loffen Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Jeg har ikke peiling på sånt..men samme hva jeg gjør på internett, kommer det opp noe sånt som: 'bruker for lang tid til å koble opp til..' osv. Innimellom går det fint, men det tar EVIGHETER. Regner med at jeg er virus-fri, har kjørt anti virus, spyware etc. Har hørt noe om å slette cookies en gang, men aner ikke hva det er.. Eller hvordan man gjør. Det har ikke vært sånn før. Hjelp! *grønn*
loffen Skrevet 28. november 2006 Forfatter #2 Skrevet 28. november 2006 Ingen har svart. Sukk. Har vært unplugged i et par timer, og det kan se ut som om det hjalp litt.. Ja, ja, takk for hjelpen.
Gjest gjesta Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Hvis den er slik nesten hele tiden har du sannsynligvis for lite RAM.
Drua Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 Gå inn på Verktøy- Alternativer for Internett- Generelt Under midlertidige internettfiler trykker du på "slett informasjonskapsler" og "slett filer". Lykke til
loffen Skrevet 28. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2006 Tusen tusen takk!! Måtte inn på IE for å skjønne hva du mente, ikke i FF som jeg pleier å være. Ser ut som om det hjelper.
Gjest Silmarill Skrevet 28. november 2006 #7 Skrevet 28. november 2006 (endret) Jeg tar av og til diskopprydding i tilegg til det tipset du fikk av Drua! (Jeg sletter coocis kun på de sidene jeg ikke er inne på så ofte) Coocis legger seg fordi sidene skal komme opp raskere! Bruker i tilegg å fjerne unødvendigheter fra oppstartsmenyen. Søk msconfig oppstart Starter så maskinen på nytt når alt det er gjort. Endret 28. november 2006 av Silmarill
Gjest DapperBloke Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 For det første: Cookies har ingenting med hastigheten på maskinen din å gjøre. Dette er små tekstfiler som hver for seg tar opp kun en forsvinnende liten del av disken din. De ligger passive i cachen din helt til websiden som har satt dem leser fra dem eller skriver til dem. De brukes som et lager for informasjon mellom deg som bruker og en webside (eksempelvis informasjon forbundet med innlogging og brukerpreferanser). Cookies har heller ingenting med at sider vises raskere. Dette er det alle de andre filene i nettleser-cachen som sørger for. Det eneste du oppnår ved å tømme cachen er å frigjøre diskplass. For det andre: En treg maskin skyldes at den har for mange jobber å gjøre enn det maskinvaren takler. Disse jobbene kalles prosesser, og hver av dem legger beslag på minne (sagt meget forenklet: RAM) og CPU (prosessor). For de aller fleste maskiner, så er det minnet som er problemet. De fleste maskiner klarer faktisk ikke å utnytte prosessorkraften fullt ut. For at du skal kunne kjøre et program på maskinen din, så må det først lastes inn i minnet. Dersom mange programmer er lastet inn i minnet samtidig, så vil maskinen slite. Den vil forsøke å benytte seg av det virtuelle minnet som er til rådighet, men vil etterhvert måtte begynne å terminere enkelte prosesser. Av og til vil operativsystemet rett og slett gå fullstendig i stå. Både spyware, virus og annen malware vil opprette prosesser på en datamaskin, og vil således oppta store mengder ressurser. Mye av disse ressursene vil være knyttet til eksempelvis å sende spam via en innebygd SMTP-server, infisere andre deler av systemet eller andre tilknyttede systemer, sende diverse informasjon ut via åpne porter eller holde bakdører åpne. Kanskje er det en eller annen der ute på den store webben som bruker ressursene på nettopp din maskin til sine egne lugubre aktiviteter. Dersom maskinen din går tregt, så vil jeg anbefale følgende: 1. Sjekk først at maskinen din er fri for ulumskheter. 2. Fjern de programmer fra oppstarten som egentlig ikke trenger å starte opp med Windows. Mange programmer er nemlig så frekke at de settes til å starte opp med Windows ved installering (kalles gjerne hurtigstart eller noe annet svada). Det som skjer er at en liten del av programmet lastes inn i minnet. Dersom mange programmer gjør dette, så er jo resultatet gitt. De programmene som startes med Windows finner du i oppstartsmappen og/eller nederst til høyre på startlinjen. Har du en lang remse med ikoner der, så kan det være en del av forklaringen. Dersom programmet ikke trengs å starte med Windows, så fjern dem fra oppstartsmappen. I enkelte programmer kan du også velge vekk at programmet starter sammen med Windows (se i programmets innstillinger). I enkelte tilfeller må du fjerne noen registeroppføringer. CCleaner gir muligheter for å gjøre dette forholdsvis greit. Antivirusprogrammet ditt bør du imidlertid ikke fjerne fra oppstarten. 3. Rydd opp i registeret ditt. Her finnes det flere verktøy, men CCleaner er kanskje den greieste og sikreste (selv bruker jeg også en som heter RegCleaner, men denne krever littegrann peiling på hva du driver med). Poenget er at gale eller ikke-eksisterende referanser i registeret bør fjernes. På den måten slipper Windows å bruke tid og ressurser på å lete blant en hel masse ubrukelig søppel. Nøkler og verdier som tilhører avinstallerte programmer trenger du jo ikke lenger. 4. Å endre litt på innstillingene i Windows hjelper gjerne: jo mindre dilldall og fjas, jo flere ressurser frigjør du. 5. Dersom ingenting annet hjelper, så oppgrader minnet. Eventuelt kjøp en ny datamaskin (med tilstrekkelige maskinvareressurser).
emondak Skrevet 29. november 2006 #9 Skrevet 29. november 2006 DapperBloke har sagt det aller meste, har bare en liten ting å tilføye. Last ned og installer Ad-Aware SE, det er et snertent lite program, som sammen med CCleaner rydde opp og fjerner det aller meste av groms som vanlig dødlige har på pc'en sin!!
Gjest Silmarill Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Dapperbloke, det du har skrevet skal jeg ta vare på til neste gang min maskin er treg. Lærerikt og nyttig informasjon
loffen Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. januar 2007 Tusen tusen takk DapperBloke for kjempenyttige tips og informasjon!! Nå har jeg ikke oppdaget det du skrev før i dag , da jeg lette opp denne tråden igjen.. Men dette skal jeg ta vare på og gjøre!
aminja Skrevet 15. januar 2007 #12 Skrevet 15. januar 2007 CCleaner gir muligheter for å gjøre dette forholdsvis greit. Tusen, tusen takk for et supert tips! Har hatt problemer i mange måneder, ingen har kunnet hjelpe meg. Tastaturet har vært helt håpløst (kun på nett) så jeg har vært temmelig lei av å rette opp en drøss med "feilskriving". Nå installerte jeg CCleaner etter råd fra deg og PC'n går som en drøm - rask og med et tastatur som endelig fungerer!!! Skriver jeg feil nå, er det min skyld.... ikke tastaturet...
Polly Ester Skrevet 17. januar 2007 #13 Skrevet 17. januar 2007 Jeg henger meg litt på denne tråden her jeg også... Jeg har hatt flere programmer på maskinen for å renske ut både det ene og andre... bare lurer på om jeg har bitt meg selv i halen ved å ha programmer som ikke er kompatible med hverandre... Jeg har TuneUp og CCleaner og Adaware og AVG Antivirus. Er det noen av disse programmene som ikke er noe særlig å ha samtidig? Håper noen har svar på dette. Jeg sliter masse med en maskin som oppfører seg rart uten at jeg får noen melding om virus eller annet tull. Jeg scanner for virus hver morgen (mulig det ikke er nødvendig, men jeg har satt på automatisk oppdatering og scanning hver natt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå