Gå til innhold

Hva menes med butikk konsept?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jobber med en oppgave...

Et butikkonsept er en plan/ide som går igjen gjennom alle aspekter innenfor en butikk. Alt fra mål, brukergruppe (target group), hva som selges, grafisk fremstilling (logo, reklame, butikkvinduer ++), interiør (hyller/belysning/farger/layout/planløsning) og lokalisering vil påvirke hverandre og skal stå til hverandre for at et konsept skal virke. Dette ser man spesielt i klesbutikker, ulike virkemidler selger ulike ting til ulike brukergrupper (feks. Carlings tiltrekker seg sjelden fine fruer over 50 ;)).

Skrevet

Tusen hjertelig takk! :) Nå fikk jeg tankene i sving!

Hm..., jeg skal velge en butikkjede der jeg skal beskrive dette..., er litt usikker på hva jeg skal velge.

Noen forslag?

Skrevet

Da ville jeg valgt noen som har et tydelig konsept, f.ex Body Shop.

Skrevet

Det må forresten være en klesforretning...! Glemte å si det! :sjenert:;)

Skrevet

Noa Noa? Stress? Kamikaze? Også ganske klare konsept.

Skrevet

Ville valgt meg Bennetton tror jeg. De har gjort en del spennende konsept-trekk gjennom tidene og markert seg ganske tydelig. Har du ikke historikken er jo HM aktuell. En del av konseptet er forresten også befolkningsmengde for etablering - du finner ikke HM i småbyene f.eks.

Skrevet
Ville valgt meg Bennetton tror jeg. De har gjort en del spennende konsept-trekk gjennom tidene og markert seg ganske tydelig. Har du ikke historikken er jo HM aktuell. En del av konseptet er forresten også befolkningsmengde for etablering - du finner ikke HM i småbyene f.eks.

Vet du mye om Benetton?, vet at de fylte 40 år nå. De har jo en pen side, men jeg er elendig i engelsk...!

Legger de ikke mest vekt på farger til alle og enhver?..., der oppstarteren av bedriften var fattig, òg derfor vill de legge vekt på klær for billig peng?

Skrevet

Jeg tror jeg skriver om BIK BOK, siden jeg handler mest der, òg vet litt mer om butikkonseptet deres.

Skrevet

De heter "united colors of Benetton", og har hatt etiske, kulturelle og sosiale tema på dagsorden siden "gamle dager". Dette gjenspeiler seg i klærne, selv om de nå har mer vanlige klær også, i reklamekampanjer (alltid med gule, hvite, brune etc). De har hatt en del holdnings-kampanjer - boards med aids-syke mv. eksempel De er opptatte av å skape seg image som et selskap med etisk, kulturell og sosial bevissthet.

Men om du skal beskrive selve butikk-konseptet, er det kanskje ikke så interessant med forretningskonsept. Jeg syns bare Benettons tilnæring til markedet er spennende (selv om mange av klærne deres ikke er det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...