Gå til innhold

digitalcamera

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Er på jakt etter et helt greit og "billig" kamera. Men de som er selgerne på div butikker sier så mye forskjellig om de samme kameraene og merkene at man blir jo så rådvill...

I prisklassen 1000-1500kr sto det mellom et hp kamera eller et fra olympus. Noen sier at man bør styre unna olympus, men andre sier at hp er så ferske på kamera markede at det er mye feil og lite brukervennlig.

Noen som har erfaring med kamera fra hp??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å kikke på akam.no, et forum for fotoentusiaster. Der er kameraanbefalinger i henhold til pris, og oftest noen som har prøvd de ulike kameraene.

Selv ville jeg heller valgt Olympus eller Canon enn HP, de kjente merkene har vært i gamet en stund, og har ofte bedre løsninger.

Gjest *Just-Me*
Skrevet
Jeg vil ikke anbefale HP. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for Canon Ixus 60. http://www.siba.no/product/product.aspx?Identifier=NO24990

Det er jo det dobbelte av prisen pluss at an skal ha minnekort med å bæreveske osv, blir for en høy pris....

kommer jo ann på hvem som skal bruke kameraet og hva det skal brukes til i forhold til hvilken kvalitet man velger....

Vet om en god del som har brukt hp kamera i jobb sammenheng og synes disse var ,ye bedre enn olympus sine.... derfor jeg ble så rådvill nå.

Skrevet

Personlig ville jeg ha styrt langt unna HP. Jobben kjøpte et og det er få bilder som blir ordentlige uten en tur i Photoshop først. Enten over eller undereksponerer kameraet, noen bilder får et helt sykt blåstikk, andre blir helt gule. Det lureste er nok å holde seg til relativt kjente kameraprodusenter som har høvelig god peiling på linser og kameraoptik.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Det er jo det dobbelte av prisen pluss at an skal ha minnekort med å bæreveske osv, blir for en høy pris....

kommer jo ann på hvem som skal bruke kameraet og hva det skal brukes til i forhold til hvilken kvalitet man velger....

Vet om en god del som har brukt hp kamera i jobb sammenheng og synes disse var ,ye bedre enn olympus sine.... derfor jeg ble så rådvill nå.

Du har sikkert ikke imot at jeg synser litt..

Tror Ixusene er noe overpriset, de er sikkert gode, men Canon vet meget godt hva de skal ta for dem. HP vil jeg tro er litt for el-kjipo til å være en brukende kandidat.. samme med Kodak.

Forslag:

En elleranna Fujifilm kamera

Canon PowerShotene er ikke så gærne i pris, og det er fortsatt Canon..

Hva med ett Nikon ? Nikon Coolpix.. de billigste har bare 3x zoom, men det spørs jo akkurat hva du skal bruke det til.. ?

Olympus; stiller meg som andre her undrende til hvorfor Olympus ikke skulle være bra, har hørt menysystemet deres kan være rotete, men det går jo å prøve ut i buttikken..

Dog, liker ikke at de må bruke så spesielle minnekort som xD-picture card. Det er kun Olympus (og Fujifilm) som bruker dem, og de er endel dyrere enn konkurrerende typer (f.eks Secure Digital/MultiMedia Card)

Gjest *Just-Me*
Skrevet

takker for svar. tror jeg vil styre unna hp da... blir vel olympus eller canon. Men som sagt det at olympus har xd kort er kansje en ulempe. har minnekort fra før fra et tidligere kamera. Mener det bør gå ann å bruke til et nytt kamera. men da må jeg velge canon for å få det minnekortet til å passe. Men da sparer jeg jo de lappene på å kjøpe nytt minnekort.

Gjest Maxagaze
Skrevet
takker for svar. tror jeg vil styre unna hp da... blir vel olympus eller canon. Men som sagt det at olympus har xd kort er kansje en ulempe. har minnekort fra før fra et tidligere kamera. Mener det bør gå ann å bruke til et nytt kamera. men da må jeg velge canon for å få det minnekortet til å passe. Men da sparer jeg jo de lappene på å kjøpe nytt minnekort.

Du har Secure Digital fra før ? Ville gått for Canon da, ja. Ant MB.. ?

Det er en del info om slike kort her, de ser ikke ut til å ha XD som storfavoritt.. :)

http://www.minneskort.net/

Gjest *Just-Me*
Skrevet
Du har Secure Digital fra før ? Ville gått for Canon da, ja. Ant MB.. ?

Det er en del info om slike kort her, de ser ikke ut til å ha XD som storfavoritt.. :)

http://www.minneskort.net/

Takk takk for hjelp og svar!!

Er ikke helt sikker. kan kansje være et for gammelt minnekort i den gamle kameraet. det er vel 3-4 år gammelt. Men er det veldig ulempe med xd kort da?? bør man unngå det? tenker på i forhold til programmvare og fotoskriver osv...

Skal ikke haste med å kjøpe kamera nå i dag akkurat. men var nå en ide og få det ordnet før jul....

Gjest Maxagaze
Skrevet
Takk takk for hjelp og svar!!

Er ikke helt sikker. kan kansje være et for gammelt minnekort i den gamle kameraet. det er vel 3-4 år gammelt. Men er det veldig ulempe med xd kort da?? bør man unngå det? tenker på i forhold til programmvare og fotoskriver osv...

Skal ikke haste med å kjøpe kamera nå i dag akkurat. men var nå en ide og få det ordnet før jul....

Tror ikke det er så mye muffens med xD, men det er flere produsenter som støtter Secure Digital ser det ut til, det blir ikke brukt bare til fotobruk heller. Er vanlig på PDAer f.eks. Secure Digital er en mer åpen standard enn f.eks Xd og Memory Stick, da blir det lettere for ulike produsenter å lage minnekort = lavere priser. Dessuten øker sjansen for at produktene fins lenger på markedet = lettere å få tak i deler.

Skjønner ikke helt vitsen med å "få tak i kamera før jul", hvis det ikke er en gave da ? Er ikke så lurt å bare ta bilder ved "festlige høytideligheter", og jul er det hvert eneste år..

Lurer du på om minnekortet ditt passer i det nye kameraet, mail en nettbutikk som selger det, de bør ha peiling.

Gjest *Just-Me*
Skrevet
Skjønner ikke helt vitsen med å "få tak i kamera før jul", hvis det ikke er en gave da ? Er ikke så lurt å bare ta bilder ved "festlige høytideligheter", og jul er det hvert eneste år..

JO du skjønner det at babyen kommer jo ut til nyttår, og det kan jo skje før tiden også, så derfor vil jeg ha lamera klart til før jul slik at vi ikke går glipp av noen øyeblikk vi vil ha på bilder!!

Gjest Maxagaze
Skrevet
JO du skjønner det at babyen kommer jo ut til nyttår, og det kan jo skje før tiden også, så derfor vil jeg ha lamera klart til før jul slik at vi ikke går glipp av noen øyeblikk vi vil ha på bilder!!

*kremt*

Ok, da er stoda litt annerledes, ja. Go Canon ! ;)

Gjest Maxagaze
Skrevet
*kremt*

Ok, da er stoda litt annerledes, ja. Go Canon !  ;)

Hmm, se der var brillene mine også.. ser så dårlig uten dem.. :ler:

Gjest *Just-Me*
Skrevet
Hmm, se der var brillene mine også.. ser så dårlig uten dem..  :ler:

:ler: ja sånn kan det gå!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...