Gå til innhold

Kan jeg sende han på skolen igjen i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 6 åring har vært syk siden natt til lørdag, da fikk han feber.

Lørdag var han i full fart, men på ettermiddagen kom feberen igjen. Han har hatt 39 i feber til i går da hadde han 38,5. I dag er han ferberfri.

Jeg tok han med til legen i dag fordi han har vonde ører og vond hals.

Mandlene hans var store, det ble tatt prøve av halsen og crp prøve, men det var ikke utslag på noe.

Han var rød i ørene så legen mente det var en begynnende ørebetennlse på begge ørene som skal behandles med nesespray. Hvis det utvikler seg og han får veldig vond skal han få pencilin, det håper jeg han slipper.

Han har nå vært hjemme fra skolen i går og i dag, han virker helt frisk. Maser omtrent hull i hodet på mammaen sin ;)

Legen mente han kunne gå på skolen i morgen for det spiller ingen rolle om han er ute eller inne, får han ørebetennelse så får han det uansett.

Men jeg er så usikker, hen virker frisk og pigg, men alikevel.........

Han er veldig masete så det hadde vært godt å få han på skolen igjen, men jeg er redd han skal bli sykere, selv om legen sier han ikke blir det.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen virker frisk, legen sier han kan gå på skolen og at det ikke påvirker om han får ørebetennelse - jeg ser ikke helt problemet med å sende ham av gårde.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Send ham på skolen. Legen har helt rett.

Skrevet

Jeg får vel sende han på skolen da....

Tenkte han kanskje kunne være hjemme en dag ekstra for "sikkerhetsskyld" men jeg skjønner jo det at det ikke er noen vits.

Jeg har vært borte i kveld så far har vært hjemme, han fortalte at ungen har klaget mye på ørene sine i kveld så det spørs om det ikke utvikler seg til ørebetennelse.

Hvis det gjør det skulle jeg bare ringe legen så får han pencilin, men jeg håper det går over uten at han trenger det.

Skrevet

Kok opp vann, avkjøl godt og ha oppi salt (ikke så alt for mye). Bruk ei sånn medisinsprøyte til å fylle saltvannet i nesen. Gjør dette _ofte_. Hjelper minst like godt som nesespray. Men dere kan også bruke nesespray i tillegg til saltvann, det gir god effekt.

Hev hodeenden på senga og sørg for å ha rikelig smertestillende i hus. Ørebetennelse er _vondt_!

Skrevet
Jeg får vel sende han på skolen da....

Tenkte han kanskje kunne være hjemme en dag ekstra for "sikkerhetsskyld" men jeg skjønner jo det at det ikke er noen vits.

Jeg har vært borte i kveld så far har vært hjemme, han fortalte at ungen har klaget mye på ørene sine i kveld så det spørs om det ikke utvikler seg til ørebetennelse.

Hvis det gjør det skulle jeg bare ringe legen så får han pencilin, men jeg håper det går over uten at han trenger det.

Man får ikke pencelin for ørebetennelse lenger

Skrevet

Hos barn går ørebetennelse over av seg selv i ca 80% av tilfellene. Hvis det ikke gjør det, får man antibiotika.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Selvfølgelig er det greit å sende ham på skolen. Lyst på en dag hjemme med "sykt barn"?

Skrevet
Selvfølgelig er det greit å sende ham på skolen. Lyst på en dag hjemme med "sykt barn"?

Jeg er sykmeldt så for meg spiller det ingen rolle om han er hjemme eller ikke, er ikke alle som er ute etter å utnytte systemet, vet du.

Skrevet

Min sønn pleier å få pencilin fordi han er et såkalt "ørebarn". Han har nesten ikke hatt ørebetennele siden han fjernet polypper og fikk snittet opp trommehinnene. Har fått beskjed av øre-nese-hals legen at han skal ha pencilin ved påvist ørebetennelse.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg er sykmeldt så for meg spiller det ingen rolle om han er hjemme eller ikke, er ikke alle som er ute etter å utnytte systemet, vet du.

Innrømmer at den var over streken. Beklager.

Spørsmålsstillingen: "Det er ingen ting som tyder på at han må være hjemme, men jeg synes han bør være hjemme likevel?", fikk meg litt på hugget. Det er jo bra for å ham å få med seg undervisning og ha vanlig hverdag når han nå er så godt som frisk igjen. Jeg tror at det ikke er lurt å "sykeliggjøre" barn mer enn nødvendig, men jeg skjønner jo at du blir ekstra beskyttende hvis han har vært mye syk.

Skrevet
Innrømmer at den var over streken. Beklager.

Spørsmålsstillingen: "Det er ingen ting som tyder på at han må være hjemme, men jeg synes han bør være hjemme likevel?", fikk meg litt på hugget. Det er jo bra for å ham å få med seg undervisning og ha vanlig hverdag når han nå er så godt som frisk igjen. Jeg tror at det ikke er lurt å "sykeliggjøre" barn mer enn nødvendig, men jeg skjønner jo at du blir ekstra beskyttende hvis han har vært mye syk.

Grunnen til at jeg vurderte å holde han hjemme en dag ekstra var pga at han hadde vondt i halsen og at ørene var røde, noe som tydet på at det var en begynnelse på ørebetennelse, men nå har han fått salt vann og nesespray så han er bedre.

Jeg sendte han på skolen, men halsen ble værre for når han kom hjem klarte han nesten ikke å snakke. Han er litt bedre i dag, ørene har jeg ikke hørt noe mer klaging over så det gjorde nok ingenting at han gikk på skolen.

Men jeg er litt redd for å sende de i veien for tidlig, er redd de skal bli sykere av det :sjenert:

Skrevet
Min sønn pleier å få pencilin fordi han er et såkalt "ørebarn". Han har nesten ikke hatt ørebetennele siden han fjernet polypper og fikk snittet opp trommehinnene. Har fått beskjed av øre-nese-hals legen at han skal ha pencilin ved påvist ørebetennelse.

Hei

høres nesten litt rart ut, men du sier jo at det ble tatt cpr så da krever de vel det først, legene skal egentlig ikke skrive ut pencilin uten at det er påvist bakterieinfeksjon ellers har det ingen effekt, det fører bare til resistens på bakteriene, det er nok derfor legen er så restriktiv

hilsen

Skrevet

Hei

joda, vis den er baktieriell, det er to typer virus infeksjon eller bakteriell derfor tar di cpr for og finne ut vilken det er, du har helt rett i at det er blitt strengere da på grunn av resitens på bakteriene

hilsen

Skrevet

om de ikke har feber og har bra allmenntilstand er det da ingen grunn til å holde ungene hjemme?!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...