Lorelai80 Skrevet 28. november 2006 #1 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg sitter her med en oppgave jeg ikke skjønner helt. Jeg har fått oppgitt indirekte og direkte variable kostnader. Har tall fra budsjettet, fokalkylen, beholdningsvurderingen fra utgangen av sist periode og normalkostregnskapet for denne perioden. Hvilke tall skal jeg egentlig bruke for å finne fram til beholdningsendringen for denne perioden? Jeg tror at formelen skal være: IB+Tilgang-Forbruk= UB Håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupsi79 Skrevet 29. november 2006 #2 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg sitter her med en oppgave jeg ikke skjønner helt. Jeg har fått oppgitt indirekte og direkte variable kostnader. Har tall fra budsjettet, fokalkylen, beholdningsvurderingen fra utgangen av sist periode og normalkostregnskapet for denne perioden. Hvilke tall skal jeg egentlig bruke for å finne fram til beholdningsendringen for denne perioden? Jeg tror at formelen skal være: IB+Tilgang-Forbruk= UB Håper noen kan hjelpe meg ← Det skal stemme det. IB + kjøp - forbruk = UB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorelai80 Skrevet 29. november 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 29. november 2006 Problemet er at jeg finner ikke ut hvilke tall jeg skal bruke i denne formelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*melis* Skrevet 29. november 2006 #4 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg sitter her med en oppgave jeg ikke skjønner helt. Jeg har fått oppgitt indirekte og direkte variable kostnader. Har tall fra budsjettet, fokalkylen, beholdningsvurderingen fra utgangen av sist periode og normalkostregnskapet for denne perioden. Hvilke tall skal jeg egentlig bruke for å finne fram til beholdningsendringen for denne perioden? Jeg tror at formelen skal være: IB+Tilgang-Forbruk= UB Håper noen kan hjelpe meg ← Hva er et normalkostregnskap? Indirekte og direkte variable kostnader er vel den totale varekostnaden det året (tilgang). Men har du ingen balanse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest joje Skrevet 1. desember 2006 #5 Del Skrevet 1. desember 2006 (endret) Et normalkostregnskap er et regnskap over de kostnadene bedriften har ved normal produksjon. For å regne ut beholdningsendringen trenger du å vite tre av disse faktorene: IB, UB, I gangsatt og ferdigprodusert for perioden. Noen av disse tallene kan stå "gjemt" i teksten. FP kan f.eks være normal produksjon. Det kan lønne seg å sette opp Varer i arbeid som en t- konto, hvor du har IB og IGS på debet- siden og UB og FP på kredit- siden. Summen på de to sidene skal balansere. Hvis du f.eks har en IB på 100, en UB på 50 og en FP på 2500, så må IGS være 2450. Den samme metoden kan også settes opp som et regnestykke. Skal man finne UB, tar man Produsert i perioden - solgt i perioden + IB ved periodens start. Det kan jo hende det finnes andre metoder å gjøre dette på, men slik har jeg lært det. Endret 1. desember 2006 av joje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorelai80 Skrevet 2. desember 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 2. desember 2006 Da skal jeg bare bruke de direkte kostnadene ikke sant? Spør kanskje litt, men akkurat nå føler jeg meg litt lost i forhold til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*melis* Skrevet 4. desember 2006 #7 Del Skrevet 4. desember 2006 Dersom det er tilvirkningsvarer det er snakk om skal du vel ta med både direkte og indirekte. Er det ferdigvarer er det bare de direkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 4. desember 2006 #8 Del Skrevet 4. desember 2006 Dersom det er tilvirkningsvarer det er snakk om skal du vel ta med både direkte og indirekte. Er det ferdigvarer er det bare de direkte. ← Det spørs vel om tallene skal brukes i årsregnskap eller driftsregnskap? I årsregnskap skal det være full tilvirkningskost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorelai80 Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 7. desember 2006 Dette er driftregnskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå