Kakao Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Ønsker å kjøpe babybjørn til babyen, som kommer i mai. Tenkte å kjøpe en på finn.no, ser de ligger på ca 250-300 kr. Hva koster den som ny? Stod på den ene annonsen at den passet for baby 1 uke-10 mnd. Man kan vel ikke starte så tidlig som 1 uke, vel?? Når er nakke/rygg sterk nok til å starte med små turer i babybjørn? Er det forskjellige typer? For på den ene annonsen stod det at hun solgte den som hadde ekstra støtte i ryggen.
Grooo Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Jeg vil virkelig anbefale deg å lese litt på http://www.tettinntil.com før du bestemmer deg for å kjøpe BabyBjørn. Det finner så mange alternativer som er mye bedre både for deg og babyen! Hvis du trykker på linkene i signaturen min ser du noen alternativer, jeg kan skrive mer senere men nå må jeg putte propellen i seng!
Murmelmy Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Jeg vil virkelig anbefale deg å lese litt på http://www.tettinntil.com før du bestemmer deg for å kjøpe BabyBjørn. Det finner så mange alternativer som er mye bedre både for deg og babyen! Hvis du trykker på linkene i signaturen min ser du noen alternativer, jeg kan skrive mer senere men nå må jeg putte propellen i seng! ← Jeg er helt enig med Grooo at du bør vurdere noe annet enn BB. Jeg har en BB selv men sluttet å bruke den ganske tidlig selv om je har den med støtte til korsryggen. Guttungen er nå snart tre måneder. Dersom du ønsker noe som ligner en BB, men som er bedre å bære for deg og bli bært i for barnet, så vil jeg anbefale en MT. Gutten min sovner med en gang og har all den støtte han trenger. Som Grooo skriver, les litt inne på Tett Inntil før du bestemmer deg for BB Lykke til!
Murf Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 BB koster rundt 800 ny. Den med støtte (BB Aktiv) tror jeg koster litt mere. Jeg kjøpte en BB brukt på finn til 150,- (flaks, de koster oftest mere) og brukte den litt, men gikk raskt over til Mei Tai, sånn som Murmelmy har. Gav bedre støtte, og var bedre å bære i. Men er glad vi har begge deler, pappaen liker nemlig best BB...
Grooo Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Stod på den ene annonsen at den passet for baby 1 uke-10 mnd. Man kan vel ikke starte så tidlig som 1 uke, vel?? Når er nakke/rygg sterk nok til å starte med små turer i babybjørn? Er det forskjellige typer? For på den ene annonsen stod det at hun solgte den som hadde ekstra støtte i ryggen. ← Jeg svarte vel ikke på det du faktisk spurte om... De koster rundt 800 nye tror jeg ja. De med støtte i ryggen er dyrere, og også litt bedre. Jeg hadde BB først, men da Propellen ble seks kg klarte jeg ikke mer. Har ikke plager med ryggen ellers, men det gikk rett og slett ikke. Og da var hun bare litt over tre måneder. Man skal vel ikke starte å bruke BB før etter en stund, en uke er alt for tidlig... Husker ikke helt når man kan starte jeg. Nå som hun er fem mnd og 7.5 kg er hun rett og slett for tykk til å sitte i den! Mei tai, sjal, slynge etc. fordeler vekten på en helt annen måte så det er bedre for den som bærer, og barnet får støtte på en helt annen måte også. I BB "henger" de kun med et tøystykke mellom beina og litt støtte på sidene, i andre bæredingser sitter de med knærne høyere enn rompa og har dermed støtte under hele seg. Det fordeler vekten mye mer så de sitter mye bedre der.
Gjest miiip Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Jeg kjøpte også BabyBjørn, og det var ikke verd pengene. Skal du kjøpe, velg den med korsryggstøtte. Enig med tidligere talere om at det finnes mye annet som er bedre å bære i. Jeg har kjøpt en Ergo bæresele nå, den sitter de små bedre i enn en BabyBjørn (med støtte under hele baken og lårene). Man kan få nyfødtinnlegg som gjør at man kan bruke den fra dag 1, og den kan brukes opp til noen og 20 kg (altså store barn!). Jeg følte at sjal, Mei Tai osv var litt for alternativt, men er av en annen mening nå. Fordelen med Ergoen er at den klikkes på og så vet man at den sitter riktig (kjempeenkelt) og at mannen også gjerne bruker den. Hadde jeg skullet kjøpt bæredings nå ville jeg valgt elastisk sjal til nyfødt.
