Gå til innhold

Rippe

Anbefalte innlegg

Gjest Maxagaze
Skrevet
Hva innebærer det å rippe en cd?

Egentlig betyr det bare å kopiere musikkfilene fra plata over på harddisken, akkurat som om man kopierer vanlige bildefiler/dokumenter etc fra en CDROM. Musikk CDer er dog basert på en litt annen standard enn CDROM (CDR, CDRW), så man trenger spesielle programmer for det (usikker på WinXP, mulig det er innebygd der ?); feks Exact Audio Copy, eller Audiograbber.

Linker til programmene finner du sikkert selv, hmm.. ?

Skrevet

For en musikkcd betyr det at man konverterer melodiene til mp3 (evt et annet format) slik at de kan kopieres til mp3-spiller, mobiltelefon osv.

Gjest Maxagaze
Skrevet
For en musikkcd betyr det at man konverterer melodiene til mp3 (evt et annet format) slik at de kan kopieres til mp3-spiller, mobiltelefon osv.

Nå snakker du om konvertering, ripping er noe annet ! Du kan godt rippe og konvertere til mp3 i ett "pass" med ett og samme program, f.eks Audiograbber, men da gjør du mer enn bare å rippe.

Gjest Maksprell
Skrevet

Så når jeg pakker en musikkcd i datamaskinen og får spm om jeg vil rippe plata så kan jeg kopiere musikken fra cd over til dataen? Vil musikken på cdplata forsvinne?...Skjemmes litt men må spørre.. :sjenert:

Skrevet

Tilgi meg kjære, men.. :ler:

Du? Se for deg at du scanner en avisside. Teksten er fortsatt der etterpå. ;)

Ripp i vei du.

Gjest Maksprell
Skrevet
Tilgi meg kjære, men..  :ler:

Du? Se for deg at du scanner en avisside. Teksten er fortsatt der etterpå. ;)

Ripp i vei du.

Hehe,bare le..ler selv jeg :ler:

Men et siste spm som jeg glemte isted..er dette lovlig? om jeg låner cd,kan jeg rippe den?

Du vet,kvinnfolk og data er som Eli hagen og Erna Solberg;går ikke ilag ;)

Skrevet

Mnja, jeg er ikke 100% oppdatert på regelverket der, men jeg det er vel ikke helt stuerent å rippe CDer som du låner av andre - det blir noe annet å rippe CDer man har kjøpt selv for å kunne spille de av på data/mp3-spiller.

Om noen kommer løpende etter deg med lovverket med det første er jo en annen sak..

Gjest Maksprell
Skrevet

Jeg er en altfor ærlig sjel og lar cd plata jeg lånte på biblioteket være i fred for ripping..Takk for svar!

Skrevet

Jeg vil gjerne rippe mine egne cd'er til min bærbare pc, hvilket program er lettest å bruke da?

Skrevet

Jeg synes audiograbber er greit å bruke. Men, jeg mener å huske at du må laste ned en mp3-koder (eks lame) separat.

Skrevet
Jeg synes audiograbber er greit å bruke. Men, jeg mener å huske at du må laste ned en mp3-koder (eks lame) separat.

Bør musikken lagres som mp3?

Skrevet

Bruker også audiograbber, men har ikke måttet laste ned noe annet i den forbindelse. Mp3 er vel det kjekkeste med tanke på anvendelighet vil jeg tro.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Bør musikken lagres som mp3?

Du sparer ca 90% plass pr plate/sang hvis du lagrer som 128kbps mp3, som 256kbps noe mindre. Selv klarer jeg ikke å høre forskjell på original cden ved 128, så hvis du lager mp3er som 256kbps vil jeg tro det holder i massevis. Vil du være helt sikker på at ingen audiofile ører skal bli ødelagt bruker du 320kbps..

(Høyere kbps tall = høyere kvalitet, sånn røflig)

Gjest Maxagaze
Skrevet
Selv klarer jeg ikke å høre forskjell på original cden ved 128, så hv..

Jeg klarer ikke å høre forskjell på 128kbps mp3, og originalCDen, mente jeg.

Skrevet
Men et siste spm som jeg glemte isted..er dette lovlig? om jeg låner cd,kan jeg rippe den?

Normalt er dette lovlig, så lenge du ripper til privat bruk.

Skrevet

Ingen tar deg på å rippe en plate. Men det er ulovlig å dele den med andre. Ripper inn alle mine cder så jeg har dem på¨harddisken. Trenger ikke konvertere dem til mp3 heller. Mulig det bare skjer av seg selv? ITunes konverterer alt til noe helt annet. Så jeg har all musikken min dobbelt opp :roll:

Skrevet

Når man skal rippe så er det jo ikke verre enn å bruke windows media player da....

Gjest Kaffomann
Skrevet
Jeg klarer ikke å høre forskjell på 128kbps mp3, og originalCDen, mente jeg.

Det er nok ganske mange som gjør det, men det kommer veldig an på hva slags ører man har (eller hjerne er det jo egentlig :ler: ). Selv synes jeg det er best å rippe i .ogg og helst 320 kbps, men ikke alle enheter støtter .ogg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...