Gå til innhold

Ventilasjonsanlegg i private boliger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bygger hus og skal ha ventilasjonsanlegg vistnok med roterende gjenvinner. Uttak/tilførsel blir vel soverom, bad, vaskerom og stue. Flere her som har det/holder på med det? Hva slags merke har dere valgt? Hva kom anlegget på i pris? Er veldig redd for at det skal bli "susing" (støy) i huset. Merker dere noe til det?

Kom igjen da, logg deg inn og hjelp meg.

;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hus, og skal innstallere balansert ventilasjon med varmegjenvinning.

Pris ca. 30.000. Vi skal ha anlegg som heter Enervent.

Uttak: alle våtrom+kjøkkentak (kjøkkenventilator går for seg selv). Tiluft: soverom og de mest brukte oppholsrom (f.eks. stue og kontor).

Faren til sambo har et slikt anlegg (av eldre modell, ca. 12 år), og det hører man ingen susing fra.

Susing oppstår når luft må passere fort i trange åpninger, og det vil nok ikke bli noe problem siden dere vil ha et moderne anlegg (mye luft gjennom store rør). Pluss at anleggene innstalleres med lydfeller slik at ikke lyd skal gå fra dtue til soverom f.eks.

Lykke til! :)

Skrevet

Vi monterte ventilasjonsanlegg da vi bygde for 9 år siden. Flexit tror jeg det heter. Susinga blir vi kun oppmerksom på når vi slår av anlegget... Da "hører" vi at det blir stille.

Skrevet

Takk for svar.

Lydfeller ja. Det er noe som vi må forsikre oss om er med i anlegget. Det har jeg ikke tenkt på. Hva med lukt, feks fra bad til soverom? Kan man merke det?

Flexit har jeg hørt om. Enervent har jeg ikke hørt om. Innbiller meg at feks Beam er veldig dyrt i forhold til andre merker. Er det stor forskjell i kvalitet på dyre/billige merker, og har noen av merkene dårlig/godt rykte?

Skrevet

Ventilasjonsanlegget frakter ikke lukt fra et rom til et annet.

Hvilket merke som er best har jeg ikke peiling på. Vet ikke hvordan det er med de andre merkene, men Flexit har en abonnementsordning på filtrere, sånn at man automatisk får sommer- eller vinterfilter i posten. Veldig greit, så slipper man å huske på det selv :) .

Skrevet
Takk for svar.

Lydfeller ja. Det er noe som vi må forsikre oss om er med i anlegget. Det har jeg ikke tenkt på. Hva med lukt, feks fra bad til soverom? Kan man merke det?

Du har ikke tilluft på badet, kun avtrekk. Det betyr at luftstrømmen vil komme utenfra badet, gjennom badet, og opp i ventilen. Derved ingen lukt.

--

Tiger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...