Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en gjestebok ifm min hjemmeside (se http://www.gardkarlsen.com/guestbook1/ )og det er utrolig kjekt å få tilbakemelding av folk fra hele verden. Problemet er bare at det kommer inn ca 20 spam postinger om dagen og det er noe styr og slette dette hver dag. Er det noen som har gode forslag til hvordan man kan hindre at man blir spammet på denne måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bli så ufattelig irritert og sinna på alle som skal ødelegge e-post og Internett! :frustrert:

Greien med disse bootene, er at de ønsker at egne, lugubre sider skal komme høyt på rankingen til søkemotorene, derfor legger de igjen adressen i tusenvis av gjestebøker, forum og blogger for så å bli rangert høyere på søkemotorene. Noe dritt.

Det lureste du kan gjøre er å kreve en form for innlogging. Om det virker styrete med egen bruker for hver person som skriver (blir jo gjerne litt mindre innlegg da...) kan du jukse vet f.eks å ha en boks der de må tja, skrive inn navnet ditt baklengs eller ha et bilde med noen bokstaver de skal fylle inn i et felt. Uten at dette feltet er fylt ut, lagret du ikke posten. På denne måten er det akkurat avansert nok til at de fleste booter ikke klarer å poste, men samtidig brukervennlig nok til at folk (forhåpentligvis) fortsatt gidder å poste.

Skrevet

Dersom du er i stand til å endre koden i gjesteboka, så kan ein captcha (som nemnd av Scheherazade) av eitt eller anna slag vera ein idé. I tillegg kan det vera ein fordel å byta ut namna på dei ulike felta med noko mindre opplagt - i staden for t.d. "email" så kan du bruka "avsendar" osv.

Det kan kanskje òg vera ein fordel å leggja gjesteboka i ein annan katalog, med eit mindre opplagt namn for slika spambotar. "Vitjande" i staden for "guestbook1" til dømes. Enkelte har opplevd at slikt hjelper (men kanskje berre for ei stund?)

Ferdige gjestebokscript med spamfilter har eg ikkje sett - leita forgjeves sjølv for ei tid tilbake - men enkelte har funne ut at å bruka bloggprogram fungerer utmerka, sidan det finst fleire typar fungerande spamfilter for desse. Skjønt, det er kanskje litt overkill å innstallere slikt kun for å bruka som gjestebok...?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Det har funket utrolig bra med en oppgradrering av gjesteboken samt innføring av human verification. Jeg har ikke hatt noe spam etter at jeg gjorde dette :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...