevet

Vi skal se på noen leiligheter ved nedre grunerløkka og i gamlebyen, så får vi se hvor vi ender :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...