Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i midten av oktober og nå lurer jeg på hvordan det blir for meg når det gjelder ferie til neste år.

Siden jeg har jobbet så kort vil jo feriepengene mine neste år være nesten ingenting. Skjønner at hvis jeg ikke tar ut de alle de 5 ukene vil jeg få utbetalt lønn i tillegg til feriepengene for de dagene jeg ikke bruker. Men jeg må jo ha ferie! Ellers må jeg jobbe i nesten 2 år før jeg kan ta ut ordentlig ferie... og det er lenge :tristbla:

Når kommer den der "loven" om at hvis feriepengene er mindre enn månedslønnen skal du få månedslønn i stedet, inn? (sier "loven" for jeg vet ikke om det er en lov)

Har både huslån og billån så jeg kan ikke overleve på kun noen tusenlapper i feriepenger en hel måned, men 2-3 uker ferie må jeg jo ha :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke noe smutthull som gir deg lønnet ferie.

Du må spare feriepengene du fikk av forrige arbeidsgiver til ferie til neste år.

Skrevet

Når kommer den der "loven" om at hvis feriepengene er mindre enn månedslønnen skal du få månedslønn i stedet, inn? (sier "loven" for jeg vet ikke om det er en lov)

Jeg vet ikke om det er en lov som tilsier det, men enkelte arbeidsplasser praktiserer det for nyutdannede. Året etter jeg var ferdig utdannet ba jeg arbeidsgiver (kommunen) om å få lønn i stedet for feriepenger.

Skrevet
Jeg begynte i ny jobb i midten av oktober og nå lurer jeg på hvordan det blir for meg når det gjelder ferie til neste år.

Siden jeg har jobbet så kort vil jo feriepengene mine neste år være nesten ingenting. Skjønner at hvis jeg ikke tar ut de alle de 5 ukene vil jeg få utbetalt lønn i tillegg til feriepengene for de dagene jeg ikke bruker. Men jeg må jo ha ferie! Ellers må jeg jobbe i nesten 2 år før jeg kan ta ut ordentlig ferie... og det er lenge  :tristbla:

Har både huslån og billån så jeg kan ikke overleve på kun noen tusenlapper i feriepenger en hel måned, men 2-3 uker ferie må jeg jo ha :overrasket:

Welcome to the real world...

Vi er mange som har jobbet mer eller mindre to år i strekk, gitt. Utrolig hvordan man klarer å ta seg inn igjen på en langhelg her og en langhelg der... Dessuten var jeg forberedt på det, og hadde ekstratrekk på skatten første halvår, slik at jeg fikk bra med skattepenger i juni, som gjorde at vi kunne reise to netter til Køben den sommeren.

Tviler på at du får lønn for ikke utført arbeid (som jo er det du etterspør), med mindre det står i tariffen (nyutdannede lærere får det første året de er ansatt, men det er ikke så rart, da de må ta ferie...)

Skrevet

Det er nok desverre sånn at har du ikke opptjent deg feriepenger så har du ikke rett på dem. Med mindre du jobber som lærer da. Har hørt at de får periepenger uansett fordi det er så lang ferie og de kan ikke akkurat velge å jobbe heller når skolen er stengt.

Skrevet

STAKER DEGsom ikke får skikkelig ferie på 2 år! Herregud da. Spar noe penger da så har du nok til ferie!

Skrevet

Det første året du er ansatt får du lov til å jobbe dersom du ikke har tjent opp feriepenger for å dekke lønn i 5 uker. Har du begynt i oktober, burde det likevel være nok til å ta fri litt. (Kommer jo selvsagt an på hvor mye du tjener da). Jeg antar (i motsetning til de fleste andre) at du kanskje ikke har hatt jobb tidligere, og derfor ikke får/har fått utbetalt feriepenger fra en annen arbeidsgiver. Kan være greit å legge til side litt hver måned fremover slik at du får råd til ferie. Selv hadde jeg knapt ferie så lenge jeg var student, alt går om man bare må. Det er ikke mulighet for å slippe et avdrag (bare betale renter) på hus- og billån en måned da?

"Den der 'loven' om at hvis feriepengene er mindre enn månedslønnen skal du få månedslønn i stedet", har jeg aldri hørt om, så den tror jeg ikke eksisterer. Det måtte være at du jobber istedenfor å ha ferie...

Skrevet (endret)
"Den der 'loven' om at hvis feriepengene er mindre enn månedslønnen skal du få månedslønn i stedet", har jeg aldri hørt om, så den tror jeg ikke eksisterer. Det måtte være at du jobber istedenfor å ha ferie...

Jo, den eksisterer (eller, den har ihvertfall eksistert, jeg har opplevd det).

Poenget er at hvis man har fått så høy lønnsøkning i løpet av året at månedslønnen utgjør mer enn feriepengene for samme periode, så har man rett til å få månedslønnen istedenfor.

Men jeg er ganske sikker på at det bare gjelder når man har opptjent full ferie.

Muligens er det også noe som kun er nedfelt i tariffavtale, ikke i lov.

Endret av allium
Skrevet

Nei, det er ikke en lov. Det er en avtale som står i hovedtariffavtalen for KS, men som kun gjelder nyutdannede lærere uten opparbeidede feriepenger. De er jo nødt til å ta ferie i juli.

Det kan selvsagt hende at andre, f.eks. bedrifter med fellesferie, har samme avtale, men det kjenner jeg ikke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...