Lula Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 For meg funket BabyBjørn veldig bra! Brukte den MYE! Gikk aldri ut av huset uten Fikk ikke problemer med rygg eller annet og gutten stortrivdes i den. Gutten min var ganske stor og jeg er vel ikke den største og sterkeste i verden, men det gikk veldig fint. Mannen likte BB godt også. Prøvde oss på en ringslynge, men det funket ikke, synes jeg.
Kakao Skrevet 27. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. november 2006 Takk for gode svar! Var også av den oppfatning at slike sjal var litt sånn alternativt, men kanskje ikke så dumt, allikevel. Begynner å få troen. Særlig det der med at babyen får bedre støtte, og ikke bare mellom beina. Men som andre sier, mannen vil nok heller ha en babybjørn, så spørs om vi skal kjøpe en brukt en med den ryggstøtten. Får man kjøpt slike bæresjal i butikken, for det hadde vært greit å prøve i butikken når babyen kommer. Eller syr dere selv?
Grooo Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 Det er svært få butikker som selger sjal, meitai etc desverre, men masse nettbutikker. Tettinntil har bærehjelpere over hele landet så om man vil treffe noen å se på dingser og prøve dem er det alltid noen i nærheten man kan kontakte. Det er også veldig lett å selge ting hvis de ikke faller i smak, eller kjøpe brukt fra første stund. Ergo anbefales virkelig for pappaer, den eller Patapum. Ergo Patapum Patapum er mye billigere enn både Ergo og BB
momo Skrevet 28. november 2006 #10 Skrevet 28. november 2006 Jeg hadde BB til datteren min, hun var stor og tung. Og det fungerte veldig bra, fikk ingen problemer med ryggen og jeg er liten og svak. Den gangen her går vi nok for både BB og Mei Tai. Mannen skal jo og bære.
BayliZ Skrevet 28. november 2006 #11 Skrevet 28. november 2006 Vi kjøpte babybjørn med ryggstøtte, kostet 799,- i sverige mener jeg å huske. Og både jeg og mannen har brukt den til alt, helt til hun var sånn 8 kilo vel ( kan brukes frem til 12 kilo ), men jeg tror jammen ikke jeg hadde orket å bære hun uansett etter en viss kilo passering. Men den var utrolig kjekk i lang tid, hadde den med overalt og hun sovnet lett i den, og stortrivdes også når hun ble større og ville sitte motsatt vei å titte "ut".
Blueberry Skrevet 28. november 2006 #12 Skrevet 28. november 2006 (endret) De av mine venninner som har barn og har hatt bæresele kjøpte først BB fordi det er jo det ALLE har så da må det vel være bra. Men samtlige fraråder nå oss å kjøpe BB, og heller vurdere slynge, evt Ergoselen. Nå står jeg mellom ringslynge eller lommeslynge. Vet ikke helt hva jeg skal velge, og tar gjerne imot råd. Ellers snakket mamma om at hun har liggende en bæresele etter min søster, så den kunne jeg få hvis jeg ville. Da har vi jo også muligheten til å prøve det. Mistenker at det også er BB faktisk. Men med min rygg kan jeg aldri tro at BB er noe særlig for oss... Må legge til at med slyngene kan du jo bære allerede fra begynnelsen av, selv om det er prematurbarn. Det er jo en stor fordel! Endret 28. november 2006 av Blueberry
Grooo Skrevet 28. november 2006 #13 Skrevet 28. november 2006 Vi kjøpte babybjørn med ryggstøtte, kostet 799,- i sverige mener jeg å huske. Og både jeg og mannen har brukt den til alt, helt til hun var sånn 8 kilo vel ( kan brukes frem til 12 kilo ), men jeg tror jammen ikke jeg hadde orket å bære hun uansett etter en viss kilo passering. ← Jeg skal love deg at det går helt fin å bære til barnet er mye tyngre om man bruker rett type bæretøy. Man merker overhodet ikke vekten når den fordeles jevnt utover slik det blir i feks. sjal eller mei tai. Det føles rett og slett helt annerledes. Patapum feks finnes i to typer, en opp til 18 kg og en fra 18 mnd til 28 kg, og de som bærer de store barna sier også at det går så greit som bare det. Er mye mer behagelig å bære slik enn i bæremeis med de store barna.
Kakao Skrevet 28. november 2006 Forfatter #14 Skrevet 28. november 2006 Patapum'ene kan visst brukes fra 3 mnd ser jeg. Det er ganske seint i forhold til BB, kanskje? Innbiller meg at jeg har sett mindre babyer i BB. Babyen kommer sent i mai, så det hadde vært fint å hatt en bæreting gjennom sommeren når det er fin temperatur. Skal se litt mer på sånne sjal-ting. Er bare litt opptatt i dag. Likte absolutt det der med at en kan starte mye tidligere å bære babyen i slynge. Gjelder dette for alle sjaltypene, mon tro? At en kan bære fra nyfødt av.
Grooo Skrevet 28. november 2006 #15 Skrevet 28. november 2006 Man kan starte tidlig i alle typer sjal og slynger, elastisk sjal og ringslynge er vel de jeg ville anbefalt for et bittelite knøtt. Faktisk er det en del sykehus som begynner å få noen sjal til utlån til prematurbabyer så de kan være tett inntil mamma eller pappa allerede på sykehuset.
Kakao Skrevet 28. november 2006 Forfatter #16 Skrevet 28. november 2006 (endret) Grooo: likte den mei tai-en du har i signaturen din. Jeg er i ferd med å bli sjal-omvendt! Noen som vet av en utførlig oppskrift på nettet hvordan en syr slike mei tai? Jeg er sånn halvgod på å sy, god hvis jeg har god oppskrift. Helst med bilder og norsk tekst. Endret 28. november 2006 av Kakao
Grooo Skrevet 28. november 2006 #17 Skrevet 28. november 2006 På sysiden på Tettinntil finner du masse stoff om å sy selv.
Totalya Skrevet 29. november 2006 #18 Skrevet 29. november 2006 Jeg har BB, men kan ikke bruke den, for babyen "drukner" i brystene mine... Kan jeg da bruke MT? Hva er forskjellen på slynge og sjal, og hva er isåfall lettest å bruke? Finnes det buktikker i Trondheim som fører noe slikt, slik at man kan prøve?
Grooo Skrevet 29. november 2006 #19 Skrevet 29. november 2006 Jeg har BB, men kan ikke bruke den, for babyen "drukner" i brystene mine... Kan jeg da bruke MT? Hva er forskjellen på slynge og sjal, og hva er isåfall lettest å bruke? Finnes det buktikker i Trondheim som fører noe slikt, slik at man kan prøve? ← På http://www.tettinntil.com finnes det bærehjelpere over hele landet, folk du kan kontakte for å få teste div. ting før du bestemmer deg. Det er en butikk i Trondheim som selger mei tai, men jeg husker dessverre ikke hvilken. Hvis du titter på bildene i signaturen min ser du forskjellen på sjal og slynge, og du kan lese mer på Tett inntil. Sjalet er et langt stoffstykke, gjerne rundt fem meter, som man knyter rundt seg. Slynge er gjerne rundt to meter, og har to ringer som man fører enden igjennom slik at det blir nettopp en slynge som henger rundt kroppen.
Imax Skrevet 1. desember 2006 #20 Skrevet 1. desember 2006 Jeg lånte et vevd sjal, men det var ikke noe særlig for meg og jenta mi, pluss at det å holde styr på 5 m sjal er virkelig et prosjekt! Har sydd mei tai (ikke så vanskelig faktisk) og den er kjempe fin. Har BB også, bruker den en del også, spesielt hvis vi er i butikken osv., for da vil snuppa sitte ut og se på hva som skjer. Ellers er det fint med masse bæregreier, men uavhengig av bæreutstyr og hvor belastningen blir, skal du jo bære vekten til ungen, så jeg begrenser bæring, det er deilig å legge ungen på gulvet i blandt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå