Smusse Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Jeg begynte i ny jobb i midten av oktober og nå lurer jeg på hvordan det blir for meg når det gjelder ferie til neste år. Siden jeg har jobbet så kort vil jo feriepengene mine neste år være nesten ingenting. Skjønner at hvis jeg ikke tar ut de alle de 5 ukene vil jeg få utbetalt lønn i tillegg til feriepengene for de dagene jeg ikke bruker. Men jeg må jo ha ferie! Ellers må jeg jobbe i nesten 2 år før jeg kan ta ut ordentlig ferie... og det er lenge Når kommer den der "loven" om at hvis feriepengene er mindre enn månedslønnen skal du få månedslønn i stedet, inn? (sier "loven" for jeg vet ikke om det er en lov) Har både huslån og billån så jeg kan ikke overleve på kun noen tusenlapper i feriepenger en hel måned, men 2-3 uker ferie må jeg jo ha
Fakse Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Begynte du i ny jobb, eller begynte du i din første jobb? Om du begynte i ny jobb får du enten feriepengene fra gamlejobben nå og bør sette dem til side, eller så får du dem utbetalt neste sommer. Det står på lønsslippen din hvor mye du har i feriepengegrunnlag i år, så da kan du regne ut hva du vil få utbetalt til neste år. Om du vil ha ferie lengre enn det du har opptjent penger til så blir du trukket i lønn. Men du må jo ikke ta ferie i fem uker da, kanskje et par uker holder? Eller du kan spare opp gjennom året for å ha litt ekstra til ferien. Har aldri hørt om det du nevner med å få månedslønn i stede for feriepenger, tror kanskje du blander med at man får det dersom man ikke tar ferie. Altså at man ikke er pliktig til å ta ferie når man ikke har nok feriepenger. Husk å gi beskjed på jobb dersom du ikke vil ta ut hele ferien din til neste år, det er noen steder de tar det som en selvfølge at du skal ha ferie, også blir du stående der uten penger en måned.
Gjest Deception Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Har aldri hørt om det du nevner med å få månedslønn i stede for feriepenger, tror kanskje du blander med at man får det dersom man ikke tar ferie. Altså at man ikke er pliktig til å ta ferie når man ikke har nok feriepenger. ← Jeg har fått det et par ganger i forbindelse med undervisningsstillinger, men jeg tror dette kun gjelder det offentlige.
Fakse Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 Jeg har fått det et par ganger i forbindelse med undervisningsstillinger, men jeg tror dette kun gjelder det offentlige. ← Ja, og kanskje i jobber der man ikke har mulighet til å jobbe når de andre tar ferie? Jeg mener, underviser du, så er det liksom ikke så mye gjøre når studentene er borte
Gjest Turi Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Når man jobber tjener man opp rett til ferie, og rett til feriepenger. Du vil få lov til å avvikle ferie neste år om du vil, men du har ikke rett på å få mer feriepenger enn du har opptjent. Er det ditt første år i jobb, er du i samme situasjon som alle andre som har startet å jobbe på høsten - og vi er en del. Da må du enten spare til ferien din fra vanlige månedslønner eller ta kortere ferie første året enn du ønsker deg.
Cappuccino Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Når kommer den der "loven" om at hvis feriepengene er mindre enn månedslønnen skal du få månedslønn i stedet, inn? (sier "loven" for jeg vet ikke om det er en lov) ← Dette er en særavtale for nyutdannede lærere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå