brumma* Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Jeg fant ut at det var greit å inspisere juleduken litt i forkant i år, og da oppdaget jeg dessverre 2-3 stearinflekker. Ikke sånne som jeg ser for meg at vil gå bort etter er runde i fryseren, de har liksom trukket inn i selve stoffet. Duken kan bare vaskes på 30 grader, så det er vel ikke stort som "smelter bort" i vask heller. Noen tips, eller er alt håp ute? Den er jo så fin...
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Legg tørkepapir eller en tykk serviett over og bruk strykejernet.
Spirito Skrevet 28. november 2006 #3 Skrevet 28. november 2006 Hva slags materialer er det i duken? Er det bomull eller lin er den nok undermerket, begge disse bør kunne vaskes på 60 grader. Er det kunstfiber er det kanskje ikke så farlig å ta sjansen på en hard vask?
brumma* Skrevet 28. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2006 Tusen takk for tips, begge to! Jeg prøver meg på stryketipset først, og går ikke flekkene bort slenger jeg den i vaskemaskinen på 60 grader. Den er av bomull nemlig, så burde vel kanskje gå greit. Den er jo uansett kjempestygg med stearinflekkene på, så det er verdt å ta sjansen.
lillesky Skrevet 28. november 2006 #5 Skrevet 28. november 2006 Jeg brukte matpakkepapir, strøk over (husk å flytte på papiret, ellers stryker du stadig sterainet inn) med strykejern.
Spirito Skrevet 28. november 2006 #6 Skrevet 28. november 2006 Er den av bomull, tåler den kanskje 90 grader også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå