Gjest Gjesta Skrevet 28. november 2006 #1 Skrevet 28. november 2006 Hvordan blir man kvitt disse små irriterende fluene? Jeg har søkt litt på forumet, men det virker ikke som om noen har prøvd ut de forskjellige tingene. Ha du blitt kvitt blomsterfluer? Fortell meg hvordan!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. november 2006 #2 Skrevet 28. november 2006 Først, identifiser hvor de bor. F.eks i fruktfatet. Vent til de har slått seg til ro igjen (da flyr de ikke så mye rundt). Så finner du fram støvsugeren, tar av munnstykket og holder slangen rett over der du vet de er. Så forstyrrer du dem så de flyr opp. Støvsug dem. Da har du tatt de fleste voksne. Så hiver du alt du har av frukt, skrubber fruktfat, brødboks og alle steder hvor de befinner seg med salmiakkvann, og vanner alle blomstene med svakt salmiakkvann. Vask vinduskarmer og kjøkkenbenk grundig. Da bør du være kvitt dem.
Gjest Gjesta Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Jeg er ganske sikker på at de bor i den ene planta mi. Hvor sterk skal salmiakkblandingen være?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 En dæsj i en bøtte vann. Omtrent som hvis du skullle vasket noe annet, ikke mattet ned maling. Husk at du skal klare å være i rommet med bøtta også
Millepille Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Dersom fluene kommer fra blomsterplantene kan du stikke ei fyrstikk i blomster-jorda med svovelen opp. Dette tar knekken på småfluene. Ofte kommer det småfluer dersom det er overflødig vann i potteskjuleren. Dette har hjulpet meg mange ganger.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Dersom fluene kommer fra blomsterplantene kan du stikke ei fyrstikk i blomster-jorda med svovelen opp. Dette tar knekken på småfluene. Ofte kommer det småfluer dersom det er overflødig vann i potteskjuleren. Dette har hjulpet meg mange ganger. ← Det funka den gangen det faktisk var svovel i fyrstikkene, det har det ikke vært på mange år.
iss Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Blomsterflurer er grunn til at jeg ikke kjøper blomster på plantasjen lenger....
Gjest Silmarill Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Hvis det er plantefluer så skal du sette 2-3 fyrstikker i jorda på potteplanten din med svovelen opp.Da blir de helt borte
Gjest Gjesta Skrevet 1. desember 2006 #9 Skrevet 1. desember 2006 men hvor får man tak i fyrstikker med svovel? :klø:
Mona32 Skrevet 2. desember 2006 #10 Skrevet 2. desember 2006 Har samme problem! Holder på å tilte!!! Har vanna med salmiakk, puttet fyrstikker opp ned og prøvd å tørke dem ut! Og de KOSER seg fortsatt STORT!!! Sa til plantene mine i dag at de skulle få en siste sjanse, og blir det ikke bedre, så går de i søpla!!!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. desember 2006 #11 Skrevet 3. desember 2006 men hvor får man tak i fyrstikker med svovel? :klø: ← Det får du ikke. Det er forbudt blitt, siden det er litt usunt. For å bli kvitt dritten (fluene altså), så må du være grundig. Tørk plantene godt ut hvis du kan, (ikke tørk helt ut de som skal ha mye vann!) vask alle potteskjulere i salmiakkvann, vask vinduskarm og vindu, kast all frukt, vask fruktfat, alt av organisk materiale bør hives eller vaskes med salmiakk, inkl. brødboksen. Til slutt tar du en bøtte med salmiakkvann og dypper plantene i. La dem renne godt av før du setter dem i potteskjuleren, og pass på at de ikke blir stående i trekk. Bør ta knekken på det meste. Men du må gjøre alt samtidig, ellers bare flytter fluene rundt.
Angelheart Skrevet 4. desember 2006 #12 Skrevet 4. desember 2006 Han "blomstermannen" på Frokost-TV (Tor Småland?) hadde følgende oppskrift: Tørk ut toppen av blomsterjorden (altså slik at kun det øverste laget tørker inn, ikke hele jorden. Skrap så av dette øverste laget og dryss chili-pulver på toppen av den jorden som blir igjen. Han sa også at dette ikke egentlig er fluer, men heter hær-mygg og formerer seg i det øverste laget av jorden, så det er ikke nødvendig å vaske hele jorden. Jeg fikk slike "fluer" inn med noen Amaryllis jeg fikk nå før jul og de har blitt helt borte ved hjelp av chillien.
Gjest Sabia Skrevet 5. desember 2006 #13 Skrevet 5. desember 2006 Kanskje det samme funker for blomsterfluer som for bananfluer? Nemlig 50/50 med zalo og eddik i et eggeglass e.l. Fluene drukner og dør. Eddiken tiltrekker fluene og zaloen gjør at overflatespenningen forsvinner slik at fluene detter under vann og drukner. Funker som heia på alt av småfluer i mitt hus!!
Gjest Gjest-flua Skrevet 12. oktober 2008 #14 Skrevet 12. oktober 2008 Vi har nettopp plantet om en stueplante. Kjøpte ny jord til formålet, og nå har vi plutselig fått blomsterfluer som svirrer rundt her i leiligheten. ufattelig irriterende.¨Må jo ha kommet med jorda som vi kjøpte på Plantasjen. Er det noen som har noen gode råd for å bli kvitt disse fluene?
Gjest blomster-flue-fanger Skrevet 28. oktober 2008 #15 Skrevet 28. oktober 2008 jeg har prøvd med grønnsåpe-vann, det ble blomsten kjempe glad for! men fluene er der fortsatt, har også prøvd med salmiakk-vann, men fortsatt ingen virkning. Nå prøver jeg med hvitløks fedd stukket ned i jorda. Fluene er der jo fordi det er larver i jorda, og fordi de fungere som "ryddere" for blomst og jord, de har sin jobb og er ikke farlig. kun irriterende. og så lenge blomsten har det godt, så er de ikke skadelige. Muligens må man sette blomsten(e) på et kaldt og mørkt sted etter en omgang med såpe og salmiakk-fryse de vekk på et vis.
Gjest blomster-flue-fanger Skrevet 28. oktober 2008 #16 Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Hærmygg (sørgemygg) Hærmygg (Sciaridae) er en familie av mygg som består av ca. 200 norske arter. Noen få av artene kan man av og til finne i stuer og andre rom. Larvene til de aller fleste av disse artene utvikler seg i jorda til potteplanter, og de kan skade plantene. De voksne fluene kan være til sjenanse for mennesker, men gjør ellers liten skade. fra folkehelseinstituttet sitat forkortet mrs_bond, mod Endret 28. oktober 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest_sitron_* Skrevet 28. oktober 2008 #17 Skrevet 28. oktober 2008 Hvordan blir man kvitt disse små irriterende fluene? Jeg har søkt litt på forumet, men det virker ikke som om noen har prøvd ut de forskjellige tingene. Ha du blitt kvitt blomsterfluer? Fortell meg hvordan! Veldig enkelt og garanterer at det hjelper (og det dreper ikke planteen): strø på chilipulver (f.eks. piri piri) på jorden i de pottene der de små fluene holder til. det bidrar til at fluene ikke darr tilbake til pottene for å legge egg, og dør til slutt ut. dette tipset så jeg på svensk tv i et planteprogram engang, og det funker som fjell :-) :-) :-)
Gjest blomster-flue-fanger Skrevet 28. oktober 2008 #18 Skrevet 28. oktober 2008 og så funke det å STØVSUGE de! tadaa!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå