Gjest jeg Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 tingen har seg, jeg og sambo bor sammen, jeg er fattig student, og han tjener mye, ca 200 kr timen. men jeg blir sjalu, for jeg er alltid fattig. og vi deler på alt vi kjøper. men syns det er litt urettferdig siden jeg har mye mindre penger enn han:sur: eller hva sier dere? hvordan takler dere det?
Dizzy Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 Jeg er student, han tjener godt....og han betaler mesteparten av utgiftene våre. Men vi har vært sammen i 7 år, og har et barn sammen.
Gjest Elfrida Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Vi betaler etter evne, for da slipper han å leve etter min økonomi, og jeg slipper å knekke økonomien min helt. Til sammen har vi det ganske greit.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2006 #4 Skrevet 28. november 2006 Her må dere jo bare bli enige om hva dere synes er riktig for dere. For noen er hadde det her føltes riktig at den med høyest inntekt også betalte mest, mens det for andre hadde vært en selvfølge at økonomien til "den rike" skulle lide under det å bli samboer. Dersom man f.eks. har barn sammen synes jeg det er opplagt at man kjøre felles økonomi, mens det for meg hadde føltes naturlig at man i et mindre etablert samboerforhold betalte halvparten hver. Unntaket er jo selvsagt om man f.eks. bor dyrere kun fordi den ene ønsker det, den ene parten insisterer på felles ferier som den andre ikke har råd til etc. Ellers er det jo selvsagt lov å spandere litt på hverandre av og til også!
Drua Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 tingen har seg, jeg og sambo bor sammen, jeg er fattig student, og han tjener mye, ca 200 kr timen. men jeg blir sjalu, for jeg er alltid fattig. og vi deler på alt vi kjøper. men syns det er litt urettferdig siden jeg har mye mindre penger enn han:sur: eller hva sier dere? hvordan takler dere det? ← Det er jo ikke urettferdig at han er ferdig med sin utdannelse/har jobbet seg opp til å tjene såpass som han gjør. Du kommer jo til å bli ferdig på skolen engang du også og tjene mer enn du gjør nå, det er jo ikke urettferdig det heller? Hvis det plager deg veldig og du har mulighet til det kan du jo vurdere å ta deg en ekstrajobb for å spe på litt til felleshusholdningen etc?
Hu i Svingen Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 For meg er det en selvfølge at den som har mest penger betaler mest når man bor sammen, og at man avtaler hva et evt. overskudd skal gå til. Og jeg har vært på begge sider av situasjonen. Naturligvis skal begge bidra, men å betale tilbake penger til den som har vært og handlet mat, eller å sitte og spise nudler mens kjæresten bestiller pizza nytter jo ikke.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 29. november 2006 #7 Skrevet 29. november 2006 Har du tatt det opp med han? Litt rart å nevne det her før du tar det opp med han. Dere må jo nesten bare komme til en enighet dere mellom, er ikke noe fasit svar på dette. Om en absolutt SKAL fordele det likt blir det jo 50/50 som det er nå. Men kanskje dere bør jo dere ta hensyn til at du ikke har så bra økonomi. Han kan bidra litt mer når dere er ute og koser dere, middag/kino osv. siden han har solid økonomi. Men det blir litt feil av deg å forvente det. Syns du skal ta det opp med han og høre hva han syns. Jeg ville følt meg litt kjip om jeg alltid ble spandert på fordi jeg var student, selv om jeg har lite inntekt. Uansett, du kan ikke sitte her og klage på det og forvente at det skjer noe. Om det skal skje noe må du nesten snakke med samboeren din.
Gjest Gjest_kari_* Skrevet 29. november 2006 #8 Skrevet 29. november 2006 Har du tatt det opp med han? Litt rart å nevne det her før du tar det opp med han. Dere må jo nesten bare komme til en enighet dere mellom, er ikke noe fasit svar på dette. Om en absolutt SKAL fordele det likt blir det jo 50/50 som det er nå. Men kanskje dere bør jo dere ta hensyn til at du ikke har så bra økonomi. Han kan bidra litt mer når dere er ute og koser dere, middag/kino osv. siden han har solid økonomi. Men det blir litt feil av deg å forvente det. Syns du skal ta det opp med han og høre hva han syns. Jeg ville følt meg litt kjip om jeg alltid ble spandert på fordi jeg var student, selv om jeg har lite inntekt. Uansett, du kan ikke sitte her og klage på det og forvente at det skjer noe. Om det skal skje noe må du nesten snakke med samboeren din. ← Jeg tror vel ikke hun forventer at det skal skje noe av å sitte her og klage, og det er vel heller ikke klage hun gjør, men å be om råd. Rart hvordan enkelte her inne blir irritert på de som lufter problemene sine, skjønner ikke hva de gjør her jeg da............... Dette er et problem jeg også hadde tidligere. Du må bare forklare det for han, at du ikke klarer å ha samme livsstil som han da du ikke har så mye penger. Så enten må dere senke standarden litt, eller så må han bidra litt mer enn deg. Hjemme hos oss nå så tjener jeg fortsatt mindre selv om jeg jobber fullt. Det er jo ingen hemmelighet at kvinner ofte tjener mindre.... Så derfor deler vi ikke 50/50 på utgifter, men litt etter evne. Slik må det bare bli dersom to mennesker med ulik inntekt skal leve sammen.
Arkana Skrevet 29. november 2006 #9 Skrevet 29. november 2006 Sånn er det hos oss også. Jeg er student og samboeren min er i en godt betalt jobb. Jeg ser ingen grunn til å være sjalu på dette. For det første vil jo jeg også etterhvert komme i jobb, og for det andre kommer jo hans gode lønn også meg til gode. Vi har vært sammen i 7½ år og ønsker å være sammen resten av livet, vi er et team og jeg hadde også syntes det var urettferdig om vi skulle dele 50/50. Hos oss betaler vi etter evne (hvilket så langt vil si at han betaler veldig mye, og jeg betaler nesten ingenting), og dette vil jo jevne seg ut over tid. Så jeg er enig med gjest_kari, enten må dere dele utgiftene etter inntekten (hvis han tjener 70% av samlet inntekt bør han etter min mening også betale 70% av utgiftene) eller så må dere senke standarden til et nivå hvor du ikke blakker deg på dyre fellesutgifter og ikke sitter igjen med noe som helst til deg selv.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 For noen år siden tjente samboeren min mye mer enn jeg gjorde. Vi snakket sammen, og jeg gjorde det klart at enten fikk vi leve slik at jeg hadde mulighet til å bidra til 50% av utgiftene, eller så fikk han betale mer. Vi endte med det siste. Nå har vi vært sammen så lenge at det ikke er noe problem lenger, vi bruker hverandres penger om hverandre. Men det tar tid før man stoler så på hverandre at man tør å overlate noe av det økonomiske ansvaret til partner. Jeg har forresten hørt om samboere som deler utgiftene 50/50, bortsett fra mat, for han spiste mer enn henne, så han måtte betale høyere andel av maten... Det blir litt for dumt, syns jeg.
Gjest Pax Skrevet 29. november 2006 #11 Skrevet 29. november 2006 For meg er det en selvfølge at den som har mest penger betaler mest når man bor sammen, og at man avtaler hva et evt. overskudd skal gå til. Og jeg har vært på begge sider av situasjonen. Naturligvis skal begge bidra, men å betale tilbake penger til den som har vært og handlet mat, eller å sitte og spise nudler mens kjæresten bestiller pizza nytter jo ikke. ← Enig.
Gjest gjesta Skrevet 29. november 2006 #12 Skrevet 29. november 2006 Her betaler den som har penger. Om det blir 90/20 eller 50/50 er det ingen som vet. Du får ta det opp med han å si at du ikke kan bruke så mye penger, og at dere må senke fellesutgiftene. Eller så får han betale mer.
Gjest niomi Skrevet 29. november 2006 #13 Skrevet 29. november 2006 Å skjevfordele utgifter kan være greit. Men husk at mannen i dette forholdet selv har levd på studielån noen år, og jeg mener at han skal kunne nyte å nå tjene egne penger, og tjene bra. Han skal ha mulighet til å bruke penger på det han ikke hadde råd til i studietiden uten å ha dårlig samvittighet overfor samboeren sin, som fortsatt er student. Så å skjevfordele er greit, men ikke til det punkt at de sitter igjen med like mye "lommepenger". Det vil være særs urettferdig.
Gjest Pax Skrevet 29. november 2006 #14 Skrevet 29. november 2006 50/50-fordeling hvor den ene tjener mye mer enn den andre synes jeg egentlig er ego.
Gjest Elfrida Skrevet 29. november 2006 #15 Skrevet 29. november 2006 Jeg har forresten hørt om samboere som deler utgiftene 50/50, bortsett fra mat, for han spiste mer enn henne, så han måtte betale høyere andel av maten... Det blir litt for dumt, syns jeg. ←Jeg har gjort dette, men det var i et kollektiv. En mann kan i mange tilfeller spise myyye mer enn en kvinne, så det kan blir en del penger av det. Vi slapp å ha mat hver for oss, vi lagde mat sammen osv, men fordelte utgiftene etter en fordelingsnøkkel vi hadde blitt enige om. Vi innførte ikke dette før etter vi hadde bodd sammen en stund, og vi syns det fungerte kjempebra, selv mannen som måtte betale mer. Så å skjevfordele er greit, men ikke til det punkt at de sitter igjen med like mye "lommepenger". Det vil være særs urettferdig. ←Det kan bli å trekke det litt langt ja, enig der. Særlig hvis forskjellene er store. Man må finne en ordning begge kan leve med.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2006 #16 Skrevet 29. november 2006 Jeg har gjort dette, men det var i et kollektiv. ← Dette var snakk om et par som bodde sammen. I et kollektiv er det en god løsning, men ikke når et kjærestepar flytter sammen.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2006 #17 Skrevet 29. november 2006 Jeg har forresten hørt om samboere som deler utgiftene 50/50, bortsett fra mat, for han spiste mer enn henne, så han måtte betale høyere andel av maten... Det blir litt for dumt, syns jeg. ← Det er omtrent noe slikt vi har. Jeg har 0 inntekt for øyeblikket, og sannsynligvis blir det slik i et år til. Jeg lever på nudler, ris og bønner, og han spiser pizza. Fungerer fint for begge egentlig. Jeg har lite behov for mat annet enn som drivstoff til kroppen, mens han ser på mat mer som kos. Så alternativet er enten at vi har mer eller mindre delt matbudsjett, eller at han må leve på “flatbrød og sild” eller jeg må blakke meg på mat jeg egentlig ikke har interesse av.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2006 #18 Skrevet 29. november 2006 ts her. det er ikke for å syte, jeg bare lufter litt for å høre hva andre syns. han har hatt en tendens for å gnu det litt inni meg at han tjener mye, og det har jeg sagt klart i fra at jeg liker. men selvfølgelig er jeg glad på hans vegne! det er bare at vi er like gamle, og han har tatt den lette veien, mens jeg har tatt den tunge veien. og det yrket han er i så tjener han veldig bra. vi deler ca 50/50 i utgifter, det går helt greit for meg. bortsett fra at han spiser sikkert dobbelt så mye som meg da! han vil spandere på meg og slikt når jeg har dårlig råd. eller sier, du kan gjerne låne panger av meg, men det må jo betales tilbake, så da er det ikke vits. men jeg liker ikke at han syns synd i meg for at jeg tjener dårlig. og jeg er ikke så alt for glad i bli spandert på, for da får jeg bare dårlig samvittighet. i tillegg får han mye penger hjemmefra, jeg får ingenting.. ble litt syting da
Gjest Sativa Skrevet 29. november 2006 #19 Skrevet 29. november 2006 Synes det er veldig rart og uvant at du spiser billigmat mens han koser seg med det han vil. Her i huset er det jeg som tjener mest, og dermed betaler mest regninger. Men vi har jo en felles konto som vi handler fra, både mat og klær, og vi spiser så klart den samme maten. Synes du kan få deg en jobb jeg, trenger jo ikke jobbe mer enn en dag i uka eller noe før du merker at du har litt mer penger mellom hendene. Jeg studerte i 5 år før jeg ble ferdig, og jobbet hele tiden ved siden av. Masse. Følte stort sett ikke at jeg hadde dårlig råd, selv om jeg i perioder har vært den eneste med inntekt i huset.
Isadora Skrevet 30. november 2006 #20 Skrevet 30. november 2006 Synes ikke man skal dele 50/50 om den ene tjener mye mindre eller er student. Iallefall ikke hvis dette er et lanvarig forhold. Akkurat nå tjener jeg mye mindre enn gemalen... og jeg hadde ikke klart å betalt i regningene og utgiftene 50%. En annen gang kan det være han som tjener mindre - det vet man aldri. Men har man et seriøst forhold så deler man pengene. Det må vel være tulleinnlegg fra den gjesten som påstår at hun spiser nudler og partneren pizza Trodde bare ikke at sånt gikk an jeg.... bedre å slå sammen pengene man har brukt på nudler og pizza og fått et godt og sunt måltid da vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå